Bytte av klokker

Heller ikke det som er poenget... Har hatt syv 2014-16 Breitling modeller siste halvannet året som jeg har solgt, så er ganske klar over urverket i dem og hva jeg har hatt. Breitling ble bare nevnt som et eksempel for dyre klokker med høyt verditap

Det jeg lurte på var om folk fortsatt byttet bort Rolexene sine mot mer sære og tungsolgte merker

Jeg byttet bort en helgull Submariner 116618LN 2015 modell mot en FPJ Octa sport. Likt bytte. Angret aldri ett sekund. Rolex er langt fra noe end-game materiale for meg.

• Liker
Reaksjoner: fredde1972
Rolex både oppfattes som og er high end.

Dette stammer 100% fra Jappetiden: da tiden, var det "Golden Boys" tiden i Wall-Street, New-York.
På de, Rolex ble et symbol på "you made it".

Noen mener at en del "Cowboys" kom fra Texas til NY med sin Rolex på seg: det var "beaters" som var ofte brukt på oljefeltene i Texas og mens disse "skitne ranchers" ble veldig rike av oljen, de holdte videre på sin tradisjonell Rolex beater.
Disse Cowboys stinket oljepenger fra Dallas når de kom til NY og Rolex fikk status blant de unge NY Golden-Boys fra Wall-Street.
Derfra ble Rolex sendt fra "tradisjonell Texan beater" status til "rikmanns klokke" status.
Og videre...
Tror du ikke på dette, kan du se at Rolex sine priser eksploderte fra cirka 1984-87.
Alt har en forklaring.

Rolex-Submariner-No-Date-Price-Increase-Chart-1.jpeg

Jeg har hverken "standard" eller app på Finn. Det handler om kunnskap.

"High End" handler ikke bare om pris, kvantitet eller kompliserte klokker : det handler om high-end når man vet hva dette betyr.
At det står på Finn eller ikke: Rolex er ingen referense i high-end.

I mine øyne handler galskapen ikke om hverken pris- eller "high end". For meg handler det om klokkeglede, funksjonalitet og kvalitet. Jeg har null interesse for dressur som f.eks. FPJ, Lange, PP m.m. Jeg ser ikke vitsen med å ha et "smykke" du ikke tør å få hairlines på eller må ta av deg hvis du bader eller er på skytebanen. Rolex er kanskje ikke definert som "high end" for deskdivere men de er definitivt "high end" for toolwatch misbrukere. Rolex in-house urverkene er ikke blandt de mest sofistikerte men de leverer presisjon og holdbarhet.

Når vi først er igang. Hva og hvem er det egentlig som bestemmer om en klokke er "high end"?
- er det dem med ultrakompliserte urverk med masse funksjoner, sykskarpt design. Servicetid/pris som tilsvarer et år i barnehagen
- er det dem som lager klokker med mindre kompliserte urverk, men hvor det er brukt tid på å vise hva klokken faktisk er, synlighet i mørket, vanntetthet og konstruert for å tåle en smell. Servicetid/pris som tilsvarer to måneder i barnehagen eventuelt justere selv med en tollekniv og litt motorolje

I mine øyne handler galskapen ikke om hverken pris- eller "high end". For meg handler det om klokkeglede, funksjonalitet og kvalitet. Jeg har null interesse for dressur som f.eks. FPJ, Lange, PP m.m. Jeg ser ikke vitsen med å ha et "smykke" du ikke tør å få hairlines på eller må ta av deg hvis du bader eller er på skytebanen. Rolex er kanskje ikke definert som "high end" for deskdivere men de er definitivt "high end" for toolwatch misbrukere. Rolex in-house urverkene er ikke blandt de mest sofistikerte men de leverer presisjon og holdbarhet.

Når man ser min samling, ser man at det handler først og fremst om klokkeglede, diversitet, funksjonalitet og kvalitet.
Fortsatt har jeg ingen Rolex.
Jeg har også veldig lite interesse for dress urene siden jeg er ALDRI kledd i dress og har aldri vært kledd i dress/smoking en eneste dag i mitt liv.
Fortsatt ser jeg vitsen med å ha en ekte high-end klokke som en Greubel Forsey (for eks.) uansett at jeg ikke har råd til noen av disse.
Fordi jeg har en stor lidenskap for urverk, mikroingeniøring og høye mekaniske oppnåelser.
Som mange klokke entusiaster, er jeg fascinert av kombinasjonen mellom komplisert og artistisk ingeniøring: det er kunst og det berører en artistisk side inn i meg.
Jeg har en album, en del konserter, mange låter, dikter, tegninger og 2 patenter bak meg: det kan nok forklare at jeg har en annen visjon en bare funksjonalitet eller "presisjon og holdbarhet" på en klokke.

Men alt i alt, finner man også presisjon og holdbarhet i andre varemerker enn Rolex.

• Liker
Reaksjoner: fredde1972
Rolex bruker vel nå omtrent 1 milliard kroner på å markedsføre seg som luksus. De har pøst ut penger og vært nr. 1 på listen over de klokkeprodusentene som bruker mest penger på markedsføring siden 2000 da de gikk forbi Timex. Så noe "riktig" har de jo gjort. Folk har alltid en trang til å smykke seg med "luksus". Det ligger grunnleggende i behovet for selvrealisering. Rolex har gjort det enkelt for massene da nå "alle" vet at Rolex "is dah shit".

For å generalisere, på 70 tallet heiet "alle" på Leeds. Nå er det Man U, Man C, Chelsea og Liverpool fordi det er lagene som nå er bra. Vi er alle lette å påvirke, Rolex har skjønt dette og fått en masse fanboys over hele verden ved hjelp av markedsføring. På toppen av dette kan man smykke seg med fantastiske klokker og i tillegg være heldig å tjene en krone eller to (også sett bort ifra inflasjon @Hammerfjord ) Så ingen tvil om at Rolex har gjort mye riktig, bruker bra med penger på R& D og har bra gjennomarbeidede verk. Men det finnes veldig mange andre produsenter, som leverer bedre kvalitet i alle ledd enn det Rolex gjør som ikke får den honnøren de fortjener pga. for små markedsbudsjetter og for få medgangssupportere...

PS. Jeg heier fortsatt på Leeds ;)

Men det finnes veldig mange andre produsenter, som leverer bedre kvalitet i alle ledd enn det Rolex gjør som ikke får den honnøren de fortjener pga. for små markedsbudsjetter og for få medgangssupportere...

jeg ønsker meg at du nevner en liten liste over disse andre produsentene :)

Men det finnes veldig mange andre produsenter, som leverer bedre kvalitet i alle ledd enn det Rolex gjør som ikke får den honnøren de fortjener pga. for små markedsbudsjetter og for få medgangssupportere...
Tok meg den friheten til å utheve litt av det du skrev jeg Fredrik. Litt spent på dette for da skal jeg skrive meg på vente(ønske)liste :)

Ble visst en dobbelpost nesten dette...

Jeg syntes listen som Mads og gjengen på timetowatch har kommet frem til er til å leve med. Så kan det sikkert diskuteres opp og ned i mente om hvilke som mangler osv. men det får vi ta i morgen :)

Hentet fra timetowatch.dk

Hvor eksklusive er de forskellige mærker?

TimeToWatch har lavet denne liste over hvad vi anser som værende velansete urmærker. Hvert mærke er vurderet på en 0-100 points skala, hvor 100 er top karakter. Bedømmelsen er foretaget på delvist subjektive vurderinger som historie, image, eftertragtethed blandt samlere og selvfølgelig også den horologisk kvalitet.

Bemærk venligst at dette ikke er en facitliste, men kun en vejledende indikation.

Findes et urmærke ikke på listen, er vores bedste råd, med enkelte forbehold, IKKE at investere i det.

High-end (75-100):
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 J.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen
82 Jaeger-LeCoultre
80 Breguet
80 Blancpain
78 Parmigiani
78 Glashütte Original
77 Girard-Perregaux

Luksus (50-75):
74 Franck Muller
73 Gérald Genta
72 Daniel Roth
72 Chopard
69 Rolex
67 Zenith
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
65 IWC
63 Hublot
61 Ulysse Nardin
61 Omega
57 Concord
57 Alain Silberstein
55 Graham
55 Chronoswiss
55 Cartier
55 Bulgari
55 Breitling

Middel (25-50):
48 Corum
48 Bell & Ross
45 Montblanc
44 Nomos
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
40 Dubey & Schaldenbrand
35 Tudor
35 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
32 Tag Heuer
30 Union
30 Sothis
30 Linde Werdelin

Low-end (0-25):
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
20 Revue Thommen
20 Baume & Mercier
19 Oris
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox

• Liker
Reaksjoner: stigg og aksgro
takk, det var morsom lesning - men jeg noterer meg at bl.a. dufour, ferrier og smith mangler, men de er jo selvsagt reservert på plassene over patek ;)

Jeg syntes listen som Mads og gjengen på timetowatch har kommet frem til er til å leve med. Så kan det sikkert diskuteres opp og ned i mente om hvilke som mangler osv. men det får vi ta i morgen :)

TimeToWatch har lavet denne liste over hvad vi anser som værende velansete urmærker. Hvert mærke er vurderet på en 0-100 points skala, hvor 100 er top karakter. Bedømmelsen er foretaget på delvist subjektive vurderinger som historie, image, eftertragtethed blandt samlere og selvfølgelig også den horologisk kvalitet.

Bemærk venligst at dette ikke er en facitliste, men kun en vejledende indikation.

Findes et urmærke ikke på listen, er vores bedste råd, med enkelte forbehold, IKKE at investere i det.

High-end (75-100):
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 J.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen
82 Jaeger-LeCoultre
80 Breguet
80 Blancpain
78 Parmigiani
78 Glashütte Original
77 Girard-Perregaux

Luksus (50-75):
74 Franck Muller
73 Gérald Genta
72 Daniel Roth
72 Chopard
69 Rolex
67 Zenith
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
65 IWC
63 Hublot
61 Ulysse Nardin
61 Omega
57 Concord
57 Alain Silberstein
55 Graham
55 Chronoswiss
55 Cartier
55 Bulgari
55 Breitling

Middel (25-50):
48 Corum
48 Bell & Ross
45 Montblanc
44 Nomos
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
40 Dubey & Schaldenbrand
35 Tudor
35 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
32 Tag Heuer
30 Union
30 Sothis
30 Linde Werdelin

Low-end (0-25):
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
20 Revue Thommen
20 Baume & Mercier
19 Oris
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox

Når vi først er igang. Hva og hvem er det egentlig som bestemmer om en klokke er "high end"?
- er det dem med ultrakompliserte urverk med masse funksjoner, sykskarpt design. Servicetid/pris som tilsvarer et år i barnehagen
- er det dem som lager klokker med mindre kompliserte urverk, men hvor det er brukt tid på å vise hva klokken faktisk er, synlighet i mørket, vanntetthet og konstruert for å tåle en smell. Servicetid/pris som tilsvarer to måneder i barnehagen eventuelt justere selv med en tollekniv og litt motorolje

High-End involverer mange mer "menneske timer" enn det vanlige i klokke industrien.
Det handler om lidenskap som svetter gjennom alt du ser på en klokke: dype detaljer og veldig høyt håndverk som få mennesker kan gjør.
For eksempel er Greubel Forsey spesialisert i High-End men de har en mer modern stil en Dufour...
GF prøver å bryte grensene med veldig kompliserte urverk: som mange...
Dufour er mindre komplisert men det er også veldig High-End eller Bespoke : han og sin team produserer cirka 18 klokker per år.
En kunde sagt han en dag at sin Simplicity klokke var bare 7 sekunder feil per måned.
Det beviser at det handler ikke bare om synlig "finish".

En del linker der:
http://quillandpad.com/2014/06/16/why-philippe-dufour-matters-and-its-not-a-secret/
http://quillandpad.com/2014/12/17/d...ter-a-collectors-view-of-movement-decoration/
http://watchesbysjx.com/2015/09/a-d...ur-grande-and-petite-sonnerie-wristwatch.html

Han forklarer det på sin måte.

Mannen som tok over G. Daniels (Co-axial escapement oppfinneren)
http://www.rwsmithwatches.com/

Andreas Strehler
http://astrehler.ch/videos/

Redigert:
takk, det var morsom lesning - men jeg noterer meg at bl.a. dufour, ferrier og smith mangler, men de er jo selvsagt reservert på plassene over patek ;)

Så da er nok dufour, ferrier og smith bare noe dritt ;););) ..... eller tre enkelte forbehold:D:D:D

Edit: Savner egentlig Carl F. Bucherer mest :)

• Liker
Reaksjoner: holmby

High-end (75-100):
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 J.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen
82 Jaeger-LeCoultre
80 Breguet
80 Blancpain
78 Parmigiani
78 Glashütte Original
77 Girard-Perregaux

Luksus (50-75):
74 Franck Muller
73 Gérald Genta
72 Daniel Roth
72 Chopard
69 Rolex
67 Zenith
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
65 IWC
63 Hublot
61 Ulysse Nardin
61 Omega
57 Concord
57 Alain Silberstein
55 Graham
55 Chronoswiss
55 Cartier
55 Bulgari
55 Breitling

Middel (25-50):
48 Corum
48 Bell & Ross
45 Montblanc
44 Nomos
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
40 Dubey & Schaldenbrand
35 Tudor
35 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
32 Tag Heuer
30 Union
30 Sothis
30 Linde Werdelin

Low-end (0-25):
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
20 Revue Thommen
20 Baume & Mercier
19 Oris
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox

Du svarer egentlig ut ifra dette ståstedet Fredrik;

Tviler på at @Tom Henriksen ville hatt med seg så mange av disse i felten;
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 J.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen

Ganske sikker på at i felten, i skogen, i havet, på havet, på fjellet osv. "high end" klokker ender på en SD/Sub/OP/OPSub++ 10/10 foran disse

Men konge disse på Aker Brygge om sommeren ;)

• Liker
Reaksjoner: Gubben11
Nei, fasit er nok forskjellig fra person til person. Så vanskelig å lage en oversikt som gjør alle fornøyde.

Jeg håper dere forstår at innleggene er skrevet med en syrlig tunge for å provosere og få igang tankegangen ;) Jeg har selv hatt min andel med Rolex.

Til bruken du nevner @Qwestern så må vel en Seiko som koster 1000,- å lage og selges for 2500,- være et godt valg mot en sub som koster 5000,- og selges for 70.000,- ;)

Du svarer egentlig ut ifra dette ståstedet Fredrik;

Tviler på at @Tom Henriksen ville hatt med seg så mange av disse i felten;
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 J.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen

Ganske sikker på at i felten, i skogen, i havet, på havet, på fjellet osv. "high end" klokker ender på en SD/Sub/OP/OPSub++ 10/10 foran disse

Men konge disse på Aker Brygge om sommeren ;)

"I felten" og i laboratorier, er den mest testet klokke fortsatt Speedmaster Professional...
Og det startet sånn... Men en del tester kom senere: fra Roscosmos inkludert.
http://www.woundforlife.com/2014/04/21/lessons-wristory-omega-speedmaster-nasa-testing-process/
http://www.chrono24.com/magazine/legendary-watches-omega-speedmaster-professional-moonwatch-p_2618/

Redigert:
Nei, fasit er nok forskjellig fra person til person. Så vanskelig å lage en oversikt som gjør alle fornøyde.

Jeg håper dere forstår at innleggene er skrevet med en syrlig tunge for å provosere og få igang tankegangen ;) Jeg har selv hatt min andel med Rolex.

Til bruken du nevner @Qwestern så må vel en Seiko som koster 1000,- å lage og selges for 2500,- være et godt valg mot en sub som koster 5000,- og selges for 70.000,- ;)

Jeg ser og skjønner tankegangen din. Har vært mye krøll med mine Seikoer, så jeg hadde valgt suben uansett, uavhengig av pris

G. Forsey ser sykelig ut. :confused: Og har en historie kun fra 1999 og ligger rett under PP. Andrehåndsverdi lik en Rolex. Mye bedre med med P. Dufour... eller bare en billig estetisk ren Rolex.