Bytte av klokker

Qwestern

Støttemedlem
Medlem
4. feb. 2016
Sted
Kongeriket Norge
Tror jeg scroller igjennom de fleste finn annonser for klokker over 10K iallefall to ganger per dag og der er det alltid mye artig lesning. Det som går igjen er folk som ønsker å bytte all verdens rare merker mot Rolex. Er det fortsatt noen som faktisk bytter bort Rolexen sin mot f.eks en Breitling B1 mot mellomlegg selvsagt... men allikevel?

Kjenner noen som har gjort det tidligere, men de holdt på i alt fra 1-2 år for å få til en bytteavtale. De ville aldri byttet andre veien når jeg spør de nå.

Er vel ingen hemmelighet at spesielt Rolex av high end merkene holder seg godt i pris, hvor en kan bruke klokka i 1/2 år for så å selge for noenlunde samme pris som det en ga. En Breitling til 100k får en jo ikke mer en 50k så snart en har kommet ut av døra virker det som. Erfarte iallefall det selv to ganger i 2016.

Hva tenker folket?

"Er vel ingen hemmelighet at spesielt Rolex av high end merkene holder seg godt i pris,..."

Er Rolex "high end" ? Det visste jeg ikke om...
p.Dufour.jpeg

Hmm... Ja, Breitling nyter ikke Rolex sin prestisje men B01 urverket er ikke noe som skulle undervurderes heller...
Gjør du dette, vet du lite om urverk.
Du må forstå at Rolex sin prestisje er mye høyere enn det Rolex gir deg.
Spørs om hvis du kjøper en klokke fordi du vet hva som er inn i den eller ikke.

• Liker
Reaksjoner: fredde1972
Tenker at det skal mer enn litt til før jeg hadde byttet fjollexen min mot en dreitling ;)

Heller ikke det som er poenget... Har hatt syv 2014-16 Breitling modeller siste halvannet året som jeg har solgt, så er ganske klar over urverket i dem og hva jeg har hatt. Breitling ble bare nevnt som et eksempel for dyre klokker med høyt verditap

Det jeg lurte på var om folk fortsatt byttet bort Rolexene sine mot mer sære og tungsolgte merker

"I forhold til finn standarden er Rolex meget "high end"..."
Nei, på Finn kan du fine mer "high-end" enn Rolex...
https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=81249243

At ingen vil bytte sin Rolex Sub mot en B01 Breitling betyr ikke at den B01 er dritt eller underlegne.

Popularitet er ikke BARE basert på fornuftighet...
Etter 2 år, hvis du selger til samme pris som du har kjøpt, har du faktisk tapt litt penger: det kalles for inflasjon.

"høyt verditap" er basert på "popularitet" i dette tilfellet.
Rolex er mer populær enn Breitling: alle vet det.

Fortsatt er det noen som skal kjøpe en B01 fordi de vil ha den: alt handler ikke om bare "fortjeneste" eller innvestering.
Klokke lidenskap handler først og fremst om personlig smak og moro.
Jeg ser for mange på TS som bare ønsker seg Rolex fordi de tror at de skal "tjene penger".
Dette er spekulering: ikke lidenskap.

""I forhold til finn standarden er Rolex meget "high end"..."
Nei, på Finn kan du fine mer "high-end" enn Rolex..."

Standarden på finn er stikkordet her, standarden.. Fullt klar over at det ligger mer kompliserte urverk på finn som er mer high end enn Rolex men det er få prosent. Om perpetual klokker er standarden på high end klokker på din finn app, så må jeg oppdatere min

Ja jeg hadde byttet igjen, handler mindre om penger eller forventet verdistigning, dette handler mere om at jeg synes GMTn er for pinglete. :)

""I forhold til finn standarden er Rolex meget "high end"..."
Nei, på Finn kan du fine mer "high-end" enn Rolex..."

Standarden på finn er stikkordet her, standarden.. Fullt klar over at det ligger mer kompliserte urverk på finn som er mer high end enn Rolex men det er få prosent. Om perpetual klokker er standarden på high end klokker på din finn app, så må jeg oppdatere min

Jeg har hverken "standard" eller app på Finn. Det handler om kunnskap.
Du kan sikker finne noen veldig sjelden Hublot på Finn som er dyrere en den Patek : det gjør ikke at den Hublot er en "high-end".
En Simplicity fra Dufour har også et veldig enkelt urverk: fortsatt er det ekte high-end.
Men det skal du ikke finne på Finn...

"High End" handler ikke bare om pris, kvantitet eller kompliserte klokker : det handler om high-end når man vet hva dette betyr.
At det står på Finn eller ikke: Rolex er ingen referense i high-end.

Jeg har hverken "standard" eller app på Finn. Det handler om kunnskap.
Du kan sikker finne noen veldig sjelden Hublot på Finn som er dyrere en den Patek : det gjør ikke at den Hublot er en "high-end".
En Simplicity fra Dufour har også et veldig enkelt urverk: fortsatt er det ekte high-end.
Men det skal du ikke finne på Finn...

"High End" handler ikke bare om pris, kvantitet eller kompliserte klokker : det handler om high-end når man vet hva dette betyr.
At det står på Finn eller ikke: Rolex er ingen referense i high-end.
Nå var ikke min intensjon å diskutere hva som er high end i klokkeverden og ikke. Det kan sikkert diskuteres i en annen tråd

Nå var ikke min intensjon å diskutere hva som er high end i klokkeverden og ikke. Det kan sikkert diskuteres i en annen tråd

Du kan se på dette som at Nordmennene er litt "fiksert" på Rolex.
Rolex har ikke popularitets monopol i alle land.
Breitling er kanskje litt mer populær i andre land: det har jeg ikke studert på.
For eks, Panerai var veldig "inn" i Asia de siste årene.
Når jeg var i Russland i 90 tallene, snakket de varmt om Omega: ikke spesielt Rolex.
Men kanskje har jeg møtet en del feil personer...