Chronograph til 20 - 30 K

Ban

Støttemedlem
Medlem
16. sep. 2013
Jeg er fersk både på forumet og i kjøp av dyrere klokker. Jeg trenger derfor å få luftet noen tanker og få noen råd til mitt første kjøp.

Drømmen er en Glashutte Original Senator Chrono, men denne er nok litt utenfor min prisklasse for øyeblikket :(
Som fine alternativer til denne har jeg sett meg ut Chronoswiss Pacific Chrono, Muhle Glashutte Teutonia II Chrono eller en av mange fine Sinn Chronografer.

Er det noen som har tanker eller erfaringer rundt disse urene eller har andre tips til lignende ur.

Chronoswiss og Muhle har vel ikke forhandlere i Norge (?) og dette er vel kanskje en ulempe?

Mens du sparer til drømmen kan det jo være greit å investere i noe som kan selges enkelt og med relativt lavt verditap den dagen du er klar for den store handelen. Om du i tilegg er villig til å handle pent brukt i mellomtiden reduseres verditapet ytterligere. Svaret fra meg vil i begge tilfeler være Omega Speedmaster Pro. Udødelig klassiker som ryker bort fra salgssidene meget raskt. Den kler både lenke og rem slik at du kan variere underveis mot grailen.

Men jeg kan jo like godt nevne det først som sist da svaret uansett dukker opp i løpet av kort tid. Det du egentlig skal gjøre er å legge i bare litt til og kjøpe en Submariner (Alltid fasitsvar på Tidssonen :D )

Enig med forrige taler, Speedmaster Pro er en vakker og svært anvendelig klokke med lang og spennende historie. Bonusen er at den er lettsolgt når den tid kommer (men all erfaring tilsier at du beholder den i samlinga) :—)

Masse flotte chronoer... Nå vet jeg ikke om du utelukkende ser på nytt, men hvis brukt også er aktuelt blir jo universet enda større.

Speedy Pro er en nydelig klokke og en definetiv keeper i min samling, men det er jo mye annet spennende å se på også...

Th Monaco liker jeg godt... Her avbildet sammen min Speedy.

20131013_223103.jpg

En annen klokke som står på min ønskeliste er Stowa 1938 chrono.

5243e0c0b841abe6e6a9fe1a556f4a55.jpg

For en litt tøffere look har jo Fortis noen veldig fine... F.eks denne B42 Flieger chronoen

55619d1258747588-fortis-b42-flieger-chronograph-2007_0421-003-.jpg

Sinn kjøpte på ett eller annet tidspunkt rettighetene til Navitimerdesignet fra Breitling, så denne 903'en kan man jo vurdere å kjøpe ny innenfor budsjettet ditt.

sinn903frontcut.jpg

Ellers kan det vel kanskje være mulig å få tak i en brukt Navitimer...

ambiance-zoom-navitimer-01-755.jpg

Denne keramiske Tudoren er vel også oppnåelig...

Tudor-Fastrider-Black-Shield-15.jpg

Redigert:
Takk for gode tilbakemeldinger. En Speedmaster pro er absolutt en klokke jeg har vurdert og jeg kan godt kjøpe noe som er pent brukt. Godt poeng at denne er veldig kurrant og at verditapet er lavt hvis jeg finner en pent brukt. Greit å ikke tape for mye penger hvis det skulle dukke opp fristende en vakker dag.

Det hadde vært morsomt om noen hadde synspunkter på Chronoswiss og Muhle. Lite omtale av disse inne på forumet..

Den Tudoren var forresten veldig tøff.

Hva med en Breitling SOHC?
Litt over budsjett, men det er vi jo gode på her inne.:eek:

sob13a.jpg

Enig i at Breitling SOHC er en skikkelig fin klokke, har sett at det er en pen en til salgs til ca 20 k hos Briljantwatches, dette kan vel ikke være så værst pris?. Er forøvrig ikke så begeistret for Breitling, men jeg er jo fersk i dette og det er sikkert mye jeg ikke har sett.

Nå dukker det jammen opp flere nye på finn.no. Både en Sinn chrono og en Tudor Heritage (som noen her har foreslått).
Det er vanskelig dette, mange fine klokker, og kanskje ender man opp med noe helt annet en man hadde tenkt. En chronograph er jeg imidlertid ganske sikker på at det blir..

Den GO Senatoren er ihvertfall fortsatt helt der oppe...

Redigert:
Hva med å ta en titt på den hamiltonen som ligger på salgssiden her? Ligner stilmessig på GOen du liker og koster mindre en verditapet hvis du kjøper deg en ny klokke i budsjetteklassen din.

Kan du kose deg med den mens du leter og sparer til drømmen. Litt lettere å finne det perfekte når man har noe og sammenligne med.

Jeg liker denne som er både tøff og stilren. Selger er @Mogens her inne. Jeg har selv nesten samme klokke (Pontos Chronograph) og er meget godt fornøyd med finish og den går veldig korrekt. Faller nok litt mer i pris enn Omega og Rolex, så prut litt med Trond :)

Maurice Lacroix Pontos S Diver - FINN Torget

Redigert av en moderator:
Tag Heuer Monaco, som tidligere forslått, er en fantastisk klokke med rik historie. Magisk blåfarge i skiven, visere i oransj/rød kontrastfarge og hvite subdials - en herlig kombinasjon. Uret har god "presence" og flott finish. Monacoen jeg hadde var utstyrt med den fantastisk komfortable lenken. Personlig syns jeg dog uret tar seg bedre ut med en sort/mørkeblå croco :)

000c162c864a8655319c14ce9e3f4251542ef9f6.png

Tag Heuer Monaco, som tidligere forslått, er en fantastisk klokke med rik historie. Magisk blåfarge i skiven, visere i oransj/rød kontrastfarge og hvite subdials - en herlig kombinasjon. Uret har god "presence" og flott finish. Monacoen jeg hadde var utstyrt med den fantastisk komfortable lenken. Personlig syns jeg dog uret tar seg bedre ut med en sort/mørkeblå croco :)

000c162c864a8655319c14ce9e3f4251542ef9f6.png

Monaco er lekker, men skulle jeg hatt en slik hadde jeg spart "litt" til og gått for en slik:
tag-heuer-monaco-1969-original-re-edition-chrono-watch.jpg

Takk for flere gode tips. Monaco er sikkert en fin klokke men jeg er ikke så veldig glad i klokker som ikke er runde. Zenith el primero som er til salgs er sikkert også en fin klokke med et bra urverk, men er ikke utseende på akkurat denne modellen litt kjedelig? Hadde kanskje vært finnerer med sort reim?

Da ble det til slutt en Hamilton Jazzmaster Auto Chrono. Det ble en klokka i en litt annen prisklasse en det jeg hadde lagt opp til i lenken men jeg liker klokka veldig godt og er veldig godt fornøyd. (Skulle lagt ut bilde men har ikke satt med inn i det enda). Som fersk entusiast liker jeg også innsyn til urverk og den lille viberasjonen i klokka når den trekker seg opp.

Jeg ser imidlertid fortsatt etter klokker på diverse salgssteder og ser ikke bort fra at det kommer flere klokker inn i samlingen etter hvert.
Jeg får mer og mer lyst på en Speedmaster og siden jeg har blitt veldig glad i innsyn til urverket har jeg mest lyst på en 3573 eller kanskje til og med en 3576 (kjekt med dato og morsomt med månefase ) Hva mener folk om dette? Er jeg på jordet om jeg ikke velger den "originale" måneklokka?