Certina DS vintage

Medlem
7. des. 2009
Sted
Oslo
Denne dukket i arvegodset etter bestefar. Syns egentlig den er skikkelig flott, og liker patinaen etter et langt liv. Certina er et merke som ikke mange setter veldig høyt i dag, men har hørt at eldre certinaer har mer kred. Klokken er kjøpt et sted mellom 1958-1965. Er det noen som vet noe om dette uret? Har ikke klart å finne ut noe om denne på nettet. mange referanser til DS-2, men finner ikke noe om denne.

P1010039.jpg

P1010040.jpg

P1010038.jpg

P1010043.jpg

Jeg stusser litt over kronen. Er det noen som vet hvorfor det er en K? er dette den originale kronen eller noe som har blitt satt på senere.

Dette er vel den første DS modellen, eller i det misnte en tidlig modell. DS sto for double security eller doppelte sicherheit.Ekstra støtbeskyttelse og vanntetthet. Kom både som manuell og äutomatisk.

Jeg ahr en automat liggende, men kunne ikke finne den i kveld for å sjekke krona på din. Men den kan være orginal kanskje - K for Kurth Frères SA - virker litt søkt men hvem vet.

Jeg liker gamle Certina meget godt, verkene står ikke tilbake for noen fra samme tid. Bilanalogien til Certina er Volvo.

Fin DS! Jeg liker de meget godt og har en liten samling av de.

Din er nok ikke av de alle første, de har andre visere og mangler skilpadda på baklokket. Tipper den er fra begynnelsen av 1960-tallet.

Krona er ikke den originale. Den K-logoen er merket til en kroneprodusent. Jeg har hatt den på flere gamle klokker. Det skal være krone med Certinas C-logo på en DS.

mvh

Jarl

DS sto for double security eller doppelte sicherheit.Ekstra støtbeskyttelse .

Yepp, verket er beskyttet av en syntetisk inner ring ( som demper på samme måte som en silentbloc i bilverdenen): noenlunde samme patent finner man på den tiden i YachtClub modellene hos IWC

Tusen takk for svar.

Jarlfr: vet du om det er vanskelig å få tak i en original krone?

Har sett flere bilder av lignende klokker som er merket med automatic. det er ikke min så jeg trodde den var manuelt opptrekk. i og med at kronen bare gikk rundt uten å trekke når jeg vred på den tenkte jeg bare at den var manuell og jeg belaget meg på å levere den inn. stor var min overraskelse da den begynte å tikke da jeg vred og vendte på den. imidlertid stoppet den også igjen etter bare noen sekunder. Så usikker på om dette er et utslag av at verket er ødelagt eller om det faktisk er en automatic. har levert den inn og venter spent på resultatet.

angående remmer/lenke: er det noen som har noen innspill på hva som passer? jeg har tenkt brun skinnrem...flott hvis noen har bilder å vise fram

Tre fine DS

Her er et par av mine DS. Den med originallenken er lik din. Manuelt opptrekk. De to andre er tidligere ref.nummere med andre visere. Den svarte er min favoritt, vanskelig å finne med denne urskiven.

ds.jpg

Original krone finnes sikkert billig på Ebay.

Lykke til! :)

Jarl

Hehe, jeg fant og en certina etter bestefaren min for litt siden. Den gikk greit i starten, men begynte så å miste en halvtime i løpet av en dag, så jeg må få sett på den. Har tenkt å stikke innom Protid ved Torgallmenningen i Bergen, jeg innbiller meg at han er dyktig, men jeg aner ikke om den er noe han får fikset hvis det trengs deler. Hvor leverte du inn din?

Bor i Oslo. Leverte min hos Tideman i Akersgata. Venter spent på å få den tilbake. Kjenner ikke uret så godt, men tror den er produsert i ganske mange eksemplarer og at de burde være lett match for de fleste urmakere.

Tilbake fra service

Da er Certinaen tilbake fra service. Brukte nok mer på det enn hva den koster ny, men når jeg daglig kan bruke klokka til bestefar er det verdt det. Føler liksom historiens sus når jeg har den på meg, og er veldig fornøyd med resultatet. Veldig bra poleringsjobb uten at patinaen er borte. merk også glasset. det var så nedkjørt at jeg var redd den måtte byttes. Men da jeg ba om at så mye som mulig skulle være originalt prøvde urmakeren å pusse det. Siden pleksiglasset var så tykt gikk det bra. Det eneste aberet var at han ikke klarte å finne en original krone, men alt i alt veldig fornøyd!

bilder:
P1010213.jpg

P1010214.jpg

P1010215.jpg

P1010217.jpg

P1010218.jpg

P1010219.jpg

Du gjorde det eneste rette. Den sentimentale verdien på uret overstiger hva enn du måtte betale for servicen. Ser ut til at Tideman gjorde en flott jobb!
Gratulerer med en nydelig vintage med masse historie som kan gå i arv, bedre blir det neppe!