Bruktprisutvikling Breitling Blackbird

Medlem
29. aug. 2017
Sted
Ski
Hei!
Jeg er ny her, og synes Breitling Avenger Blackbird ser ut som et sted jeg kunne tenke meg å starte mht mekaniske ur. Prisen hos AD er 45k, Urverket 37k
Hva er fornuftig bruktpris om jeg finner en 6-12 mnd gammel klokke?
Hvordan kan jeg forvente at prisutviklingen er over de neste 5 årene? Har første eier tatt det meste av verdifallet, eller vil uret falle og falle og falle?

PS: Er klar over at Breitling holder seg dårligere i pris enn f.eks Omega / Rolex etc, men jeg lurer på hvordan dette prisfallet går over tid.

Takker for innspill!

Breitling har vel en lei tendens til å synke i pris raskere enn et anker mot havbunnen, så regn med å måtte ta en smell selv som andre eier.
Hvis dette er noe du ikke er giret på, så kjøper du deg en Omega i samme prisleie, da de holder seg bedre i pris.
Eller, et annet tips - kjøp deg en ventepølse i form av en billig Seiko eller lignende, og spar til en Sub. Om investering er hovedmålet, kommer du aldri utenom Rolex.
Tredje tips - kjøp den klokken du har lyst på, og bruk den med glede hver dag. Gi en god beng i tap og annenhåndsverdi.

Uhm, hva skjedde akkurat nå? Sjekket urmaker Bjerke igjen, nå er Blackbird 44 priset til 36040kr. Har Bjerke akkurat dumpet prisen nesen 10 000 kr??

Edit: Bjerke er nå rimeligere enn urverket...

Bjerke har tydeligvis dumpet prisen på flere Breitlinger. Chronomaten er priset nesten 20k under veilende på Breitling.com.
66k hos Bjerke nå, hva kommer dette av tro?o_O

Gå for den klokken du liker!
Gi f@&% i prisfall!

Det at Breitling synker får du anse som en gevinst. Kjøp en pent brukt, som andre eller tredje eier. Da får du en pen klokke med boks og papirer.

Du antyder å ha klokken i 4-5 år, så da er det bare å beholde lekkerbisken. Selv har jeg en Super Ocean, og har ingen planer om å selge den. Denne er helt annerledes enn SMP (Omega) og Submariner. Disse vil derfor ikke være alternativer for SO'en.

Det viktigste med klokkehobbyen er å ikke se på det som investeringer. Det koster å være kar!

Klokker dreier seg om glede og hygge.

Og forresten; Blackbirden et råflott!!!

8

• Liker
Reaksjoner: Millmax og Preacher
Prisene på Bjerke sin nettbutikk er for det asiatiske markedet uten mva. Hvis du prøver å kjøpe den kommer det mva på toppene av prisen. Ser det er det samme med Omega og JLC ihvertfall, og da sannsynligvis resten av butikken.

Nå er prisen tilbake til 45000. 36000 + mva = 45000, regner med det var en "glipp" fra Bjerke

IMG_0012.PNG

Hva med å se forbi det økonomiske et lite sekund.

Ja holdbarhet i verdi hos nyere Breitling er ikke som med et par andre utvalgte merker. Det betyr imidlertid ikke at kvaliteten er deretter. Skal man gjøre bruktkupp bør man vel kjøpe alt utenom de samme par merkene.

Jeg har fiklet mye med akkurat denne modellen. Og som med alt annet fra den kanten er kvaliteten god. Dette er er et utrolig flott ur. Noen av Breitling sine modeller har et tool uttrykk få andre merker i mine øyne klarer å matche.

Tenk på hva du vil ha fremfor hva du må kjøpe for å kunne selge deg videre oppover neste gang.

Fantastisk flott klokke.

Tenker ikke primært på uret som en invistering, men som et ur jeg skal trives med og være fornøyd over å se på håndleddet hver dag i mange år fremover. Skal jeg en dag bytte er det et pluss om jeg får litt igjen for det, uten at det på noen måte er primærmålet. Alternative valg innen Breitling er Colt og Avenger GMT, men jeg synes Blackbird er den som appelerer best til meg.

Tenker ikke primært på uret som en invistering, men som et ur jeg skal trives med og være fornøyd over å se på håndleddet hver dag i mange år fremover. Skal jeg en dag bytte er det et pluss om jeg får litt igjen for det, uten at det på noen måte er primærmålet. Alternative valg innen Breitling er Colt og Avenger GMT, men jeg synes Blackbird er den som appelerer best til meg.

Ønsker du en Blackbird, så vil det aldri være feil å velge Blackbird. Det vil uansett alltid være vanskelig med hensyn til fremtidig annenhåndsverdi. Et par tommelfigerregler kan være å ta godt vare på all dokumentasjon, bokser paipirer etc. Det vil være veldig greit å kunne vise til en ny eier at du har tatt service og trykktest regelmessig etc.

Dersom du vil kjøpe ny, så kan det være greit å undersøke litt rundt om det er spesielle modeller som selger bedre, kanskje en urskive med "spesialfarve og lite opplag". Vil det være noe som i fremtiden kan fremheve din klokke fremfor en annen. Blackbird er mindre vanlig enn Colt. Allerede der har du et poeng for "din". Selv hadde jeg alltid likt SO, så da det dukket opp en med den grå skiven ble det et pluss for meg. (Grå skive har finere spill enn den hvite eller sorte!).

Selvfølgelig vil en klokke du liker og trives med beholdes lenger.....
Det vil si at dette reduserer viktigheten av å tenke på annenhåndsverdi....

8

Vedlegg

• bolecke.jpg
    bolecke.jpg
    68,6 KB · Visninger: 0
  • 6893090109703519069-account_id=1.jpg
    6893090109703519069-account_id=1.jpg
    117,3 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Akrapovic
Det ville jo egentlig vært gøy å tatt turen til Frankfurt og plukket opp denne Boelcke speialutgaven: http://www.chrono24.no/breitling/avenger-ii-seawolf--boelcke-lim-edition-75-pieces--id5571545.htm Avenger II Seawolf Limited Edition, laget i 75 eksemplarer.
Stas å ha noe unikt.

Så samme klokke i vinduet hos en urmaker i Stuttgart: 4700 euro

For eksempel noe slikt!
Ikke nok med at du får en hyggelig tur, du får også "kvoten" med på kjøpet!
Her har du en vinn-vin situasjon som Madammen også vil like!

8

• Liker
Reaksjoner: Akrapovic