Guybrush Threepwood
Støttemedlem
Hvilket urverk var det?
2500A som ble totalbyttet escapement på til en C-spesifikasjon etter problemer. Totalt etter 5 år inkludert dette byttet begynte det å bli rufsete.
Hvilket urverk var det?
2500A som ble totalbyttet escapement på til en C-spesifikasjon etter problemer. Totalt etter 5 år inkludert dette byttet begynte det å bli rufsete.
Ok ja 5 år av full levetid mener du da. Ja, mulig...
Det som er at den 2500A var regulert for 28800 Bph og den 2500C er på 25200 Bph.
Hvorfor ikke bytte hele urverk? Jeg er ikke helt sikkert at det er bare den escapement som er forskjellige der...
Litt lesestoff: http://www.ablogtowatch.com/watchma...-timepieces-caliber-1120-2500-8500-movements/
Det stod på spesifiseringen at co-axial-escapement var byttet ut + deler. Tenker delene kan være en del mer da, hehe.
Er nesten litt enig i @petterhg her.
Teknologi bla bla bla.
Fakta er vel at de trenger service så godt som like ofte in real life som en vanelig escapement og noe revlusjonerende mer nøyaktig er de vel ikke.
Så en så lenge forblir de "så godt som" en gimmick, men de skal ha for innsatsen og deres gode bruk av SI14.
Bra post @Hammerfjord. Mye bra info.
Fra et praktisk perspektiv liker jeg veldig godt at det er stor forskjell på beste og verste posisjon, for da kan jeg justere klokkene ved å la dem ligge i en spesiell posisjon hver natt. Jeg har to som skal ha kronen ned på natten, en som helst skal ligge dial up, og en som trives best med kronen opp. Slik henter de inn litt av feilen som oppstår når jeg bruker dem i løpet av dagen. Omegaen er det ikke noe vits å tenke sånn med. Den er et minutt feil etter fjorten dagen uansett og må stilles innimellom.
Men fra det samme praktiske perspektivet har jeg også to termokompenserte quartzer med uavhengig timeviser. Disse trenger "aldri" stilles.
Hvis man bryr seg om det mekaniske, og setter pris på perfeksjonisme så er jo co-axial nydelig. At det går an å få til en escapement som er så mye bedre enn de "vanlige" mtp isokronisme er fantastisk. Og derfor har seamasteren min blitt en favoritt. Ikke fordi den alltid viser tiden mer riktig enn mine andre mekaniske, men fordi jeg føler at her er det innovasjon og kvalitet i fokus. Hadde de hatt lenger service-intervall hadde det og vært kult, men den lave variabiliteten i rate er nok for meg.
Hvordan er Rolex på den fronten?
Tror jeg ville ventet med service på enklere urverk når tiden gjerne begynner å gå saktere, og eller driftsreserven blir markant kortere.
Uansett, så ville jeg applaudere @Hammerfjord fordi at innleggene dine her er veldig informative, godt forklarende og at du viser til referanser for uttalelsene dine uten hån og latter for andre! Tommel opp!!
Min erfaring med coax er at ytelsene er fantastiske - men for meg er bismaken tykkelsen. Min Seamaster med cal 1120 er sikkert 1 cm (!) slankere enn en PO med 8500/400, og for meg er det (nesten!) en killer for attraktiviteten. Håper inderlig de kan bli tynnere!
Jeg ser ofte folk si ting som "Co-axial verkene til Omega har service intervall på 6/7/8/9/10år!" og dette har etterhvert begynt å "gnage" litt på meg da ingen sier det samme så jeg begynte å lete litt rundt om og til min store overraskelse finner jeg ingen slike uttalelser på Omega sine sider i dag. Der har de en generell uttalelse om alle deres verk som sier intervaller på 4-5år.
Etter å ha lest litt rundt på diverse forum(for dette har blitt diskutert maange ganger etterhvert) ser det ut som om det er en missforståelse der Omega reklamerte med at 2500c ville ha en 10 års service intervall på escapement'en som igjen ble nedjustert til 6-8år når 8500c kom. Så min oppfatning er at urverket generelt trenger service 4-5år mens escapement kan "vente" til den er 6-8år?
Etter å ha lest ganske mye rundt forbi har jeg ikke funnet ett endelig svar på spørsmålet og regner med at jeg ikke er den eneste som har lest seg opp på dette, så er det noen som har funnet ett svar på det?
Er det som omega sier, 4-5år eller er det forskjell på co-axial og non co-axial?
Ser at de fleste "kildene" til de som mener intervallene er over 5år er fra AD, og altså ikke fra Omega direkte. Og det er klart AD vill ta denne hvite løgnen for å sikre seg salg av ur.
Så kan vi komme til bunns i denne saken?
Kjenner meg igjen i forhold til utsagn om service intervall ved salg av ur. Ved kjøp av Omega Seamaster med calibre 8500 fra en AD fikk jeg vite at det var 12 års intervall.... Så det underbygger at det er mange utsagn og oppfatninger om dette temaet.
Skal ikke fyre oppunder dette temaet igjen, men interessant at Lervik Ur fortsatt uttaler følgende om 8500-verket;
"Omega Aqua Terra:
Uret er bare noen måneder gammel, og ble kjøpt hos Norsk Omega forhandler Februar 2016. Detter er PGA modellen til Omega, og har det flotte In House urverket til Omega Caliber 8500 Co- Axial, som har en service interval på 8-10 år. Det passer til dress og til dagligbruk, og den har kvaliteter som safirglass, vanntett 150 meter og hvitgull index +++
http://www.omegawatches.com/watches/seamaster/aqua-terra-150m/golf-edition/
Det følger med alt av papirer og boks, og det med en ekstra blå rem som på bilde. Har du noen spørsmål så vennglist ta kontak. Det er over fire år igjen på garantien
Vi sender over hele landet kostnadfritt og med forsikring under sending. Da går pakken alltid over natt og levert på døren."