Calvaneo og andre Qxl klokker erfaringer, meninger o.l.

Men

Medlem
15. sep. 2010
Kjøpte meg en calvaneo 1583 klokke for ca ett år siden. Har ikke brukt det veldig mye, pga urskiven er utrolig mørk, men ellers er virker det som en god klokke. Men blir litt "tynne visere" til å være så mange og med så mørk bakgrunn. 35 Jewls, er det noe vits i å ha over 21?
Men iallefall virker det som dette er ett kvalitetsmerke hvis man tar i betraktning prisklassen rundt 1000-1500, milevis over hong kong kopier o.l. Men dog, man får litt følelelsen att dette er noe under de rimeligere sveitsiske merkene.
Markedsfører seg som swiss made, dog, men jeg tror verket på min er japansk.
002-11.jpg

Ikke for å være frekk eller fordomsfull, men jeg liker verken design, kvaliteten eller hva merket står for.

Min personlige mening er at Calvanoe er et merke som ikke er interesert i å selge kvalitetsur eller bygge merkevare. De er kun interessert i å produsere så mange ur som mulig på billigst mulig måte. Med andre ord mener jeg dette er juggel. Faktisk enda verre; overpriset juggel.

I denne prisklassen finnes det faktisk mange ur med langt bedre kvalitet produsert av tradisjonsrike sveitsiske produsenter.

Men som sagt, hvis du liker designen og klokka funker greit for deg så er det vel bare å kjøre på. Desverre er nok kvaliteten på disse urene omtrent på samme nivå som de Kina-kopiene du refererer til.

Jeg vil anbefale at du tar en titt på amazon.com eller oppretter en egen tråd her inne hvis du har et konkret budsjett til å bruke på klokker. Her vil du få mange gode alternativ til trygge og gode klokkekjøp. (edit: ser du er på vei og har fått mange gode tips allerede! Lykke til!)

Igjen, beklager den frekke tonen, men dette merkenavnet har desverre ikke høstet annet enn kritikk her inne på forumet når det kommer til horologiske meritter.

Hehe, nei jeg ventet ikke noe rosende kommentarer om klokka. Som sagt så gjør den seg bedre på bildet enn på hånda. En tusing blåst, men det kan jeg leve med. Fin box dog.

Klokken er nok verken fra Japan eller Sveits. Om du ser bitte små fingeravtrykk på urkassen kommer de fra små kinesere som har lagd klokken din. Calvaneo og mange merker i samme sjiktet er så kalte "mushroom brand", de oppstår over natten med har et navn og en "historie" som gir intrykket av at dette er en tradisjonsrikt sveitsisk merke. Klokkene blir markedsført på en måte jeg mener er svindel. Så godt som alle selgerene av disse klokkene oppgir en nypris som er 10-20 ganger for høy slik at folk tror de gjør et kupp.

Jeg kjøpte for et års tid siden 3 klokker fra Kina, de kostet ca. 300 kr tilsammen ink frakt. Jeg tror kvaliteten er på linje med merkene nevnt over. Om noe går i stykker på klokken din er jeg veldig spent på om garantikortet som fulgte med har noen funksjon.

Har du lyst på klokker i denne prisklassen vet jeg det er mange her inne som kan anbefale Perpetual.

Velkommen til forumet.

Enig med røkla her.

Perpetual markedsfører seg som det de er. Dog skal det nevnes at de også kjører på med før- og nåpris. Kjøpte selv en lite brukt GMT og den holder tiden, passer godt på armen og jeg synes selv at det er en fin klokke (viktigere enn hva andre måtte synes om den).

Hvis du selv ikke liker klokken er det bare å legge den ut på Finn. Bedre det enn at den ligger bortgjemt i en boks.

Ikke artig å få sin klokke dømt nord og ned her inne, men på den annen side er det kjekt å vite at man får ærlige svar på det man spør om. Bare du ikke nevner at du har tenkt å bruke 5K+ på en klokke - da snakkes det om klokker til 15K+ før du får summet deg :)

Om du er en tålmodig person, noe jeg ikke er, vil du lytte til rådene og legge deg opp noen kroner på en klokkekonto før du handler. Du får kanskje noen færre klokker i boksen, men bevare meg vel for en fin klokke du kan ende opp med.

Må bare si det, dette merket er søppel! Calvaneo er som andre nevner et spill for galleriet, og det utgir seg for å være både himmel og hav, men er egentlig grus og småstein! Styr unna alle mann, jug og fanterier det her..

Takker for tilbakemeldinger, ja, jeg begynte å få litt bange anelser. Men jeg trodde det var ett sveitsisk firma, ren svindel da tydeligvis.
Skal aldri kjøpe klokke på nettauksjon igjenn :)

Om du ser bitte små fingeravtrykk på urkassen kommer de fra små kinesere som har lagd klokken din.

Og om du ser ekstra nøye etter kan du kanskje se spor etter de tørkede tårene til de piskede barna som ble tvunget til å sette sammen urverket med blødende og skjelvende fingre.;)

Og om du ser ekstra nøye etter kan du kanskje se spor etter de tørkede tårene til de piskede barna som ble tvunget til å sette sammen urverket med blødende og skjelvende fingre.;)

Tror OP har fått med seg forumets mening nå. Ingen grunn til å gni det inn.

Takk, Celter :) Vi kan gjerne ha litt mer fart i diskusjonen her inne... Men syntes enkelte ting rett og slett ble usmakelig mot slutten her..

OP har skrevet noen tanker om kvalitet og slikt fra sitt ståsted. Og skrevet godt om det også. Syntes han fortjener ære for det. Så kan vi gjerne peke ham i retning av Perpetual, Seiko eller diverse vintage for videre utforsking og oppdagelse av den store klokkeverdenen! :)

Takk, Celter :) Vi kan gjerne ha litt mer fart i diskusjonen her inne... Men syntes enkelte ting rett og slett ble usmakelig mot slutten her..

Ok...siden den tydeligvis kom litt skjevt ut.
Den sleivkommentaren var ment som en halvspydighet på utspillet til Mathfjeld. Ikke et vondt ord om klokka til OP her i gården.
Sånn, håper alle føler seg bedre til mote her.;)