Carl F. Bucherer - Traveltec. Noen erfaringer?

Medlem
22. juni 2014
Hei,
Jeg har lyst på ny klokke - hovedsaklig har jeg tittet på Rolex og tag Heuer 1887, så mintes jeg en klokke jeg falt for - Carl F. Bucherer Traveltec.
den er "sjelden" i den forstand at jeg ikke ser mange med den, er det fordi få selger den, eller fordi det er dårlig kvalitet?

Akkurat nå grubler jeg om jeg skal kjøpe en Rolex submariner/datejust og en Traveltec. Evnt en Rolex sub + datejust, da begge brukt selvsagt.

Jeg jobber i kontorlandskap, og ønsker noe annet enn treningsklokken jeg har nå.

Det kan nok være en blanding av at det er få som selger den, og at det ikke er et merke som er særlig kjent her i landet. Jeg tror ikke den er "dårligere" enn Rolex i noen som helst forstand. Kvalitet har med opplevelse å gjøre, når det er snakk om ur i denne prisklassen.

Det er et veletablert merke, som historisk sett begynte med smykker - og pynteklokker for damer for pluss minus hundre år siden. De har skilt ut urproduksjonen de siste ti eller tyve år siden (ut ifra husken) og har satset hardt på egne in house urverk. Du skriver ikke hvor - og om du har sett de live eller på bilder, men du finner de i hvert fall på Storo hvis du er i nærheten av Oslo.

Det er et forholdsvis ungt merke i Norge, og er priset ganske høyt, så du vil nok ikke finne mange her til lands. Jeg har ikke sett noen her på sonen. Skal du finne rewievs og den slags, må du nok lese deg opp selv via søk på nett og på de store internasjonale fora. Jeg liker mange av modellene.

Spennende merke på vei opp synes jeg. Og at du vurderer det som alternativ til Rolex - interessant. Merket er vel relativt sjelden ja, med under 20'000 ex produsert i året er det en mygg i forhold til Rolex. TravelTec scorer ikke særlig høyt i rankingen feks. i TWE får den 60, mest pga høy pris. Sjekk prisene på Chrono24 etc. på brukt TravelTec. Mener å huske at prisene på mange av Bucherer modellene der er ganske så lave ift nypris.
TravelTec er jo en Chronograph med GMT funksjon som er morsom ( datoen går bakover automatisk når man reiser vestover). Hvis man skal sammenligne Treveltec med noe fra Rolex blir det vel Daytona. Den oppnår toppscore (90) i nevnte TWE så den er på mange måter i en annen liga spør du meg. Ville vel foretrukket Daytona også når det gjelder utseende og stil. Men som sagt, morsomt om noen går litt mot strømmen og velger noe annet enn Rolex. I denne prisklassen er det forøvrig mye annet å velge i også . Lykke til med valget.

Spennende merke på vei opp synes jeg. Og at du vurderer det som alternativ til Rolex - interessant. Merket er vel relativt sjelden ja, med under 20'000 ex produsert i året er det en mygg i forhold til Rolex. TravelTec scorer ikke særlig høyt i rankingen feks. i TWE får den 60, mest pga høy pris. Sjekk prisene på Chrono24 etc. på brukt TravelTec. Mener å huske at prisene på mange av Bucherer modellene der er ganske så lave ift nypris.
TravelTec er jo en Chronograph med GMT funksjon som er morsom ( datoen går bakover automatisk når man reiser vestover). Hvis man skal sammenligne Treveltec med noe fra Rolex blir det vel Daytona. Den oppnår toppscore (90) i nevnte TWE så den er på mange måter i en annen liga spør du meg. Ville vel foretrukket Daytona også når det gjelder utseende og stil. Men som sagt, morsomt om noen går litt mot strømmen og velger noe annet enn Rolex. I denne prisklassen er det forøvrig mye annet å velge i også . Lykke til med valget.

Hei, hvor finner jeg TWE scoren og kan se selv? jeg prøvde google nå, men er kanskje ikke det enkleste å finne når man ikke vet hva det står for knapt :)

Mye viktigere enn TWE score er hva du har mest lyst på. Prøv begge på hånden og den du syntes ser best ut går du for.

Re-sale value og sånn bør telle med om du regner med å selge klokka, men om du skal beholde den er det eneste som betyr noe hvor glad du blir når du kikker ned på håndleddet.

Mye viktigere enn TWE score er hva du har mest lyst på. Prøv begge på hånden og den du syntes ser best ut går du for.

Re-sale value og sånn bør telle med om du regner med å selge klokka, men om du skal beholde den er det eneste som betyr noe hvor glad du blir når du kikker ned på håndleddet.

Tror det jeg skal gjøre er å dra med bestevenninen min og evnt samboer på en tur :) Førstnevnte var med og så på daytona, men den sliter jeg med å finne fornuftig priset, så titter mer på submariner. Men jeg mintes Traveltec som noe jeg virkelig likte så da får vi se på den og :)

Takk for svar :)

Jeg sier: "Kjør på med Bucherer Traveltec!" Grisetøff og en klokke som ikke alle har.
Hvis det i tillegg er mulig å få service på den i Norge, ligger jo alt til rette for en hyggelig klokkeopplevelse.

Mine 2 cents

Carl F bucherer hadde jeg ikke vært redd for, har en scubatec og frister med en traveltec, med hvit skive er den bare utrolig fin, hva TWE skalaen sier hadde jeg brydd meg lite om du liker klokken, dra i butikken prøv den og gjør opp DIN mening.
Hva den eventuelt er verd når eller om du skal selge bør etter min mening komme i andre rekke..

Carl-F-Bucherer-Patravi-Traveltec-GMT-FourX-20.jpg

Traveltec GMT FourX er skikkelig badass :cool:

Tror ikke du skal være bekymret over kvaliteten på disse urene.

Norge er jo fortsatt et u-land når det gjelder klokker, og det faktum at man ikke ser så mange CFB handler nok først og fremst om nordmenns lave kunnskapsnivå og betalingsvillighet når det gjelder ur.

Norge er jo fortsatt et u-land når det gjelder klokker, og det faktum at man ikke ser så mange CFB handler nok først og fremst om nordmenns lave kunnskapsnivå og betalingsvillighet når det gjelder ur.

Enig - skal sjekke på storo i morgen, også avventer jeg svar på to traveltec's fra USA, ene er ny andre litt brukt. Begge selgerne tilbyr 2 års garanti...ene er vel jomashop.com. Men jeg skal først se om Storo kan gi en god pris...jeg tenker 2 års garanti i USA som kanskje dekker service i Norge, vs garanti/reklamasjonsrett i 5 år i Norge er verdt litt også, eller? :)

men disse klokkene er "like gode" som Rolex?

men disse klokkene er "like gode" som Rolex?

Det er det vel ingen som vet, men sannsynligheten er at nei, det er de ikke. I alle fall hvis man tenker robusthet.
Rolex er godt kjent for å tåle en støyt og fortsette å tikke. CFB er inhouse-urverk som man har liten erfaring med, og som sannsynligvis aldri har blitt misbrukt som visse Rolexer har.

Hvis du derimot med "like gode" mener om de viser tiden like godt, så gjør de nok det :)

Value for money tror jeg at jeg skal la være å gå inn på.

Da besøkte jeg protid på storo. Veldig god service der...litt slemt å si men den var ekstremt mye bedre enn jeg opplevde fra Stavanger som pt. Ikke har svart eposten fra i går en gang og jeg måtte ringe for å få svar. (Kravstor kanskje..men sånn oppleves det)
Dog klokken er massiv....mer massiv enn jeg så for meg. Det ligger i planene en mindre over tid feks submariner e.l. skal legge ut bilde når hjemme.

Bilde:
https://www.flickr.com/photos/75846443@N07/14551035994/

Redigert:

Bra sagt.
Siste del av teksten er dessverre også fortsatt et faktum pr. 2014 i Norge.

Og til TS - ikke vær "redd" på noe som helst vis for å kjøpe en CFB. Det er et relativt ungt merke ja, men et seriøst sådan.
Lenge vært et "hypt" merke i Asia.
F.eks. har de til og med egne Boutiques i både Hong Kong og Bangkok, som jeg kjenner merket fra.
Plukket nesten opp en selv for et par år siden, men tilfeldighetene gjorde at det ikke ble slik.

BT

Redigert:
Bra sagt.
Siste del av teksten er dessverre også fortsatt et faktum pr. 2014 i Norge.

Og til TS - ikke vær "redd" på noe som helst vis for å kjøpe en CFB. Det er et relativt ungt merke ja, men et seriøst sådan.
Lenge vært et "hypt" merke i Asia.
F.eks. har de til og med egne Boutiques i både Hong Kong og Bangkok, som jeg kjenner merket fra.
Plukket nesten opp en selv for et par år siden, men tilfeldighetene gjorde at det ikke ble slik.

BT

Takk :)

Noen som kan se på linken jeg la ut med bilde av klokken på hånden? Jeg er ca der nå at jeg skal kjøpe, og har vel bestemt meg at jeg ønsker lenke + gummireim slik fourx har. Jeg skal innom etter jobb sammen med samboer...hun får være det kritiske øyet :p