Ca pris på klokker

Ang Rolexen - jeg spurte noe flåsete om den også måtte ha nytt batteri, til hvilket du svarte ja.
Antar derfor at klokken står.
Merk at om det er en ekte Rolex så bruker den ikke batteri, den har et mekanisk, selvtrekkende urverk som trekkes av håndens/armens naturlige bevegelser når klokken brukes. Om du rister på den en stund burde den begynne å gå. Da skal sekundviseren ikke bevege seg rykkvis ett sekund av gangen men bevege seg jevnt glidende. Om det skjer er det sannsynlig klokken er en ordentlig Rolex. Et google søk på Datejust 116233 gir deg mange treff som du kan sammenligne din fars klokke med. Bør gi deg en god pekepinn på verdi.

• Liker
Reaksjoner: Øyvind1
116233 er modellnummeret. Det blir som at 997 er det egentlige modellnummeret på Porsche 911 fra...

Dersom du FORSIKTIG tar av lenken så vil du finne igjen dette nummeret mellom "lugs-ene"/remfestene. På den ene siden står dette modellnummeret og på andre siden skal serienummeret stå. Dette serienummeret skal også gå igjen på certifikatet.

Som @westmouth skriver så har klokken en automatisk urverk, som vil trekke klokken når den blir brukt. Dermed trenger du bare å stille klokken og så bruke den. Sekundviseren skal tikke/rykke 8 ganger pr sekund. Kassen på din DJ er 36mm så der vil det fremstå som meget jevnt. Klokken vil også si "tikk"-"takk". Dette skyldes ankerets gange. Et quartz-ur klarer seg med bare "tikk".

Mange seriøse urmakere selger også brukte klokker. Det er flere her på Sonen. Litt uavhengig av hvor du holder til, så kan jeg i alle fall komme på @Arcticboy, @The Flash, @Greg og @SS.

Rolex'en din ville jeg i alle fall beholdt selv....

8

• Liker
Reaksjoner: Øyvind1
...nå kommer jeg litt sent til festen, men registrerer at selv om vi skulle latt all tvil komme Omegas estetiske sans til gode og antatt at de hadde plassert datovinduet på en modell så langt inn mot senter av skiven - så ville de neppe skrevet 'Seanaster' på skiven. Jeg klarer ikke å lese teksten på noen annen måte bildet trådstarter la ved...

...nå kommer jeg litt sent til festen, men registrerer at selv om vi skulle latt all tvil komme Omegas estetiske sans til gode og antatt at de hadde plassert datovinduet på en modell så langt inn mot senter av skiven - så ville de neppe skrevet 'Seanaster' på skiven. Jeg klarer ikke å lese teksten på noen annen måte bildet trådstarter la ved...
Skarpt syn der :) Seanaster er den serien for de litt nasty dykkerne

Dermed er det avklart at dette er den ultra sjeldne modellen som er har verdi som....

8

Dermed er det avklart at dette er den ultra sjeldne modellen som er har verdi som....

-Hihi, på et eller annet forum for mange herrens år siden hadde noen photoshoppet en Speedmaster-skive til å lese 'Speedbasterd'.

Punchline var noe i nærheten av 'If Lemmy was to wear a watch, this would be it...'

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Kan ikke din far bare si deg hvor de to klokkene ble kjøpt? Hvis det var i en gatebod på Granca så har du vel en god indikasjon på verdien skulle jeg tro..

Jeg finner det usannsynlig at den Omegaen er ekte. Omega gjør ikke sånne feil. En Rolex lenke hvor gullet ganske enkelt kan slites vekk gir også en sterk indikasjon på fake. sorry. Pussig at han forsøker å selge deg dette uten å si fra om dette.

Redigert:
Hvis du kunne lagt ut et bilde av dette sertifikatet hadde det vært fint.
Er litt nysgjerrig på hvordan det ser ut...

Tipper det står råleks.

Mulig jeg er litt julekynisk, men slike tråder minner sterkt om de førti millioner "is this a real panerai or not" trådene på watchuseek som folk brukte for å sjekke om kopiene sine kunne selges som ekte vare.