Dagens Kapital: "Gå for Rolex og Patek"

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
I siste Kapital gis det råd om investering i kunst, biler ... og klokker :D



En ikke helt treffende forklaring på hvordan man kjøper en Patek, kanskje. Det er riktignok noen sjeldne godbiter som bare selges til de "riktige" kjøperne, men her høres det ut som alle modeller er gjenstand for samme prosedyre.

Ariel Adams' Forbes-artikkel fra 2012 er referert fra, men etter den tid har markedet tatt seg opp igjen og stadig nye rekorder satt, f.eks. for vintage Daytona og Heuer.

En typisk fluff-piece, men stort sett uten de største feilene. Rådene til klokkekjøp er jo spot on. Hyggelig at @Mogens får slippe til :)
 
Redigert av en moderator:
"Problemet med Patek er at du må søke fabrikanten om å få kjøpe en ny klokke og at du - om du slipper gjennom nåløyet - først får tilgang på de rimeligste modellene. deretter - om du ikke snur deg rundt og selger din første klokke på internett - kan du klatre i hierarkiet."

Kan en søke i ettertid?
 
"Problemet med Patek er at du må søke fabrikanten om å få kjøpe en ny klokke og at du - om du slipper gjennom nåløyet - først får tilgang på de rimeligste modellene. deretter - om du ikke snur deg rundt og selger din første klokke på internett - kan du klatre i hierarkiet."

Kan en søke i ettertid?

Hva? Stemmer virkelig dette? Så hvem som helst kan ikke dra på Bjerke og kjøpe seg en Patek? Man må gjennom en godkjenningsprosess?
 
Den "eneste" grunnen til at jeg ikke eier en Patek, er at min søknad dessverre ikke ble funnet verdig:mrgreen::mrgreen::mrgreen:
 
Hva? Stemmer virkelig dette? Så hvem som helst kan ikke dra på Bjerke og kjøpe seg en Patek? Man må gjennom en godkjenningsprosess?

Dette gjelder naturligvis bare for helt spesielle kompliserte modeller – på samme måte som Ferrari "godkjenner" sine kunder for Enzo, La Ferrari etc..
 
Dette gjelder naturligvis bare for helt spesielle kompliserte modeller – på samme måte som Ferrari "godkjenner" sine kunder for Enzo, La Ferrari etc..

Ja, riktig. Stusset nemlig på sitatet der man først bare får tilgang til de helt enkle modellene. Da lever håpet om en Nautilus enda litt
 
Imponerende hvordan Bjerke klarer å holde seg inne med pressen for tiden...

Dessverre ser jeg en sammenheng... (men jeg er jo litt bransjeskadet)
Se baksiden av Kapital...
DN, se baksiden av D2
Nettavisen - alle som vil kommer på "trykk"
 
Imponerende hvordan Bjerke klarer å holde seg inne med pressen for tiden...

Tja, det er vel strengt tatt ikke så unaturlig både med tanke på at de både er basert i hovedstaden, har drevet forretning i svært mange år, forhandler de to kanskje mest prestisjefylte klokkemerkene i verden (Rolex og Patek), samt er den største forhandleren av klokker i øverste prissjikt her i Norge? :)

Alternativet måtte jo vært at pressen pratet med Tidssonen istedet ;)
 
Alle nyere klokker selger jo med tap på FINN.

Det er jo heller ikke slik at man gjør kroner med én gang man tar de ut av butikken, men over 10-20 år, kan man kanskje gjøre noen kroner. Nyprisene har jo økt ganske bra, og da følger noen ganger bruktprisene etter.
Mest sannsynlig enklere før, da opplagene var mindre. Det er uansett vanskelig å forutse hvilke klokker som er populære om noen år:)
 
Tja, det er vel strengt tatt ikke så unaturlig både med tanke på at de både er basert i hovedstaden, har drevet forretning i svært mange år, forhandler de to kanskje mest prestisjefylte klokkemerkene i verden (Rolex og Patek), samt er den største forhandleren av klokker i øverste prissjikt her i Norge? :)

Alternativet måtte jo vært at pressen pratet med Tidssonen istedet ;)

Misforstå meg rett, jeg har ikke noe imot at Bjerke lykkes med sin forretning :) Poenget mitt er bare det at dette har svært begrenset nyhetsverdi og at det heller fremstår som nok et reklamefremstøt fra Bjerke sin side. Så, for Bjerke har det utvilsomt høy reklameverdi å være så tett på journalister som hungrer etter nok et "luksusoppslag"...

Angående nyheter, så har jo TS med f.eks dine rapporter fra SIHH, mye større nyhetsverdi :)
 
De hamstrer ikke bare i Norge, men over hele Europa. Mellom 2000 og 2012 sto Asia, med Kina og Hong Kong i spissen, for 70 prosent av veksten i Sveits' klokkeeksport:Emerging Markets Boost Swiss Watch Industry

Litt OT:
Da jeg var i Hong Kong for et par måneder siden, fikk jeg føle kineserenes galskap ift. klokker, vesker og andre luksusvarer. På mange måter som norsk harryhandel til Sverige. Men det er et tilleggsmoment. Og det er tilgang på hard valuta. Mange av kineserne som kommer til HK kjøper f.eks. en klokke, går ut av butikken og rett inn i nabobutikken og selger den for å få cash i HK dollar. Den er ikke engang tatt ut av esken. Så blir den samme klokken solgt igjen, denne gang fra gråmarkedsforhandleren. Ofte satt disse på modeller som de offisielle boutiquene ikke lenger kunne skaffe...: En liten stemningsrapport fra HK - del 2

Så om vi på TS kan oppfattes som litt smågale av andre, så har vi forsatt langt igjen... :cool:
 
Hva? Stemmer virkelig dette? Så hvem som helst kan ikke dra på Bjerke og kjøpe seg en Patek? Man må gjennom en godkjenningsprosess?

Er som andre har sagt kun for veldig spesielle og veldig kompliserte klokker.

Jeg liker at det er litt sånn selv om det åpenbart er litt tullete.