Chronograph

Har hatt et litt ambivalent forhold til chronografer sånn helt generelt da jeg mest har foretrukket klokker med "lite på urskiven", men har i det siiste oppdaget mer og mer av det vakre i chronografer, den absolutte favoritten min som nok også blir den første chronografen jeg skaffer meg i virkeligheten også må nok bli en god gammel speedy
og selfølgelig står jo en daytona på ønskelisten
En IWC Grande complication i stål med sort urskive er vel en annen utrolig vakker klokke jeg bare vil ha :)

fkm9e1.jpg

Dette er et urverk som mange produsenter bruker, alt fra Steinhart i low-end kategorien til IWC i high end.

Det er jo en pålitelig arbeidshest, og ikke uten grunn at mange bruker dette urverket, men jeg hadde en chronograph tidligere som hadde Standard grade 7750, og rotoren ryslet fælt inni kassen.

Jeg synes det var i overkant mye lyd og vibrasjon fra rotoren, og var en av grunnene til at jeg valgte å selge klokken. For noen er det sjarmen av et 7750, mens andre (som meg) setter ikke like stor pris på det.

Har lest at dette er vanlig på dette urverket, hvordan er folks tanker rundt dette?

Jeg spør fordi jeg sterkt vurderer en U1000, og Sinn har brukt et modifisert 7750.

Forøvrig mange gode forslag i denne tråden. Keep ´em coming :)

I min IWC Aquatimer sitter det et modifisert 7750 verk. I følge info på internettet skal dette være ganske så modifisert.
Her har jeg ikke lagt merke til den typiske "7750 wobble'en". Kan så vidt høre rotoren når jeg legger den inntil øret etter å ha ristet litt i den.
I min forhenværende SA var dette mer fremtredende.

Synes forøvrig at det er litt sjarm med et "levende" urverk. Litt lyd og bevegelse gir bare ekstra godfølelse.:)

Ellers må jeg si at nøyaktigheten på begge disse klokkene er upåklagelig.

Ellers kan du vel plukke ut nesten hvilken som helst Breitling hvis du trenger en Chrono.
Fete klokker er det uansett.:D

For min del er det fire "musts" i en samling, hvorav ingen av dem er i min samling akkurat nå...

- Omega Speedmaster Pro
- Rolex Daytona (any model will do, men PN er jo klart tøffest)
- Breitling Navitimer (806)
- Zenith El Primero (kan tangeres ved å velge "riktig" Daytona)

Zenith El Primero Striking 10th hadde jeg i utgangspunktet stor sans for særlig fordi den kan vise tideler og har et flott urverk som de utnytter fullt ut. Men jeg har et problem med lesbarheten. Sliter med å finne gode norske ord så jeg benytter begrepene fra Zenith. De har lagt ”Small second at 9 o'cloc” og ”60-seconds counter at 3 o'clock” som er delvis dekket av ”60-minute counter at 6 o'clock”. Dette synes jeg er en stor designtabbe som reduserer klokkens lesbarhet så mye at jeg har mistet noe sansen for den. Håper noen forstår hva jeg mener. Ta en titt på Zenith sin hjemmeside å se selv.

Måtte nok beholdt Navitimeren!

El Primero har aldri imponert meg noe særlig på bilder. Men så fikk jeg prøve den på hos en Zenith-butikk. Utrolig imponerende ur! Hadde det vært aktuelt med en krono til, så hadde El Primero vært en sterk kandidat.

Breguet Marine Chrono.
Hvitt gull.

Kanskje min neste.
Blir det en Breguet, så blir det isåfall denne-

breguet_2006_80184447_1843402974_3583.jpg

Var hos Tidemann og lekte litt med denne idag, det burde jeg aldri ha gjort. Nå er jeg forelsket. Lekte også med denne. hadde heller ikke hat noe imot å ha den
breguet_2006_50632275_2062982389.3534.jpg

Speedmasteren er aldri feil og trolig den klokken jeg ville valgt om jeg bare skulle ha en klokke, men det finnes også mange stilige versjoner av El Primero fra Zenith fra tiden før og etter blin-bling-oligark perioden deres, f.eks. Rainbow fra 90-tallet:
DSC00158.jpg

Var hos Tidemann og lekte litt med denne idag, det burde jeg aldri ha gjort. Nå er jeg forelsket. Lekte også med denne. hadde heller ikke hat noe imot å ha den
breguet_2006_50632275_2062982389.3534.jpg

Det lå en akkurat slik i rosa gull lenge på Finn i høst, men nå er annonsen slettet. Jeg ser at den som Jonny hadde også er solgt (mulig det var samme uret).

Når pris ikke er av betydning, og vi snakker ønskechronoen, skjønner jeg ikke helt hvorfor ingen har nevnt nautilus... den er helt utrolig fin:)...

El Primero er jo nettopp, ja, den første, så føler (litt biased iom at det er mitt eneste skikkelige ur as of now) at en El Primero mer eller mindre er et slags must i enhver chronosamling..

Ofc, men tidligere poster inneholder you uttrykk som "på ønskelisten", "if money is not an option [tror vedkommende mente issue]" osv. Bare det jeg mente, når det opplagt ikke kun er realistiske klokkekjøp det er snakk om undret jeg meg bare litt over at ikke nevnte amazing urverk var nevnt. Alas, it is now:).

Kanskje en gang...

Bumper denne tråden. Det er noe estetisk vakkert over klassiske chronographer.

Besøkte nylig en lokal AD og så til min overraskelse at de hadde en av mine absolutte favoritter i utstilling: Vacheron Constantin Patrimony Traditionnelle chronograph. Det endte med en veldig hyggelig klokkeprat og svært forsiktig beføling av mesterverket. Farlig, farlig. En gang skal jeg ha en slik! En utrolig flott klokke med et vakkert urverk.

Bilde tatt med iPhone i butikken:
VCChronograph.jpg

Dersom det blir aktuelt vil jeg nok sikte meg inn på en WG variant...

WGfront.jpg

WGback.jpg

(2 siste bilder lånt fra Vacheron Constantins hjemmeside)

Kjøpte akkurat en steinhart Nav B Chrono 2 med 7750 og hoi hvor det går med rotoren inne i der. Bråker og rister og herjer. Skjønner hva folk mener med at det er et "røft" verk.

Men til prisen er jo klokken og verket flotte saker. Designmessig er det jo nesten en identisk klokke som iwc'en i første posten, bare mindre gjennomført. Finnes dog mange "fligere" som er relativt like, av naturlige årsaker.

Anyway, kunne jeg plukke fritt hadde det nok blitt en el primero eller en iwc topgun.