Certina eller Longines Quartz Chronograf "dykkeklokke"

Medlem
13. jan. 2012
Jeg har tenkt å kjøpe en klokke med ETA 251.262 og valget ser ut til å stå mellom en Certina DS First Chronograf C541.7184.42.67, eller Longines Hydroconquest L3.643.4.56.6 (med L541 basert på 251.262).
Longines'en er vel dobbelt så dyr som Certina'en og det jeg lurer på er hvor mye bedre/finere den er da jeg ikke har sett dem i virkeligheten. Kanskje Longines bruker bedre stålkvalitet enn Certina, L541 forbedret 251.262? eller er det andre grunner til at den er dobbelt så dyr?

Samme stål regner jeg med, høyere pris kommer som regel på finish og oppmerksomheten ved detaljer (og selvsagt kan det hvis urverken er forskjellige ligge mye der) - sen er med stor sannsynlighet en del av pengene (og godfølelsen?) varemerke og penger du betaler for det.

Ville anbefalt tur og sett dem live

Det mange gjør med verk X basert på Y er at de bytter deler, enten med forfinede egne (her bytter for eksempel IWC ut så mye at det nesten er uigjenkjennelig) og atter andre "bare" dekorerer verket med sin logo.

Ville antatt at det i dette tilfelde er svært så likverdige verk som begge er nøyaktige quartzverk.

.... Ps vær forberedt på at du kan bli bedt om å vurdere å kjøpe automagisk mekanisk verk :)

OK, takk for svarene. Mye av prisen ligger nok i detaljene ja, men jeg tror nok drivverkene er like selv om Longines har egen betegnelse. Enig i at jeg burde fått sett dem selv før jeg kjøper.
Har vurdert automatic men dette skal være en bruksklokke som jeg ønsker skal være mest mulig nøyaktig og ha en lettlest chronograf med både sekund og minutt i senter. ETA 251.262 ser derfor ut til å være midt i blinken.

Ville anbefalt Tissot Seastar 1000 Automatic som dykkeklokke :D

Da får du et stort mekanisk ur som også har kronograf.

Tissot'en er fin men på chrono automatic er det vel ETA 7750 som er minimum. Disse Tissot chronografene har vel et mye simplere drivverk.
Synes i grunn at Certina'er virker mer påkostede enn Tissot'er. På Quartz Chronografer har vel ikke Tissot noen ur med ETA 251.262 eller 251.233 som er blandt de mest påkostede fra ETA, men nøyer seg stort sett med G10.... Certina har mange modeller med disse. Certina har vel også mange automatic chrono modeller med ETA 7750 (DS Prince, Podium og DS1 for å nevne noen) mens Tissot nøyer seg stort sett med det nye rimelige verket jeg ikke husker navnet på.
For meg er derfor Certina nærmere Longines enn Tissot selv om Certina/Tissot vel regnes for å være i samme klasse.

Tissot'en er fin men på chrono automatic er det vel ETA 7750 som er minimum. Disse Tissot chronografene har vel et mye simplere drivverk.
Synes i grunn at Certina'er virker mer påkostede enn Tissot'er. På Quartz Chronografer har vel ikke Tissot noen ur med ETA 251.262 eller 251.233 som er blandt de mest påkostede fra ETA, men nøyer seg stort sett med G10.... Certina har mange modeller med disse. Certina har vel også mange automatic chrono modeller med ETA 7750 (DS Prince, Podium og DS1 for å nevne noen) mens Tissot nøyer seg stort sett med det nye rimelige verket jeg ikke husker navnet på.
For meg er derfor Certina nærmere Longines enn Tissot selv om Certina/Tissot vel regnes for å være i samme klasse.

Oisann, jeg har ikke nok kunnskap til å forstå noe som helst av det der, hehe :D

Ny på forumet og prøver så godt jeg kan, men det høres ut som om du har god peiling! Så gå for det du selv mener er best, jeg selv skal kjøpe Tissoten til høsten :)