Certina ?!?!

Medlem
22. april 2012
Innlegg
106
Hvordan blir CERTINA mottatt her på forumet?? Hadde tenkt å kjøpe en eldre "skikkelig" klokke fra fødselåret mitt (1975) trodde det kanskje skulle bli rimelig og enkelt.. Etter å ha saumfart og lest mange timer her inne ser jeg at det ikkje holder stikk. Er eldre Certina noe å satse på? Uret skal brukest hver dag, hele året. Har nyere certina ds samt citizen fra før.
 
Nyere Certina som DS du nevner er inne i varmen hos meg og mange andre her.
Hva de gjorde på 70-åra lar jeg være usagt.
 
Hvordan blir CERTINA mottatt her på forumet?? Hadde tenkt å kjøpe en eldre "skikkelig" klokke fra fødselåret mitt (1975) trodde det kanskje skulle bli rimelig og enkelt.. Etter å ha saumfart og lest mange timer her inne ser jeg at det ikkje holder stikk. Er eldre Certina noe å satse på? Uret skal brukest hver dag, hele året. Har nyere certina ds samt citizen fra før.

Hei, ja hvorfor ikke. Fram til midten av 70 tallet leverte de fortsatt fine urverk. Vintage Certina er robuste klokker som de fleste urmakere kan fikse. Ta en titt på vintage certina siden :)
 
Tror de fleste går god for Certina, er jo liksom de, Tissot og Seiko som er kongene av det prissegmentet. Alle 3 har god urhistorie og rett og slett no bullshit opplegg :)
 
Ja, for daglig bruk, men ville nok ikke badet med den. En urmaker bør bytte pakning, krone og evt plexi glasset før den tas i bruk, legg til en service også så holder den tiden :)
 
Ka tid begynte det å bli 'vanlig' med safirglass på ds'en?

Har en DS-4 Quartz med plastglass(akryl) fra ca 1980. DS-5 Quartz var også på markedet den gangen og den hadde safirglass. Bilde fra nett.
136895d1224936743-certina-pictures-please-p1140362.jpg