Dagens klokke

Hehe, alle har vi vært nybegynnere en gang - PS: "Paneristi" er den italienske flertallsformen av "Paneristo". Io sono un paneristo, ma loro sono paneristi :)

Hate to be a wise ass @CHSivertsen, men en panerist på italiensk er faktisk en panerista, som barista eller pianista. Dette gjelder uansett om angjeldende panerister er av hankjønn eller hunkjønn. Så da blir det «Io sono un panerista*» og "Loro sono paneristi», eller til og med «Loro sono dei paneristi». Er de to paneristene kvinner vil jeg mene at de også kan karakteriseres som «paneriste».

*Normalt vil substantiv som ender på a i entall indikere hunkjønn og kreve artikkelen «una», men dette er et eksempel på unntak fra den regelen.

Vennlig hilsen italiensknerd aek...
 
Redigert av en moderator:
Vært en snartur på landet:cool:
kXVpxZq.png

Å sitte i kø langs Mjøsa er noe jeg gjør igjen frivillig:mad:
Og Toyota Prius har definitivt ingenting i venstrefil å gjøre:mad::mad::mad:
 
Hate to be a wise ass @CHSivertsen, men en panerist på italiensk er faktisk en panerista, som barista eller pianista. Dette gjelder uansett om angjeldende panerister er av hankjønn eller hunkjønn. Så da blir det «Io sono un panerista*» og "Loro sono paneristi», eller til og med «Loro sono dei paneristi». Er de to paneristene kvinner vil jeg mene at de også kan karakteriseres som «paneriste».

*Normalt vil substantiv som ender på a i entall indikere hunkjønn og kreve artikkelen «una», men dette er et eksempel på unntak fra den regelen.

Vennlig hilsen italiensknerd @aek...

EDIT: Har da blitt forklart meget grundig av @aek hvorfor det er panerista og ikke paneristo, og har ikke lenger grunn til å betvile det. Men da er det altså avklart - EN panerista, FLERE Paneristi, og det var det jeg hele tiden ville poengtere, at man ikke kan kalle seg EN paneristi uten at det blir grammatisk feil :)

PS: Beklager en VELDIG off topic diskusjon startet av undertegnede!
 
Redigert av en moderator:
@Rød, jeg er redd min forelskelse for gmt'n din aldri vil avta. Jeg begynner å innse at hun og meg aldri vil bli et par og det gjør vondt langt inne i hjerteroten :(

Får finne trøst i reduced og UK Gilt rates, samt det faktum at min gmt kommer tilbake fra sørvis på fredag!
gHCn7Av.jpg
 
Redigert av en moderator:
@Rød, jeg er redd min forelskelse for gmt'n din aldri vil avta. Jeg begynner å innse at hun og meg aldri vil bli et par og det gjør vondt langt inne i hjerteroten :(
Får finne trøst i reduced og UK Gilt rates, samt det faktum at min gmt kommer tilbake fra sørvis på fredag!

@Viccern - Klokkeskilsmisseprosenten er mye høyere enn ekteskapsprosenten, så man vet jo aldri ;)
 
Redigert av en moderator: