Dårlig kjøp - har jeg en god (forbruker-)sak?

Medlem
13. des. 2018
Sted
Brumunddal
Hei på dere.

Jeg gjorde et bomkjøp forleden, og trenger råd fra dere.

Jeg kjøpte denne klokken: https://www.urverket.no/fossil-sort-stal-o44-mm-p-304951.html
https://www.watch.co.uk/pictures/fossil-the-minimalist-fs5308-5953471.jpg

Det viste seg dessverre at den har en megastor svakhet; Kronen er ikke av skrutypen, dvs. at du kan dra den ut uten å skru den opp/åpen først. Fordi klokken er tynn og kronen overdimensjonert, løsner den tidvis når jeg tar på/av meg jakke/skjorte/genser. Jeg har nå brukt klokken i 10 dager, og den har allerede rukket å stanse tre ganger. Håpløst.

Jeg har kontaktet forhandler og bedt om å få returnere den, men de sier nei fordi det ikke er noe galt med klokken, og at den nå er brukt. Jeg hevder den har en stor mangel ettersom den i praksis ikke kan brukes sammen med lange ermer, men får ikke gehør. Feilen var naturlig nok ikke mulig å oppdage før jeg faktisk tok den i bruk, så forhandler argumenterer på godt, gammeldags catch 22-vis.

Har jeg en god sak overfor Forbrukerrådet, eller bør jeg glemme hele greia og ta nederlaget? (Jeg kan jo lime fast kronen, men da får jeg trøbbel ved neste batteriskift og justering...) Selv mener jeg klokken har en soleklar mangel. Problemet er kanskje å dokumentere det overfor Forbrukerrådet. (I teorien kan jeg jo dikte opp hele historien, men det fremstår vel kanskje ikke som veldig sannsynlig.)

Jeg er litt overrasket over at klokken i det hele tatt har gått gjennom fabrikantens kvalitetskontroll, og sluppet ut av fabrikken.

På forhånd takk for innspill

Kan skje alle klokker uten skrukrone, så her har du nok ingen rettighet utover 14 dager returrett. Men siden klokken er brukt, faller nok returrett bort.
Blir litt som om man kommer borti utløserknappen på disc når man flytter pc’n litt og må starte CD/DVD på nytt. Man må spole frem igjen...

Kan skje alle klokker uten skrukrone, så her har du nok ingen rettighet utover 14 dager returrett. Men siden klokken er brukt, faller nok returrett bort.
Blir litt som om man kommer borti utløserknappen på disc når man flytter pc’n litt og må starte CD/DVD på nytt. Man må spole frem igjen...
På tide å kjøpe ny PC @Rød ?

Heisann @Kvartsur - velkommen til TS!

Først et spørsmål ; er uret kjøpt ifra "Urverket"? Ved kjøp av løsøre ifra nettbutikk, har du faktisk en del rettigheter, blant annet angrerett, som man ikke har ved kjøp i butikk. Denne gjelder 14 dager etter kjøp. Dessverre forringes dette dersom varen er tatt i bruk eller bærer preg av dette.

Litt pussig at du nevner at uret ikke har skru-krone, på annonsen du har linket til står det at uret har nettopp det. Ser forøvrig at "Urverket" opererer med åpent kjøp i 90 dager!

Jeg vil anbefale at du tar forbindelse med Forbrukerrådet så fort som mulig, og undersøk med de hvilke muligheter du evt har. Lykke til. Gi gjerne en tilbakemelding på hvorledes saken ender.

Link til Forbrukerrådet https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/

Heisann @Kvartsur - velkommen til TS!

Først et spørsmål ; er uret kjøpt ifra "Urverket"? Ved kjøp av løsøre ifra nettbutikk, har du faktisk en del rettigheter, blant annet angrerett, som man ikke har ved kjøp i butikk. Denne gjelder 14 dager etter kjøp. Dessverre forringes dette dersom varen er tatt i bruk eller bærer preg av dette.

Litt pussig at du nevner at uret ikke har skru-krone, på annonsen du har linket til står det at uret har nettopp det. Ser forøvrig at "Urverket" opererer med åpent kjøp i 90 dager!

Jeg vil anbefale at du tar forbindelse med Forbrukerrådet så fort som mulig, og undersøk med de hvilke muligheter du evt har. Lykke til. Gi gjerne en tilbakemelding på hvorledes saken ender.

Link til Forbrukerrådet https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/

Jo, takk for det :)

Yes - uret er kjøpt fra Urverket. Linken er således nøyaktig.

Jeg er dårlig på klokkesjargongen, og visste ikke før nå hva en skrukrone er (og la derfor ikke merke til at det faktisk står at klokken har skrukrone). Det er jo en interessant detalj.

Som sagt avslår Urverket retur da jeg har tatt klokken i bruk. Det er et forståelig argument, men feilen er jo - for den klokkeukyndige - vanskelig å oppdage uten å ta den i bruk.

Jeg skal kontakte Forbrukerrådet og be om råd.

Takk for innspill.

De har ikke anledning til å nekte deg retur på angrefrist selv om klokka er tatt i bruk, så lenge den ikke er forringet. Angreretten inkluderer retten til å teste og finne ut om produktet svarer til forventningene. Har du sagt fra at du har brukt den i ti dager kan de nok kanskje si at du har gått utover det som er rimelig, men det er ikke åpenbart at de har rett (dog er det heller ikke åpenbart at du har det).

Sin egen nittidagers bytterett kan se selvsagt styre med som de vil, men dine lovpålagte rettigheter kan ikke begrenses .

At de i tillegg annonserer med skrukrone når den ikke har det er enda et argument for å kunne returnere, men innenfor returretten trenger du ingen argumenter enn "jeg vil returnere".

• Liker
Reaksjoner: gert og aksgro
Ta en utskrift av annonsen hvor det står "skrukrone" dersom denne mot formodning skulle bli endret. Problemet med lange ermer er også noe som man åpenbart ikke merker med en gang og, selvfølgelig, vil ta litt tid å lokalisere!

For all del, slutt å bruke klokken med en gang, slik at den ikke får bruksspor.

Jeg vil si at du bør være innenfor returrett, i alle fall for netthandel.

Lykke til!

8

Informasjonen de har gitt under "Annen info" betyr mer enn disclaimere de har oppgitt under "90 dagers åpent kjøp".

De har jo helt klart sagt "Skrukrone".

Skjermbilde 2018-12-14 kl. 18.36.25.png

• Liker
Reaksjoner: joakim25 og Grendel
(Det er jo fullstendig åpenbart utfra bildet at den ikke har skrukrone, men det skal man være bra nerd for å legge merke til)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva skal du med krone hvis den ikke kan skrus på? Høres ut som en dårlig invistering.

• Liker
Reaksjoner: havarduf
Hva skal du med krone hvis den ikke kan skrus på? Høres ut som en dårlig invistering.

Jo det skal jeg fortelle deg.
Du får en krone på tannen når den er borret helt opp og du fortsatt trenger en tann der.
Da settes det på en krone!

8- D

Angrerett pga nettkjøp er jo én ting, men da skal i utgangspunktet ikke varen være tatt i bruk (kan dog åpnes/undersøkes). Hva gjelder nettsidens egen garanti, beror jo det på hvordan vilkårene i garantien er formulert.

Det du må gå på her, er jo at de har oppgitt feil info på nettsiden. Klokken har da en mangel etter forbrukerkjøpsloven $ (paragraf) 16 jf. $ 15. Siden dette er en type mangel som ikke lar seg rette, og den er av avgjørende betydning for din bruk, har du (mest sannsynlig) mulighet til å heve kjøpet i medhold av samme lovs $ 32. Så det du må gjøre er å reklamere - altså gi beskjed om dette til selger - og kreve kjøpet hevet. Godtar de ikke det, kan du sende kravet inn til forliksrådet. Husk å også kreve forsinkelsesrenter fra tidspunktet du hevet + sakskostnader.