Carl F. Bucherer-tråden

Hei John Henrik.
Jeg synes strengt tatt ikke kritikken i innlegget mitt er urimelig. Men det er klart, om du leser inn mer mellom linjene enn jeg faktisk skriver kan jeg forstå at det er din reaksjon.

Når det gjelder første avsnitt og ditt svar til dette. Hvor kom dette med løgn fra? Jeg har ikke skrevet et ord som insinuerer at urmakerbransjen lyver.
Du skriver videre om individets ansvar i forkant av et eventuelt kjøp, og ansvar for eget liv. Det er nøyaktig det jeg omtaler som merkelig. Det fremstår (personlig for meg (som jeg også skriver)) at det er lite vilje til å undersøke før man gjør et kjøp. Det jeg skriver i punkt 1. er rett ut at det er merkelig å se at en bransje skryter av produkter (som naturligvis er helt lov) uten å påpeke hva som gjør det så bra.
Hvorfor er (on topic for tråden) CFB så bra? Og, ja de som leser seg opp på hva det var før selskapet gikk dukket vil jo oppdaget at Bucherer hadde mye kult, men det er jo ikke samme merke som idag selges. Og det er ikke så mye "skryt" som vektlegger dette utad. Klart det er kjøpers ansvar å aktivt kontrollsjekke påstander dersom det er viktig for kjøper, men skrytingen hadde jo blitt mer virkningsfull om den ble støttet opp med konkrete poenger.
Jeg har forøvrig aldri omtalt det som et problem, kun en notis om noe jeg selv opplever som merkelig. Trolig har jeg den opplevelsen fordi jeg subjektivt nok synes den undersøkende fasen er givende i en kjøpsprosess.

Delen av teksten som omhandler fortjent eller ufortjent omtale har u-flatterende nok ingen ting med deg å gjøre. Dette er en problemstilling i hele presse-norge, som til stadighet kommer opp hos alt fra blogger til større nyhetsformidlere og nisjemagasiner. Det har ingen ting med dine vurderinger å gjøre overhode.

Jeg skriver forøvrig ikke at jeg synes det er veldig rart, eller veldig kritikkverdig mtp cfb, gmn osv i dette tilfellet. Jeg sier at jeg synes det er litt merkelig. For å skrive det i klartekst...
Jeg synes det er litt merkelig at man legger ut bilde med en CFB på instagram i forbindelse med opptreden på TV, og etterpå formidler at man ikke er superfan av merket generelt. Jeg synes også det er litt merkelig når man tar inn konteksten at en urmaker med dette merket sponser forumet.
Det kan godt være at den aktuelle modellen er en klokke du liker, og det kritiserer jeg på ingen måte for. Men det blir vanskelig å vite hva du egentlig gjør og hvorfor? Eier du denne klokken helt eller delvis fordi man har et samarbeid med en selger av klokken, har du den på deg og legger ut på instagram fordi du liker klokken uavhengig av innholdet på programmet, sponsor-avtale av forumet og lignende?

Jeg ser ikke helt årsaken til å kalle dette skivebom, spekulativt eller urimelig.

Det er faktiske forhold som på enkelt vis kan klargjøres for, og sånn sett "avvæpnes" eller gjøres veldig ukomplisert. Det er det jeg hadde håp om at ville kommet ut av innlegget mitt.

"Det triste er imidlertid at de fleste kritikerne av CFB trolig aldri har tatt på en med egne hender. Aldri lest seg opp på historien bak merket. Aldri har lest seg opp på produksjonen og manufakturet. Aldri sjekket kvaliteten, eller målt denne opp mot ur i samme prisklasse.

Ei heller aldri har studert eller rettet et kritisk og undersøkende blikk mot mer mainstream merker, som i motsetning til CFB har blitt automatisk "whitelistet"..."

Dette illustreres jo egentlig bare situasjonen jeg sikter til.
1. Du er ikke superfan, men forsvarer produsenten som superfan?
2. Dette er nettopp det jeg mener med en urmakerbransje som skryter uten å vektlegge hva som er så veldig bra.

Og, oppriktig til slutt. Dette er på ingen måte tilsiktet din person. Kun en situasjon i bransjen som for meg (og kansje flere) fremstår som diffus.

@Entropy

Jeg understrekte at løgn ikke er akseptabelt fra en selger. Det var kanskje en avsporing, men antydninger om løgn har langt på vei vært et moment som har gått igjen i kritikken mot CFB og den spesifikke forhandleren som du sikter til. Om ikke fra deg,.

At folk reklamerer uten å argumenter med substans, er heller ikke noe problem i mine øyne. Igjen, dette må kundene selv vurdere. Personlig er jeg enig i at det er merkelig med de kundene som driter i å gjøre research, men jeg tror ikke vi kan forvente at alle tar klokker (eller penger) like alvorlig som vi kanskje gjør.

Angående Instagram. Dette er den lånte klokken jeg valgte å ha på meg. Ut fra mine egne preferanser (og lommetørklet mitt :p), stod valget mellom denne, og den blå Omega Deep Black'en. Men Deep Black'en hadde jeg gått med tidligere (jmfr. Instagram). Derfor valgte jeg å gå med en blå ScubaTec'en, fordi jeg syns det er en kul klokke (se hva jeg har skrevet om den tidligere). Ellers: Reklame merkes som reklame – på samme måte som samarbeid kunngjøres som samarbeid, og sponsede artikler/forum/forumposter merkes som sponset.

God Morgen Norge ba om et bredt utvalg klokker, men med vekt i mellom og innsteg. Det er nøyaktig det de fikk. Det er en uendelig mengde kombinasjoner jeg kunne valgt, for det finnes jo så mange klokker. Forrige gang ble det lånt fra andre distributører/merker/forhandlere, denne gangen tok jeg en prat med noen andre. Men alle fra merker som er representert i Norge, og som kan sies å være i vinden.

Det er ikke noe mer hokus pokus, og det er ikke noe mer under overflaten enn det som synlig med det blotte øye. At du spekulerer i om det kan være noe mer, syns jeg er nettopp det: unødvendig spekulativt.

At du leser "forsvar som en superfan" finner jeg veldig merkelig. Det eneste jeg sier, er det jeg har sagt hele tiden: parafrasert – jeg ser overhode ingen objektiv grunn (utover preferanser ift. estetikk) som bør gjøre merket til en skyteskive. Klokkene trekkes av enkelte så ned i søla, at det er komisk.

Du må gjerne si at det ikke var tilsiktet min person, men det er veldig vanskelig å ikke lese det slik. Og kritikken føler jeg ikke er berettiget.

Redigert:
Er det noen med erfaring med Bucherer? Ser det er litt info her på TS, men ikke mye. Så kanskje samle litt info et sted?

Jeg liker spesielt ScubaTech, men den har ikke vokst lik mye på meg som andre ur. Har ikke klokke herfra i dag, men kanskje ikke en umulighet i fremtiden.

Har tuklet med scubatec.
Det er en fin klokke. Ikke helt min tekopp, men gir absolutt kvalitetsfølelsen.
Hvis jeg skal sammenligne med f.eks IWC Aquatimer, som ligger i ca. samme prisleie, vil jeg påstå at den ikke kommer like heldig ut for min del.

• Liker
Reaksjoner: PerØ
Bare kort innpå, da det er umulig å diskutere value for money med andre enn seg selv. Smak og behag, kalles det.

De fleste her inne anbefaler en Seiko når trådstarter ber om råd om Invicta eller Stenihart. Det blir på samme måte med TAG Heuer, Maurice Lacoix og CFB. Spar litt til å kjøpt Omega eller Rolex.

Seiko, Omega og Rolex har et historisk bra rykte på kvalitet. Selvfølgelig har de brukt smarte og dyre reklamepenger i mange år, så om det er value for money får være opp til hver enkelt.

Mitt "lille stunt" på Klokkeriet for et par uker siden var rett og slett en test på hvor langt direkte og indirekte markedsføringen der inne hadde gått, da det utviklet seg til en form for massesuggesjon ;)

90 % (?) anbefalte meg å kjøpe en CFB (-300Kish) vs AP(+600Kish)
Her inne vil jeg tro det hadde blitt max 10 % CFB.
Ergo; markedsføring funker. Og ikke misforstå, det er lov.
IMG_6669.jpg

Redigert:
Bare kort innpå, da det er umulig å diskutere value for money med andre enn seg selv. Smak og behag, kalles det.

De fleste her inne anbefaler en Seiko når trådstarter ber om råd om Invicta eller Stenihart. Det blir på samme måte med TAG Heuer, Maurice Lacoix og CFB. Spar litt til å kjøpt Omega eller Rolex.

Seiko, Omega og Rolex har et historisk bra rykte på kvalitet. Selvfølgelig har de brukt smarte og dyre reklamepenger i mange år, så om det er value for money får være opp til hver enkelt.

Mitt "lille stunt" på Klokkeriet for et par uker siden var rett og slett en test på hvor langt direkte og indirekte markedsføringen der inne hadde gått, da det utviklet seg til en form for massesuggesjon ;)

90 % (?) anbefalte meg å kjøpe en CFB (300Kish) vs AP(500Kish)
Her inne vil jeg tro det hadde blitt max 10 % CFB.
Ergo; markedsføring funker. Og ikke misforstå, det er lov.
Vis vedlegg 21317

Jeg hadde anbefalt deg det samme som Klokkeriet. Spart 300.000-350.000 kroner (får du APen for 500, så tror jeg du gjør en god deal :)), og heller kjøpt meg en klokke som faktisk er pen (hva med en Lange?) ;)

Fra spøk til alvor: jeg er både litt enig og litt uenig med deg. Jeg er av den oppfatning at det finnes flere håndfaste holdepunkter man kan sammenligne klokker på. Trekker man også inn prisen, så kan man vurdere hva man får relativt til dette.

Da snakker jeg om designets "kompleksitet", fit and finish – "kvalitet". Til dels også originalitet, teknisk kompleksitet etc.

Men den siste og kanskje viktigste delen ved en klokke – det som går på smak og preferanser – har jo helt klart en veldig stor betydning for den som skal kjøpe klokken. Hvilke følelser klokken frembringer.

Men jeg syns det er lite konstruktivt å tråkke ned merker som man syns svikter på "smak/preferanser", når kvaliteten og det mer håndfaste faktisk er der – hvis man tar seg tid til en kikk og har kunnskapen til å vurdere den.

Helt greit å si at noe ser forjævlig støgt ut, men ikke si at "kvaliteten er ræva". Da er man igang på en rute med mange misforståelser og lite konstruktive diskusjoner om klokker :)

Redigert:
Sant mye av det du sier.
Ingen av de er "pene", det er det mange andre merker som tar seg av
Det var bevisst å ha en AP som var mye dyrere, da høy pris mange ganger "styrer" en stemme dit.

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik

Jeg er helt klart for at folk skal få kjøpe de klokkene de vil, uten at noen skal sette seg som smaksdommere.

Dette med Klokkeriet og spons/interessekonflikt er jo et mer prinsipielt spørsmål som ikke angår CFB som klokkemerke.

Leste meg gjennom denne anmeldelsen fra Ablogtowatch. http://www.ablogtowatch.com/carl-f-bucherer-patravi-traveltec-ii-watch-hands/

Og anmelder er meget postitiv :) Det som slår meg er kontrasten til kommentarene... Om ikke annet, virker det som CFB bidrar til morsomme diskusjoner. Og det er jo noe, i disse tider mer og mer trafikk foregår i apper på smarttelefoner og ikke i "trege" forum..
:)

Jeg er helt klart for at folk skal få kjøpe de klokkene de vil, uten at noen skal sette seg som smaksdommere.

Dette med Klokkeriet og spons/interessekonflikt er jo et mer prinsipielt spørsmål som ikke angår CFB som klokkemerke.

Leste meg gjennom denne anmeldelsen fra Ablogtowatch. http://www.ablogtowatch.com/carl-f-bucherer-patravi-traveltec-ii-watch-hands/

Og anmelder er meget postitiv :) Det som slår meg er kontrasten til kommentarene... Om ikke annet, virker det som CFB bidrar til morsomme diskusjoner. Og det er jo noe, i disse tider mer og mer trafikk foregår i apper på smarttelefoner og ikke i "trege" forum..
:)

Om du reagerer på kommentarfeltet, tror jeg du bør lese flere kommentarfelt på AblogToWatch, som omhandler "store, stygge" klokker. Jeg tror nok det er rimelig å anta at kommentarfeltkrigerne på ABTW, er noe krasserer og mer opinionated tross manglende kunnskap, enn det vanlig oppegående klokkeinteresserte er :)

Der er ellers bare i Rolex elsk/hat popcorn trådene innleggene blir så lange . Hva i all verden er det med CFB som får fram sånt engasjement ? Og hvorfor i all verden har selvhøytidelig vær-varsom journalist integritets viss vass kritikk i en tråd om CFB å gjøre. Og det i et (provinsielt, men stort sett sjarmerende ) klokkenettsted av alle steder. Det må ligge et annet tidligere underkommunisert motiv bak. Men uansett. Flytt den slags over i en egen tråd.

• Liker
Reaksjoner: PerØ og Swearengen
Klarer ikke helt å se hvordan CFB har blitt markedsført litt "dodgy".
Ja. Kanskje kommer merket litt "ut av det blå" det siste året. Men, det er langt fra nyoppstartet.
"Gjenopplivet" kan vel strengt tatt de fleste sveitsiske merkene idag kalles.;)
Vi snakker ikke akkurat om Boomberg (grøss) og han derre Watchanus eller hva f**n han heter.:rolleyes:

Om du reagerer på kommentarfeltet, tror jeg du bør lese flere kommentarfelt på AblogToWatch, som omhandler "store, stygge" klokker. Jeg tror nok det er rimelig å anta at kommentarfeltkrigerne på ABTW, er noe krasserer og mer opinionated tross manglende kunnskap, enn det vanlig oppegående klokkeinteresserte er :)

Etter å ha lest en del kommentarer sånn generelt på ABTW så føler jeg virkelig for å logge av internett for alltid, vaske hendene ekstra godt og stirre tomt ut over horisonten noen timer.

Heheh.

Vi tåler et par kommentarer til:

"Looks like a watch from the year 2000 that was offered with the subscription to a cars magazine."

"Those third time-zone bezel engravings look like they were done by hand with a blunt stick. In the dark."

"To stay true to his (pre)Swiss roots, Carl F. keeps a tribe of Visigoths in his basement to do all of the case finishing techniques."

Skjønner ikke vitsen med slike kommentarer?
Dette er ikke en tråd hvor det er meningen å komme med mest mulig oppgulp om et merke, men for de som vil vise frem noe de finner flott.
At CFB ikke er alles kopp te er helt greit, men fryktelig unødvendig å forsøple denne tråden på det viset.

Så en av nettsendingene til watchuwant på youtube her om dagen, hvor de snakket litt om om CFB De hadde endel pent å si om CFB, blandt anet hvor mye av klokkene de lagte selv og hvor kompliserte urverk de var i stand til å lage inhouse.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Hei alle klokke interesserte. Da kan jeg presentere meg selv som en Scubatec eier. I alle fall om litt, ettersom den er bestilt. Valget sto mellom mange andre flotte klokker der ute på markedet, men valget falt liksom på noe "annet". Uavhenging av meningspolitiet sikker velmenende råd.

Nå føler jeg at jeg har litt av hvert i boksen og får begynne å spare opp til noe som heller ikke er mainstream, VC Overseas... Godt klokkeår 2017 folkens.

Hei alle klokke interesserte. Da kan jeg presentere meg selv som en Scubatec eier. I alle fall om litt, ettersom den er bestilt. Valget sto mellom mange andre flotte klokker der ute på markedet, men valget falt liksom på noe "annet". Uavhenging av meningspolitiet sikker velmenende råd.

Nå føler jeg at jeg har litt av hvert i boksen og får begynne å spare opp til noe som heller ikke er mainstream, VC Overseas... Godt klokkeår 2017 folkens.
Da ser vi frem til du får denne, og mange flotte bilder :) Gratulerer!

For de som liker Carl F. Bucherer, så kan jeg tipse om at Urm. Christensen på Storo nå "dumper" ut sin lagerbeholdning av merket ved å gi store rabatter.