Poenget er vel at disse syklene balanserer robusthet og vekt på en grei måte, det er racersykler med kraftigere bremser, dekk, hjul og ofte ramme. Geometrien bør også være mindre aggressiv enn en "vanlig" racer.
Skal du sykle på grus eller dårlig vei er cyclocross eller grusracer en klar vinner versus "vanlig" racer. Skal du derimot bare sykle på asfalt ville jeg valgt en tradisjonell racer.
Når det gjelder vinterbruk er vel poenget at det kan være vanskelig å få smale piggdekk som passer godt til en "vanlig" racersykkel?
Selv har jeg racer, "klassisk" terrengsykkel med demper og 2 stk. bysykler - og sykler til jobb hele året. Vinterstid bruker jeg en gammel bysykkel med piggdekk til jobb, selv med daglig renspyling tar saltet knekken på det meste. Jeg har ikke samvittighet til å utsette mine noe dyrere sykler for salt og slaps, men vurderer en rimelig cyclocross til dette formålet. For 15 lapper tror jeg du kan finne en meget god sykkel, mange gode tilbud nå i høst