Cartier Ballon Bleu til menn?

Hox

Medlem
31. mars 2012
Har kommet over en ny Cartier Ballon Bleu w6920046 som jeg skal dra å se på i morgen. Merker at jeg begynner å få sansen for klokken og designet, men syns også det er vanskelig å vite ordentlig før jeg har sett den på. Har hittil bare sett klokken på bilder og noen få wristshots, men da mest på damer. Det er 36mm automatic versjonen i stainless, og den er oppgittt å være unisex. Er likevel litt usikker på om jeg synes den heller mot det for feminine :p vet ikke hvordan jeg legger til bilder, men finnes noen på denne linken hvertfal. Noen som har noen tanker erfaringer om modellen og Cartier generelt?

http://www.urvaerket.dk/cartier-ballon-bleu-silver-dial-bracelet-p-13168.html

Helt ærlig synes jeg kanskje den heller litt mot å passe bedre til en kvinne, men det er bare min mening:)

Har alltid vært svak for flere Cartier modeller.
Lang historie, til tross for at dagens modellutvalg får kritikk for å være pent innpakkede standard urverk.

Prøv den på, er godfølelsen til stede er det bare å gå for det. :)
Har du planlagt å selge om en stund bør du nok lete etter et brukt ur, verditapet kan fort bli stygt på en slik.

takk for nyttig svar! klokken er fra 2010 men aldri brukt og selges av en dansk forhandler av brukte ur. at verditapet har vært stort er helt korrekt - prisen er langt under ny markedspris =)

Jeg liker også Cartier. Cartiers klokker har jo et veldig klassisk utseende. Den klassiske Tank-klokken. Santos med sin kvadratiske form, og den trill runde Ballon Bleu (som minner om Pasha-uret selv om det har bezel). De romerske tallene henleder også tankene mot det klassiske - så designmessig har Cartier sin helt egen stil. Og de har masse historie, og den siste tiden har de også begynt å produsere egne urverk som imponerer - selv om de lenge fikk kritikk for uspektakulære urverk (med uspektakulær finish). Juveler-bakgrunnen til Cartier har nok ført til at denne kritikken har vært større enn tilfellet er for andre produsenter som bruker nesten de samme verkene.

Den runde formen gjør nok at klokken oppfattes som feminin av mange. Jeg hadde en Zenith med omtrent samme form, og på bilder så den veldig feminin ut, men på hånden føltes den ikke slik i det hele tatt. Diameteren var dog på 40mm, så dette hadde nok vært annerledes med 36mm. Her må det nok bare prøves.

Når det gjelder videresalg, så er jeg ingen Cartier-ekspert, men jeg tror du skal være veldig sikker på at dette er uret for deg, for kjøperne kommer nok ikke til å stå i kø hvis du vil selge igjen. Tror nok du må ned i en tredjedel av prisen som var oppgitt hos urverket.dk før du er sikker på å få solgt. (selv om du naturligvis kan være heldig og treffe en som hadde drømt om akkurat den klokken).

takk for fyldig svar =) har skjønt at å prøve det på hånden er eneste muligheten til å bli sikker på om det kan være noe jeg ønsker å bruke. det du sier om pris er interessent. prisen er 12 000 DKK og da er som sagt klokken ny fortsatt med plast. for å få litt oversikt over mulighetene for videre salg sjekket jeg ebay og finn. på ebay gikk det en av nøyaktig samme type for ca. $3500 i går kveld på auksjon og den var pent brukt, men ikke ny. nye ligger på ca. $4500-5000, men da fra anerkjente selgere. tenkte derfor at det burde være mulig å ikke gå noe særlig i minus om jeg skulle gå for den...

så også at det ligger en ute på finn.no nå til 25 000 og den er brukt og med quartz og ikke automatisk urverk. ikke at dette betyr at det er noe marked, eller at den går for dette, men likevel.

Cartier har hatt etpar flotte modellen gjennom årene, dette synes jeg ikke var en av dem. Ble i overkant feminint men det er min mening og den betyr jo ingenting. Prøv den på hånden før du bestemmer deg.

Personlig tror jeg dette er uret man må kjøpe for å ha. Dersom det er mulig at du kommer til å flippe det, tror jeg tapet blir stort nesten uansett hva du kjøper det for. Her inne er i alle fall markedet for et slikt ur (etter min oppfatning) lite - om enn eksisterende. De som kjøper et slikt ur (som regel til fruen eller en annen frøken) kjøper det ofte nytt...

I bunn og grunn synes jeg det er et flott ur, selv om den modellen du refererer til muligens er noe liten - dersom det ikke er den største modellen. Har sett et par av disse "in the wild" (den største versjonen) og de er absolutt fine. Men (!) for eventuelt videresalg er tapsmulighetene store.

Edit: Sjekket nettopp ut størrelsene og du må etter min mening opp på 42mm-versjonen for at den skal bli litt mer maskulin. Dette er selvsagt avhengig av tykkelsen på armer og størrelsen på personen som bærer klokken - men generelt vil størrelsen da gi den er mer maskulint inntrykk.

Ingen fan av denne selv, har sett noe lignende på div armer gjennom årene og det blir utelukkende "Huh?" hver gang jeg ser det ;).

Men hver til sitt, er ikke jeg som skal ha dette på armen!

takk for fyldig svar =) har skjønt at å prøve det på hånden er eneste muligheten til å bli sikker på om det kan være noe jeg ønsker å bruke. det du sier om pris er interessent. prisen er 12 000 DKK og da er som sagt klokken ny fortsatt med plast. for å få litt oversikt over mulighetene for videre salg sjekket jeg ebay og finn. på ebay gikk det en av nøyaktig samme type for ca. $3500 i går kveld på auksjon og den var pent brukt, men ikke ny. nye ligger på ca. $4500-5000, men da fra anerkjente selgere. tenkte derfor at det burde være mulig å ikke gå noe særlig i minus om jeg skulle gå for den...

Høres ikke så galt ut. 12.000DEK + mva betyr at du har den på hånden for litt mer enn 15.000 NOK, og det kan du kanskje få igjen for den på finn.no, hvis du treffer den rette kjøperen. Eventuelt forsøke å selge på E-bay (men da er det mange ting som spiller inn, og hvis du er fersk selger, så må du regne med litt lavere pris). Har solgt noen litt alternative merker opp igjennom årene, og det er alltid noen som vil ha dem til slutt, men som regel så må man litt lenger ned i pris enn det man trodde i forhold til markedet i utlandet, og det pleier å ta litt mer tid. Hadde for eksempel en Oris dameklokke som lå ute på finn.no i over et år, før det var en som kjøpte uten å forsøke å prute en gang.

Den med kvartsurverk hørtes litt optimistisk priset ut. :p