Bytte bezelinsert på 5513

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Har en 5513 med bezelinsert byttet på service, og en Tudor sub med original bezelinsert. Tenkte derfor å bytte disse rundt, slik at 5513 fikk den tidsriktige, mens Tudoren fikk serviceinserten.

Finner flere detaljerte beskrivelser på nettet på hvordan skifte på nyere Suber, men ikke på 5513. Er det noen som har gjort dette på en 5513 (eller 1680 eller evt. andre eldre Suber uten fjær under bezelen) og kan bekrefte eller avkrefte om det er på samme måten som f.eks. 16610?

Jeg løsner bezelen med et bankkort. Klem det mellom oversiden lugsen og bezelen. Insertet REGNER jeg med at du presser ut på samme måte som på nyere Rolexer.

Lykke til

@runes Har hatt av på min 1680, og straight forward som på en 16610 eller tilsvarende, med unntak av den lille "fjøren" som sitter kl ett ca på 16610 og 16600 osv. Er jo kun en friksjonsplate på 1680 og 5513. Men som sagt, ellers lik fremgangsmåte;) Og bezelinserten er jo også bare å poppe up med to tommler bakfra, for så og presse den på plass igjen

Redigert av en moderator:
Har nå forsøkt å gjøre det, og mens bezelen på Tudoren gikk av forholdsvis enkelt med "bankkorttrikset", sitter bezelen på Suben dønn fast. :( Skal finne fram noe maskeringstape og forsøke med litt hardere midler.

EDIT: Masktape og smørkniv gjorde susen. Ville ikke gjøre det vanskeligere enn nødvendig, så i første omgang byttet jeg bare om de to bezelene. Får heller få byttet rundt de to insertene neste gang jeg er i nærheten av en kvalifisert urmaker.

Ser ihvertfall bra ut nå. :) Takk for hjelpen.

bilde-8_zpsa8c9afd5.jpg

Redigert:
@runes nice:D Men hvor har du fått tak i den røde eluit remmen på Tudoren din?

Har nå forsøkt å gjøre det, og mens bezelen på Tudoren gikk av forholdsvis enkelt med "bankkorttrikset", sitter bezelen på Suben dønn fast. :( Skal finne fram noe maskeringstape og forsøke med litt hardere midler.

EDIT: Masktape og smørkniv gjorde susen. Ville ikke gjøre det vanskeligere enn nødvendig, så i første omgang byttet jeg bare om de to bezelene. Får heller få byttet rundt de to insertene neste gang jeg er i nærheten av en kvalifisert urmaker.

Ser ihvertfall bra ut nå. :) Takk for hjelpen.

bilde-8_zpsa8c9afd5.jpg

Det der @runes, er to veldig fine submarinere!!!!!!!

Idiot som jeg er, klarte jeg jo ikke gi meg mens leken var god. :( Neida, jeg måtte gjøre et forsøk på å bytte insertene i bezelene, slik at riktig bezelring havnet på riktig klokke. Ikke noe problem å få dem ut, men får dem f@en ikke inn igjen. Klarte på et tidspunkt å miste pipen på eldste inserten. Fant den heldigvis igjen, men der og da innså jeg at jeg neppe burde begynt på denne jobben i det hele tatt....

Nå er begge insertene tapet fast til klokkene, og der blir de til jeg kommer meg til Bjerke eller Tidemann. :(

EDIT: Takk, gmortens. :)

Idiot som jeg er, klarte jeg jo ikke gi meg mens leken var god. :( Neida, jeg måtte gjøre et forsøk på å bytte insertene i bezelene, slik at riktig bezelring havnet på riktig klokke. Ikke noe problem å få dem ut, men får dem f@en ikke inn igjen. Klarte på et tidspunkt å miste pipen på eldste inserten. Fant den heldigvis igjen, men der og da innså jeg at jeg neppe burde begynt på denne jobben i det hele tatt....

Nå er begge insertene tapet fast til klokkene, og der blir de til jeg kommer meg til Bjerke eller Tidemann. :(

EDIT: Takk, gmortens. :)

Ikke gi deg nå da! Jeg kuket vel og lenge med bezelen på en 14060, men den smatt på plass til slutt! You can do it!

Bare husk at disse sprekker lett rundt hullet for perlen dersom du får en knekk her. Begynn med å sette inn bezelinsert @ kl. 1200 og presse nedover mot kl 18 med tommel på hver side.

Bare husk at disse sprekker lett rundt hullet for perlen dersom du får en knekk her. Begynn med å sette inn bezelinsert @ kl. 1200 og presse nedover mot kl 18 med tommel på hver side.

Det er knekken jeg frykter, og det er derfor jeg har bestemt meg for å la en proff gjøre jobben for meg. :)

Setter pris på din higen etter å få det så tidsriktig som mulig, well done!

Når det er sagt, har jeg store problemer å diskutere bezel-inserts på Subber. Ser at folk på nettet er eksperter, fat fonts og whatnot. Men de ser jo dønn like ut, eller? :)

De er rimelig like, men finner man fram en lupe ser man faktisk forskjellen. Til og med en langsynt amatør som meg kan se de små forskjellene.

På akkurat disse to insertene er det imidlertid én ganske stor forskjell - perlen på den som satt på Tudoren er tritium (slik den skal være), mens perlen på erstatningsinserten er luminova. :)

På akkurat disse to insertene er det imidlertid én ganske stor forskjell - perlen på den som satt på Tudoren er tritium (slik den skal være), mens perlen på erstatningsinserten er luminova. :)

Godt poeng. Da hadde jeg også skiftet tvert. Nerde-kicker på tritium selv også. :)