Dagens klokke

Daytona.jpg
 
Skjer a? Tidenes signeringsbonus?? Første bilde på østsiden, og så dukker denne opp? Grattis med flott Zenith.

Haha. Må nok skuffe på alle fronter, er jeg redd. Bruser med lånte fjær i dag, men noe sier meg at behovet for en slik blir utålelig sterkt over de neste dagene med bekjentskap..
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
805D45F9-7625-4225-AE3D-B0364377244B.jpeg

Pam00721 er en re-produksjon av det uret som Panerai under andre verdenskrig, ble tvunget av Tyskerne til å produsere, nemlig 3646 Type D “Kampfschwimmer”.
Både Rolex (som leverte urverk og kasse) og Panerai ønsket ikke at disse urene skulle kunne spores tilbake til dem - og anonymiserte de derfor ved å fjerne alt av navn og referanser.

Panerai har gått veldig stille i dørene ved lanseringen av dette uret pga. denne historikken; ingen offisiell lansering - kun visning til utvalgte kunder på SIHH 2017. Dette utløste masse styr i ulike fora rundt "nazi koblingen" som dette uret har.
Jeg synes imidlertid dette uret med sin meget spesielle historie, oppsummerer det meste som jeg finner kult med Panerai, nemlig myter, rykter og historien. I tillegg er jo dette et "anonymt" ur som totalt går under "radarn" til folk flest.
Mer kan leses her: https://perezcope.com/2017/01/23/shock-pam721-a-nazi-homage/
 
Redigert: