Neste klokke I min “Hall of Fame” er:
A.Lange & Söhne “Lange 1”
Denne klokken skiller seg ut fra de tidligere inkluderte med sin korte historie. Klokken ble introdusert så sent som i 1994, men er etter min mening allerede an klassiker. Det er flere årsaker til at jeg har valgt denne klokken til min «Hall of Fame»
Den er uten tvil den mest ikoniske klokken som er laget i den lille byen Glashütte og er nok en av grunnene til at denne lille byen i det tidligere Øst-Tyskland gjenoppstod som mekka for tysk urmakerkunst.
A. Lange & Söhne har en lang historie tilbake til 1845 da Adolph Lange begynte klokkeproduksjon i Glashütte. Han startet med sin svoger og 15 lærlinger og det ble en blomstrende bedrift.
Etter andre verdenskrig, da Tyskland ble delt, overtok kommunistene produksjonsmidlene og klokkeindustrien i Glashütte ble nasjonalisert. Da gikk det raskt nedover med kvaliteten på klokkene fra Glashütte.
Så etter gjenforeningen i Tyskland i 1990, kom Adolph Langes olderbarn, Walter lange tilbake til Glashütte nøyaktig på dagen 145 år siden hans olderfar startet selskapet. Walter Lange startet selskapet Lange Uhren . Han fikk god hjelp av forretningsmannen Günter Blümlein, som hadde vært i ledelsen både i IWC og Jaeger LeCoultre,
Det tok dem 4 år å produsere de første 123 klokkene og inviterte 12 utvalgte forhandlere til visningen. Suksessen ble umiddelbar. De 12 forhandlerne ville ha så mange klokker de kunne få og da 123 ikke var delelig på 12 ble de 3 siste fordelt etter loddtrekning.
Modellen Lange 1 nærmest sjokkerte de etablerte med sitt banebrytende design. Atskilte urskiver for time/minuttviser og for sekundviser, samt panoramadato og power reserve. Den har, som alle ur fra Lange, kun blitt laget i edle metaller. Urverkene har utviklet seg, men har hele tiden vært ren urmakerkunst. I 2010 kom Lange 1 Daymatic, det første Lange 1 med automatisk urverk.
Det typiske for ur fra Glashütte er såkalte ¾ plate med «Glashütte ribbing» , som er en egen tysk variant av «Côte de Genève». Blå skruer og chatons i gull. (Chaton vet jeg ikke hvordan man skal oversette, men det er en foring som holder de kunstige rubinene på plass.) Håndgravert ”Balance cock” gjør urverket til en fryd for øyet.
Lange 1 ble opprinnelig laget med en diameter på 38,5 mm, men er siden også kommet i større utgaver. De største i 41,9 mm.
Henviser for øvrig til
@Fyrsten utmerkede artikkel om A.Lange & Söhne på TS.
Til tross for sin korte historie hører Lange 1 hjemme i min ”Hall of Fame”