Chronograph

Medlem
15. juli 2009
En samling er aldri komplett uten en chronograph. Dersom DU skulle hatt én chronograph i samlingen din, hvilken skulle det vært?

Det er tre modeller som umiddelbart popper opp i hodet mitt:

Omega Speedmaster

Speedmaster.jpg

IWC Pilot

IWCPilotchrono.jpg

Rolex Daytona

U22Q98A0euKXEOF.jpg

Jeg må si det er en underdog som stiller sterkt, og det er en Sinn U1000. Ikke en klassiker, men en av få chronographer som kan brukes under vann. Perfekt til å time deco stop på teknisk dykking.

sinn-u1000-steel.jpg

Kjør debatt ;)

Uten tvil piloten fra IWC.
Baseres kun på at jeg rent estetisk synes den overgår de andre.

Min favoritt er Pam 361, den skal kjøpes en vakker dag:

pam361.jpg

Kommer heller ikke utenom Daytona med hvit skive.

Speedmaster er nok en soleklar vinner for meg.
Regner med at det blir mitt neste kjøp da jeg ikke har noen chronograph for tiden, dog har tiden vist at jeg er svak for Rolex...

Daytonaen :D

Alternativt Speedmasteren, om de var utsolgte for Daytona :p

Jeg har en Aquaracer chrono som aldri forsvinner ut av samlingen av "sentimentale" grunner. Sett bort i fra det ville det nok blitt enten en speedmaster eller kanskje aller helst en vintage Heuer Monaco :)

Jeg ville uten tvil hatt Daytonaen med svart skive. Etter min mening den stiligste chronografen noensinne.

Jeg liker veldig godt Speedmasteren. Rimelig i pris, og med lang og inspirerende historie. Egner seg både på lenke, reim og nato.

En Daytona skal jeg ha en dag, men det får bli en gang i fremtiden.

Har veldig lyst å få tafset på en U1000. Et stykke høyteknologisk mesterverk.

Daytonaen har jeg akkurat skaffet meg, og er strålende fornøyd med den. Men det finnes så utrolig mange flotte chronos, et par eksempler er breguet Type xxi Transatlantique og Iwc portuguese :)

If money's not an option:
Vacheron Constantin Patrimony Traditionnelle chronograph perpetual calendar
nEO_IMG_Vacheron_Constantin_Patrimony_Traditionnelle_Chronograph_Perpetual_Calendar_2.jpg

Hvis jeg skal være realistisk ville jeg hatt denne
iwc-portuguese-3714.17_MED.jpg

Daytona har jeg hatt 4 ganger, den klarer aldri å fange meg. Blir for liten og puslete, synes den ser ut som en dameklokke uten en skikkelig bezelring som står litt ut som sportsmodellene. Hadde den vært 42 mm kunne jeg sikkert blitt fanget..

Speedmasteren synes jeg også ble for puslete, den var rett og slett kjedelig i mine øyne. ingen detaljer på skiven som kommer frem i lyset, og en teit plexiglass som ikke matcher den tynne kassen. Mulig den nye versjonen kunne fanget meg :)

Sikkert alle her som hater meg nå siden dette er to favorittklokker blant mange. Men vi sunnmøringer er jo et eget "folkeslag" som mange av mine venner sier :D

I denne klassen er det jo nok å velge mellom, hadde selv en IWC Da Vinci Chrono som jeg var utrolig fornøyd med, men skulle jeg valt en av de som ble listet opp hadde det blitt en Daytona gitt. Gjerne i hvitgull, med den syke hvitgull-skiva.

Jeg laget denne tråden for å bli litt opplyst om ulike chronographer, så man behøver ikke ta utgangspunkt i de 4 modellene jeg nevnte :)

Og gjerne post bilder av chronographene dere nevner.

Hmm, den er ikke enkel...

Tror kanskje en av disse:

Audemars Piguet Royal Oak
images

IWC Top Gun, som et litt sporty alternativ
images

Eller kanskje Chrono-utgaven av mitt siste kjøp?
images

Ja, den er skikkelig nice. Og så har den split-second/dobbel chrono som jeg synes er en skikkelig kul komplikasjon!;)

Har du fått behandlet den noen gang? Lurer på hvordan den tar seg ut på håndleddet.
Er vel lett i forhold til størrelsen, da det er en kasse av keramikk og titan.

Hadde vært grom å fått testen denne :mrgreen: