Budgivning på finn.no

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Innlegg
871
Sted
Østfold
Jeg ser til stadighet at selgere på finn.no ønsker budgivning - "selges til høystbydende". Jeg er litt skeptisk. Har finn.no noen funksjon for slikt?

Man er vel prisgitt oppriktighet hos selger, all den tid man ikke kan se budene?

Og eventuelle motbud er vel hakket lettere å forfalske enn for eksempel her på TS?
Noen som har erfaringer?
 
Jeg ville ikke stole på at folk snakker bestandig om ekte bud når det skjer i det blinde.
Til og med folk ble tatt på Ebay med falske bude, eller arrangerte budkriger med andre profiler eller "budkompiser'.
Min samboer kom seg nettopp hel fra et mørkt eventyr på Finn med "fiks ferdig" opplegget, og en uærlig og manipulerende selger. Det hele tok ukesvis mens pengene var låst av Finn.
Finn sin team måte utrolig nok, og rett og slett kalles på teppet med alminnelig definisjon av det som er lovlig sett som "nytt" eller "brukt/modifisert" for å gi seg på å ruge på pengene og ta saken videre.
Du skal finne alt på Finn, det beste og inkludert det verste.
Det fikk jeg erfaring om også.
Derfor mener jeg at den type auksjon er ikke å kaste seg blind i.
 
Takk for svar. Kommer til å holde meg langt unna denne typen "auksjoner".

@andres: Jeg tenkte umiddelbart at jeg var enig, men etter nærmere ettertanke har jeg en mistanke om at det ville gjøre auksjoner til den nye normalen, med en dertil vanskelig situasjon med mulige "budkompiser" og arrangerte budkriger. Tipper det er grunnen til at finn.no ikke har lansert en slik mulighet. Jeg har vansker for å tro at de ikke har vurdert å lage det.
 
Man er vel prisgitt oppriktighet hos selger, all den tid man ikke kan se budene?

-Kyniske meg sier 'selges høystbydende' viser at selger opererer med en lokkepris langt under det han er villig til å la objektet gå for...

Jeg sonderte terrenget hos en slik selger en gang - han averterte et Nikkor-objektiv som sjelden skifter hender her i landet, og jeg var absolutt interessert - og fikk til svar at høyeste bud i øyeblikket lå 3500kr over antydning i annonsen. Jeg spurte om han kunne oppgi hvordan budutviklingen hadde vært, slik at jeg kunne vurdere et bud som ikke var bortkastet tid, og fikk svar av typen 6000-6300-6500-7500-8000-8500-9500.

Jeg la da inn et bud på 7000kr, som var det jeg var villig til å gi for et slikt objektiv i den tilstanden, og fikk først et svar omtrent som 'Øh, høystbydende betyr at du må by mer enn 9500kr!', hvorpå det en uke senere kom beskjed om at det var mitt for 7000kr, da de øvrige budgiverne 'hadde trukket seg'.

Akk.
 
Jeg har litt andrehåndserfaring med dette da fruen prøvde å selge noen gamle leker fra barndomshjemmet og ønsket egentlig bare å selge til fastpris med minst mulig fuzz. En ting er hva folk skriver i annonsen, men så har du også "Fiks ferdig" som lar kjøpere legge inn lavere bud enn prisen du har oppgitt i annonsen. Så tenker de at det er en auksjon og spør hvor lenge den varer :rolleyes: Virkelig et marked med potensiale for useriøse selgere. "Fiks ferdig" skulle liksom gjøre det enkelt og med færre meldinger fra sære kjøpere, men neida.

En ting er å gi et bud og eventuelt få det akseptert eller avvist, men når selger begynner å påberope seg at du ble overbydd og at du har mulighet til sånn og sånn tid med nytt bud da må de ha en form for transparent system. Bare å styre unna.
 
  • Wow
Reaksjoner: fredskijj
Det er en gyllen anledning til å si at "7000 var forrige uke. I dag kan jeg bare by deg 5000."

-Åh, jeg betalte mindre enn 7000 for det, ja. Ingen grunn til bekymring. (En 200mm f/4 micro-Nikkor, forøvrig - men jeg betalte ikke mye mindre enn 7000, jeg hadde ikke lyst til å fornærme fyren nok til at han heller trakk det, for jeg hadde jo lyst på objektivet, da...)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Edward
@OddE og @hgnubel: Det var akkurat det der jeg mistenkte kunne være praksis hos enkelte kreative/uærlige selgere. Nå kan man jo aldri være helt sikker på at de ikke har fått et bud, men praksisen vekker ikke akkurat tillit. Provoserende.
 
Redigert:
Nå kan man jo aldri være helt sikker på at de ikke har fått et bud, men praksisen vekker ikke akkurat tillit. Provoserende praksis.

-Det er akkurat dét, det naturlige ville være å sette en pris man ville være happy med å selge for, og evt. presisere i annonsen at bud under prisantydning ikke blir vurdert (Ikke at det vil hindre folk i å foreslå at du bør akseptere et skambud på halvparten slik at de kan tjene penger på å videreselge det i neste uke, men altså - men det går raskere å avvise dem!) - hvorpå man selger straks noen byr denne prisen.

Om man er interessert i å se hvor mye markedet kan være villig til å gi, så får man heller legge seg i øvre sjikt av det som annonseres, og så heller være forberedt på at salget kan ta litt tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward og seiltid
Jeg har kjøpt en klokke jeg ville ha på en sånn "auksjon" en gang. Jeg fant ut at jeg ville strekke meg 500 over det som var "høystbydende eller over". Så sendte jeg en melding der det stod at budet mitt stod til klokka 20:00 samme kveld og at jeg ikke var med videre i noe tilfelle.

Riktignok lot fyren være å svare på to dager før han aksepterte mitt bud. Men da ville jeg ha porto dekket av ham.. Så alt i alt gikk det greit. Jeg fikk en fin Seiko SBCM023 til en pris jeg fant ok, men ikke tøysebillig. Og så slapp jeg å stole på en "auksjon" der auksjonarius er mer fristet til juks enn hos Phillips.

Jeg kan tenke meg å gjøre dette igjen, men aldr, aldri budrunde på Finn.
LarsB
 
  • Liker
Reaksjoner: Vetro