Cape cod på baklokk

Medlem
5. feb. 2015
Innlegg
19
Sted
Norge
Usikker hva som har skjedd med baklokk fra forrige eier. Uforsiktig bruk med lenkeverktøy kanskje.. Noen som er rutinert på cape cod og vet om jeg kan prøve forsiktig med en klut? Evt andre forslag.

1000000669.jpg
 
Cape cod kan funke, men personlig ville jeg bare latt det være. Dette er et merke du sjelden vil se og du glemmer dette rimelig kjapt dersom du skulle være så uheldig å legge merke til det når du tar på deg klokken :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik og Maz19
ja, glem det - fortreng det - null betydning. se på det som at det er din klokke - et keisersnitt i bikinilinjen :rolleyes::LOL:
 
Det ser uansett ut som det sitter litt for dypt for å få det fullstendig vekk med Cape Cod.
Polerer du dypere i området, vil det gå vekk men du skal ha en synlig grøft som skal spise seg innover på den børstet skiven.
Sånn skulle være nevnt av den tidligere eieren. Da blir det ditt eget valg å ta det imot eller ikke.
 
Ser ikke helt poenget med å latterliggjøre postene til andre på forumet. Jeg er verken allergisk mot riper eller bruksmerker på klokker og hadde vært bedre med noen seriøse svar. Må være lov å stille et spm om noe kan fikses når tilstand ikke var som forventet på en handel, uten at det skal køddes til av dere med litt for mange innlegg på forumet.
 
Jeg ville ha laget en jigg og lagt klokken med glasset ned (bruk tøystykke så den ikke får merker, både på glass og på kassens sider) - klokken må sitte helt fast i jiggen. Så må du maskere med vanlig maskeringstape - vær nøye med det (den børsta sirkelen på baklokket må ikke bli slipt på). Først prøv POL skurekrem for å se om dette kan være nok men du må jobbe en stund med det. Hvis ikke må du bruke smergelpapir først, fra 1200 og opp til 2000. Da vil du antageligvis få dette vekk. Så bruker du POL,n etterpå for å få ønsket overflate finish men hugs at du må ta hele sirkelen for ikke å få nyanseforskjeller. Hvis du ikke føler deg komfortabel med å utføre dette vil jeg foreslå en urmaker som har godt håndtlag - urmakeren vil ta av baklokket og pusse den sirkelen hvor ripen er på kort tid, hugs trykktest etterpå. Tipper kostnad mellom 500-1000.
 

Vedlegg

  • IMG_4805.png
    IMG_4805.png
    259,8 KB · Visninger: 0
Selv hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om en ripe på baksiden. Men jeg tenker kanskje at å bare få byttet baklokket hos AD er like enkelt og greit. Det kan vel ikke være så mange kronene for et nytt baklokk?
Har null erfaring med slipemidler på klokker så jeg hadde ikke begynt å eksperimentere med det, selv om det sikkert går fint til en viss grad.
 
Hvis ripen plager deg er dette kanskje en gyllen mulighet til å kjøpe nytt baklokk, som @GrimReaper nevner, men få det gravert i tillegg? Da blir den mer personlig og du kan bare bytte tilbake til "ripelokket" hvis du angrer deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Selv hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om en ripe på baksiden. Men jeg tenker kanskje at å bare få byttet baklokket hos AD er like enkelt og greit. Det kan vel ikke være så mange kronene for et nytt baklokk?
Har null erfaring med slipemidler på klokker så jeg hadde ikke begynt å eksperimentere med det, selv om det sikkert går fint til en viss grad.

Hvis ripen plager deg er dette kanskje en gyllen mulighet til å kjøpe nytt baklokk, som @GrimReaper nevner, men få det gravert i tillegg? Da blir den mer personlig og du kan bare bytte tilbake til "ripelokket" hvis du angrer deg.

Ok. Sorry, men dette er galskap.
Hvis du på liv og død må få vekk den lille ripen klarer sikkert en AD med siste skrik av Rolex-godkjent vedlikeholdsutstyr å fjerne den på null-komma-svisj.
Det koster nok heller ikke mange kronene.
Men i det hele tatt å tenke på å bytte baklokket for en pitteliten bagatellmessig ripe er helt overkill.
Kødder dere? :confused:
Dere kommer til å ødelegge hele damemagnetimaget til alle Rolexeiere med den holdningen der... :cautious:
 
Jeg forsøkte bare å komme med konstruktivt svar basert på at ripen plaget eier. Da er det i alle fall bedre å få på noe personlig hvis lokket først skal kjøpes nytt, etter min mening.

Personlig har jeg bare kjøpt ny klokke en eller to ganger i mitt liv og kunne ikke brydd meg mindre om riper.
 
Nåja - på bildet ser det ut til at dybden på ripen kan være 1 til 2 diameteren av det ett menneske hår er, altså 0,1 - 0,2mm. Gjør du, som jeg beskrev, og polerer opp hele sirkelen av den blanke overflaten så vil dette bli veldig bra. Kluet er mer å maskere midtsirkelflaten som er børstet - der må en være nøyaktig.
 
Ok. Sorry, men dette er galskap.
Hvis du på liv og død må få vekk den lille ripen klarer sikkert en AD med siste skrik av Rolex-godkjent vedlikeholdsutstyr å fjerne den på null-komma-svisj.
Det koster nok heller ikke mange kronene.
Men i det hele tatt å tenke på å bytte baklokket for en pitteliten bagatellmessig ripe er helt overkill.
Kødder dere? :confused:
Dere kommer til å ødelegge hele damemagnetimaget til alle Rolexeiere med den holdningen der... :cautious:
Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om den riper, men hvis den virkelig plaget meg kom jeg med mitt forslag til en løsning.

Og du vet like godt som meg at det er forsiden av Rolexene som får trusene til å falle @UJU :whistle::coffee:
 
  • Haha
Reaksjoner: UJU
En sliping av den ripen vil endre vinkelen på kanten. Skal det bli pent må samme vinkel brukes rundt hele baklokket. Det vil nok bli mye rimeligere å kjøpe et nytt baklokk.

Angående dette med damelaget, så kan du jo fortelle damene at det var Bin Laden sin jeksel som laget den.... (Hvis de spør...)

8
 
Jeg er, i motsetning til mange andre, mer imponert over at det ikke er et eneste bruksspor etter lenkebytte/reimbytte på denne klokken. En sjeldenhet på en moderne Sub. Forrige eier har behandlet klokken pent, når eneste bruksspor er den (insignifikante) "ripen". At det heller ikke er spor av lenken på baklokket, er også en bonus. Jeg ville derfor latt være å stresse med å fikse baklokket. Kommer riper der etter kun måneders bruk allikevel når man legger klokken ned og lenken har kontakt med børstet senter på baklokket.