Chrono24 selgere

Medlem
16. des. 2013
Innlegg
480
Sted
Trondheim
Hei. Har bestemt meg for å kjøpe en ny Sub og har kommet over en god del nye på chrono24 som er litt rimeligere enn urverket.no f.eks. Alle tre selgerene jeg har merket meg ut er trusted sellers.

Selgerene er :

Watchswiss Uhrenhandels GmbH ( Tyskland )
PHOENIX WATCH COMPANY ( Hong Kong )
Orologeria Bodoni srl ( Italia )

Er det noen her inne som har dårlige erfaringer med chrono24 og kjøp av nye klokker fra trusted sellers? Dette er en klokke som er ny med boks og papirer, signeres da garantikortet av dem ?

Forøvrig er prisene brukt i Norge overraskende billige, har jeg bare funnet den klokka jeg vil ha for salg :)
 
Redigert:
Husk at urverket oppgir priser med moms, det gjør (som regel) ikke chrono24.
 
Jeg har handlet gjennom chrono24 en gang, med en Willie Rothfuss. Klokken var i riktig stand som forespeilet, hvertfall utvendig. Den stoppet dessverre i tide og utide, så jeg kontaktet selger for å finne en løsning. Han ville ha igjen uret for en service, men der satt jeg ned foten. Da hadde jeg sikkert måtte betale mva to ganger på samme klokka. Selger overførte tilbake en slump euro, så jeg fikk tatt service`n i Norge.
Husk å beregne mva på på totalpris (klokke+frakt). Jeg sparte ingenting i forhold til norske priser, men jeg fikk den klokka jeg ville ha.
 
Er klar over at det kommer MVA på prisen :) Det er fortsatt 6-7000 å spare på klokken.

Klokken er helt ny, så er ikke bekymret over at den skal stoppe heller, er jo 2 år WW Rolex garanti.

Ønsker å vite om det er noen som har bestilt helt nye klokker og faktisk ikke fått det de bestilte ( brukte, falske, usignerte garantibevis, osv. ).



Husk at urverket oppgir priser med moms, det gjør (som regel) ikke chrono24.
 
Det er fra prislister ja. Nå har en vennelig forumist sendt meg pm og sagt at han skal sjekke med Jørgensen, da han selv er storkunde der :)

Virker utifra tilbakemld her som det er litt dårlig kutyme å kjøpe fra utenlandske firmaer. Jeg selv er veldig vant til dette fra jobben, da vi kjøper inn mye som ikke er å oppdrive i landet eller at leverandører har helt horrible priser ( x4 ).
Stemmer dette eller er folk rett og slett litt skeptisk til internettsalg og ikke kunne møte selger f2f ? MVA blir jo betalt og Rolex har fått sitt, så ingen blir lurt her :)


Når du skriver at det er tusenvis å spare - er dette ut fra prislister, eller har du bedt om tilbud fra forhandlere som Lervik Ur eller Urmaker Jørgensen?

Lykke til med kjøpet!

Todda
 
Virker utifra tilbakemld her som det er litt dårlig kutyme å kjøpe fra utenlandske firmaer. Jeg selv er veldig vant til dette fra jobben, da vi kjøper inn mye som ikke er å oppdrive i landet eller at leverandører har helt horrible priser ( x4 ).
Stemmer dette eller er folk rett og slett litt skeptisk til internettsalg og ikke kunne møte selger f2f ? MVA blir jo betalt og Rolex har fått sitt, så ingen blir lurt her :)

Er nok flere grunner.

Utenlandskjøp er forbundet med flere momenter som fort kan bety stress og hodebry.

F.eks. momenter som du nevnte innledningsvis som om hvorvidt garantikortet er stemplet/signert fra AD, hvorvidt selger egentlig er autorisert forhandler/hvor kommer egentlig uret fra(?). Er selger pålitelig? Hvem bærer risikoen hvis det er feil på varen eller at varen ikke dukker opp? Det er jo ikke akkurat snakk om peanøtter når det gjelder kjøpssum ;)

Jeg har selv opplevd å ha gjort forarbeide, hatt selger som "sjekket ut", sendt en solid sum over atlanteren og endt opp med en vare som har vært defekt og med selger som slår seg vrang. Selgerne er som regel veldig trivelige så lenge alt går som det skal, men faren er hvordan de reagerer når ting går galt. Da er det litt enklere å ta på seg jakken å spasere ned til sentrum for å ta opp problemene F2F.

I tillegg kan det også være stor forskjell i leveringstid. ADene er ordinært sett pålagt å ha et nogelunde stort varelager, mens aktører som f.eks. Urverket kan ha lang leveringstid på en del produkter da de jo ikke er en del av den autoriserte leveringskjeden fra produsent. Og mange av oss er jo utålmodige når vi først har bestemt oss :)

Om man så plusser på at det ofte er minimalt å spare, det faktum at mange av oss har vært (eller kommer til å være) i "gamet" så lenge at det er smart å opparbeide et godt forhold til en/flere norske ADs først som sist, pluss 5 års reklamasjonsrett – så er kanskje det å holde seg innenfor landegrensen ganske enkelt verdt det? :)

Man eliminerer masse usikkerhet.
 
Det er nok mest fordi de fleste har erfart at det er lite å spare på å kjøpe fra utlandet i forhold til i Norge. Og kjøper du av AD i Norge, har du også reklamasjonsrett utover garantien fra produsent.

Todda
 
Ser poengene deres, spent på å se prisen jeg får fra AD i Norge.

Har kjøpt 3 klokker fra TS medlemmer den siste mnd, alle har hatt utenlandsk stemplede garantikort, har ikke virket som dette har vært noen stor sak for selgerene, alle skikkelige good guys med lang fartstid her inne :)


Det er nok mest fordi de fleste har erfart at det er lite å spare på å kjøpe fra utlandet i forhold til i Norge. Og kjøper du av AD i Norge, har du også reklamasjonsrett utover garantien fra produsent.

Todda
 
Ser poengene deres, spent på å se prisen jeg får fra AD i Norge.

Har kjøpt 3 klokker fra TS medlemmer den siste mnd, alle har hatt utenlandsk stemplede garantikort, har ikke virket som dette har vært noen stor sak for selgerene, alle skikkelige good guys med lang fartstid her inne :)

Når sant skal sies, har jeg kjøpt de fleste klokkene mine fra utlandet også, men det skyldes at det ikke har vært forhandlere av merkene her (Nomos og Grand Seiko).

Todda
 
Kjøpte en helt ny Rado diastar automatic av trusted seller på chrono24 for en tid tilbake. Den ble solgt av Luxury Watch Movado, Ebel, Tag Heuer, Concord, Bulova, Breitling, Seiko, ESQ, Cartier, Corum, Kenneth Cole, Citizen, Bulgari, Chopard - Ashford.com via chrono 24. Veldig rask handel, fikk uret 3 dager etter jeg gjennomførte betaling. Kom selfølgelig mva på toppen av prisen, men ble alikavell betydelig rimeligere enn å kjøpe i Norge. Garantikortet var til skuffelse ikke stemplet eller signert, men fikk en 2 års garanti direkte til Ashford.
 
Kjøpte en helt ny Rado diastar automatic av trusted seller på chrono24 for en tid tilbake. Den ble solgt av Luxury Watch Movado, Ebel, Tag Heuer, Concord, Bulova, Breitling, Seiko, ESQ, Cartier, Corum, Kenneth Cole, Citizen, Bulgari, Chopard - Ashford.com via chrono 24. Veldig rask handel, fikk uret 3 dager etter jeg gjennomførte betaling. Kom selfølgelig mva på toppen av prisen, men ble alikavell betydelig rimeligere enn å kjøpe i Norge. Garantikortet var til skuffelse ikke stemplet eller signert, men fikk en 2 års garanti direkte til Ashford.

Jeg sier ikke at dette gjelder Ashford (de kjenner jeg ikke noe mer til enn at jeg har registrert at de har vært i gamet lenge), men på generell basis bør man tenke på at all "garanti" kanskje ikke er identisk/like mye verdt.

ADer som tar i mot en garantisak vil enten gjøre eventuell reparasjon på huset (dersom de har kompetansen/tillatelse til å gjøre dette), eller sende uret videre til et av merkets servicesentere. Det er selvsagt noe variasjon, men mange av merkene stiller strenge krav til de som skal få lov til å skru på klokkene. For kunden gir dette en trygghet ift. at jobben blir gjort på en skikkelig måte (men også større trygghet om noe skulle gå galt). Man har også en høy trygghet ift. deletilgang og bruk av originale deler.

Hos en gråmarkedsforhandler har man i liten grad noen forsikring for at eventuelle reparasjoner gjøres av personer som ville bestått kompetansekravene fra produsentene og jeg kan også tenke meg at det i praksis er vanskelig å kontrollere hvilke deler som benyttes. For meg fremstår dette som ganske problematisk, men det er mulig folk har ulike risikoprofiler og preferanser.

Ikke meningen å svartmale kjøp fra gråmarkedsforhandlere, men syns det er viktig at man har en oversikt over hele bildet før man gjør en kjøpsbeslutning. :)
 
Om man så plusser på at det ofte er minimalt å spare, det faktum at mange av oss har vært (eller kommer til å være) i "gamet" så lenge at det er smart å opparbeide et godt forhold til en/flere norske ADs først som sist, pluss 5 års reklamasjonsrett – så er kanskje det å holde seg innenfor landegrensen ganske enkelt verdt det? :)

Man eliminerer masse usikkerhet.

Uenig. Så lenge man ikke skal ha rolex eller omega skriver norske urmakere regning med gaffel. På Breguet og GO f'eks fikk jeg et tilbud fra en utenlandsk AD på 33% mindre enn hva jeg hadde måtte betalt her i Norge. Å bruke titusenvis på å skape et "kundeforhold" blir da meningsløst.

Samtidig forstår jeg at mange TS medlemmer er direkte tilknyttet norske AD'er, som har skapt et skjevt debattklima angående kjøp her inne. Når trådstarter spør om erfaring med chrono24-selgere blir vedkommende oversvømt med formaninger om at man for all del må sponse de som selger for større marginer i Norge.
 
Redigert:
Selv har jeg gode erfaringer med å handle fra Chrono 24. Man må jo selvfølgelig gjøre forarbeidet der som alle andre plasser (ebay etc).
De "proffe" annonsørene legger ut mange høyoppløselige bilder av klokkene og av det som følger med (zoomfunksjon). I motsetning til andre som legger ut ett lavoppløst bilde (uten zoom).
De er også ofte å finne på ebay, der man har tilgang på endel hostorikk og salgsmengde. Chrono 24 har noe tilsvarende, men mindre detaljert.
Så går det mye på magefølelsen man får når man begynner å korrespondere med selger.

Selv har jeg bare gode erfaringer med en italiensk storselger som kaller seg Plus Watch på Chrono24. Bildene hans viser nøyaktig hva han selger, han pakker varene forbilledlig, sender all dokumentasjon på forsendelsen til deg via mail, sørger for at du har varene på kun få dager og svarer prompte på dine henvendelser.

Men, han er ingen norsk AD med hensyn til stempler og signaturer om dette er viktig for deg. For meg er han en solid og pålitelig leverandør av klokker man ikke (lengre) finner hos en norsk AD.