Carrera eller Speedmaster?

Cam på engelsk er "kam" på norsk ;). Men er ofte enklere å bare referere til hva det heter på engelsk synes jeg, blir enklere å google om man trenger detaljer osv :).
 
Lemaniaverkene blir laget av ETA.

Dette er feil. Nouvelle Lemania, som produserer verket, er en del av Breguet (som ja, eier store deler av SWATCH Group, som i sin tur eier ETA). Men verkene produseres på egen linje, kun for Speedmaster Pro.
Men, selvfølgelig, det baserer seg på det gamle Lemania verket.
Når et verk produseres av egen eier kun til et bestemt eget ur, mener jeg det er greit å kalle det "inhouse".:D
 
Hehe, "inhouse" diskusjonen har sikkert vært tatt opp før i en egen tråd, men jeg synes den er veldig interessant. Det er uansett tilfelle hevet over en hver tvil at 1861 er noe ganske annet enn en 7750, på absolutt alle områder. Tror det jeg sliter med er at den er basert på noe annet, at selve urverket 1861 er noe unikt du ikke finner andre steder i den inkarnasjonen er jo på alle måter en positiv greie.

Og jeg vil fryktelig gjerne ha en 1861 speedy pro før eller siden selv.
 
Takk for masse bra input på verkene...jeg skjønner hva du mener med "wobblingen" som jeg kjenner godt i både IWC (pilot) og Panerai (104)..på tide med et "finere" urverk :D
 
Dette er feil. Nouvelle Lemania, som produserer verket, er en del av Breguet (som ja, eier store deler av SWATCH Group, som i sin tur eier ETA). Men verkene produseres på egen linje, kun for Speedmaster Pro.
Men, selvfølgelig, det baserer seg på det gamle Lemania verket.
Når et verk produseres av egen eier kun til et bestemt eget ur, mener jeg det er greit å kalle det "inhouse".:D

Du har sikkert rett, jeg trodde at Lemania var 100 % integrert i ETA i dag og at Lemania/Breguet bare satt sammen urverkene for bruk i Breguet og Blancpain.

Om urverket blir produsert hos Lemania eller hos ETA, er det fortsatt ikke et inhouse urverk for Omega! (uten at det egentlig har noen praktisk betydning)

Patek Philippe versjonen av Lemaniaverket har columnwheel mekanisme, eller baserer Patek seg på en eldre versjon?
 
Patek Philippe versjonen av Lemaniaverket har columnwheel mekanisme, eller baserer Patek seg på en eldre versjon?

Patek (eks. 5070) har basert seg på det gamle 321 urverket som Omega sluttet å bruke rundt 1968. Dette urverket har som det riktig påpekes kolonnehjul.
 
Når vi er inne på Speedmaster, kan noen forklare meg forskjellen på 3570.50.00, 3873.50.31 og 3870.50.31? For meg ser de helt like ut(hvertfall på bilder på nettet), og spesifikasjonene ser ut til å være de samme også.
 
Når vi er inne på Speedmaster, kan noen forklare meg forskjellen på 3570.50.00, 3873.50.31 og 3870.50.31? For meg ser de helt like ut(hvertfall på bilder på nettet), og spesifikasjonene ser ut til å være de samme også.

3570.50.00 og 3870.50.31 er samme klokken med hhvis lenke og lærrem. 3873.50.31 er samme klokke som de øvrige, men med safirglass istedet for akryl. Safirglassvarianten med lenke heter 3573.50.00

Forøvrig er jeg enig med flertallet i denne tråden. Carreraen er et kult ur, pent utseende og og spennende historie, men Speedmasteren er et ikon.
 
Nok en gang; takk for innspill. Har ikke fått noe mindre lyst på speedmasteren nå, nei.. nå gjenstår det bare å knuse sparegrisen:p
 
Stikk en tur til den lokale pusheren din. Prøv begge på armen. Om carreraren passer deg tror jeg du vil finne reduced speedmasteren litt for liten og klumpete. Hvertfall om du prøver Speedmaster proffesional samtidig..
 
Jeg elsker denne tråden.
Den inneholder alt vår lidenskap dreier seg om.:D
 
Dagens Speedmaster har ikke column wheel. Det gamle cal 321 hadde kolonnehjul, mens dagens 861/1861/1863 har noe som på engelsk kalles shuttle/cam - vet ikke hva det heter på norsk:)

Shuttle cam er vel det som på norsk kalles kulissekonstruksjon/kulissesjalting. En rimeligere konstruksjon enn kolonnehjul.
 
Det meste har blitt sagt, men jeg kan jo nevne at speedyen kan brukes med nesten hvilken som helst reim og se bra ut. Du får altså mange klokker i en om du har et lite lager med reimer og lenker. Jeg vet ikke i hvor stor grad det samme gjelder for Carreraen, men tviler på den er på langt nær så versatil som speedy pro.

Et eksempel som jeg selv skal prøve så snart en svart speedy er i hus (og som jeg aldri hadde tenkt på før jeg så det her):
TKNATO02.jpg
 
Tusen takk for innspill. Lærerikt for meg, dette!! :p Har vel fortsatt ikke bestemt meg 100%, men akkurat nå heller det mot en reduced speedy med svart skinnrem....

IKKE kjøp en Speedy reduced. Du kommer til å angre så sinnsykt, når du ser hvor mye finere symmetri en Speedmaster Professional har på urskiven, når du oppdager at du går glipp av et nydelig urverk, og når du går glipp av all historien til Speedy Pro.

Dette er kun min mening såklart, men ta det til etterretning ;) Er mange som har gått på Speedy Reduced-"smellen", og endt opp med å kjøpe en Pro senere likevel.. I mine øyne eksisterer kun Speedy Pro ;)
 
Spørsmålet er ikke om du skal ha en Carrera eller Speedmaster, spørsmålet er hvilken Speedmaster Pro du skal ha:

3570 eller 3573?
 
Jeg skal IKKE kjøpe en reduced. Point taken!

Hehe :)

Henger litt på watchuseek og timezone, og har sett altfor mange der som har kjøpt seg en reduced først, fordi den "gjør nytten", men så gjør den egentlig ikke det, og så ender folk opp med å skaffe seg en Professional uansett, og taper penger på det hele, i stedet for å løpe elegant rundt hele den saken og unngå slikt krøll ved å kjøpe en Pro med en gang :D

Syns du skal gå for en 3570.50, med pleksikrystall. Ikke la alle skrekkhistoriene om at det blir riper i glasset bare du ser litt strengt på det skremme deg. Hesalite er utrolig sterkt, og i tillegg kan du bytte ut 6-7 slike for prisen av ett akrylglass, hvis du skulle greie å knuse noe.. Du kan også polere ut små riper på noen minutter. Null stress :)
 
Kjøpte selv en Speedmaster Pro for tre år siden og er superfornøyd med den! Urverket er utrolig pent og klokken riktig dimensjonert på alle måter. Anbefales, selv om jeg er enig i at Carrera er rålekkert (men ikke et ikon) :)