Dagens klokkemarked

Medlem
22. mai 2011
Innlegg
38
Sted
Grimstad
Hva har skjedd i norge om dagen? Det er jo almost ingen godbiter å se på ulike fora om dagen! Vet at en eller to 'kjentfolk' for tiden er indisponert, men det er nesten som om norge har flippet bryteren til AV. Hva har skjedd? for oss litt-mer-enn-vanlig-klokke-interesserte er jo dette katastrofe. hva skal vi ellers finne på å google etter at ungene er lagt?

kaster ballen videre...
 
  • Liker
Reaksjoner: Kamil
Hvorfor skulle man flippe de godbiter hele tiden? TS er full av kommentarer som: "Hvorfor har jeg flippet den? Fy...Neiii......" , "Den angrer jeg hver dag nå...." , "Jeg må bare kjøpe den igjen...Hufff.....Hardt å har vært flippesyk..." , " Hva f@n jeg hadde i hodet når jeg solgte den !.."
 
Tror og folk tviholder på godbiter de tror skal ha en kraftig økning ;)

ser den, men det virker ikke som at nordmenn foreløpig er villig til å akseptere at klokker har økt i pris. hadde jeg tatt copy-paste på alle de artige budene jeg har fått på mine poster, kunne det nesten ha konkurrert med Nemi :)
 
  • Liker
Reaksjoner: navitimer90 og Mysil
Hvorfor skulle man flippe de godbiter hele tiden? TS er full av kommentarer som: "Hvorfor har jeg flippet den? Fy...Neiii......" , "Den angrer jeg hver dag nå...." , "Jeg må bare kjøpe den igjen...Hufff.....Hardt å har vært flippesyk..." , " Hva f@n jeg hadde i hodet når jeg solgte den !.."
Flippingen kommer nok lettere når det er fler klokker i omløp. dog stiger ikke prisen like fort heller med fler klokker i omløp. ergo er det mindre risiko å flippe. HÅPER JEG. he he
 
Hvorfor skulle man flippe de godbiter hele tiden? TS er full av kommentarer som: "Hvorfor har jeg flippet den? Fy...Neiii......" , "Den angrer jeg hver dag nå...." , "Jeg må bare kjøpe den igjen...Hufff.....Hardt å har vært flippesyk..." , " Hva f@n jeg hadde i hodet når jeg solgte den !.."
+ 1, hva er poenget med å selge noe man er fornøyd med? Og hvorfor kjøpe noe man ikke liker? :) Løsningen er kanskje å gjøre en bedre reaserch og prøve uret før man handler, jada, vet at preferanser endrer seg med tiden - men ikke etter et par dager.
Tom
 
for oss litt-mer-enn-vanlig-klokke-interesserte er jo dette katastrofe. hva skal vi ellers finne på å google etter at ungene er lagt?
@Molar regner med at du måler begrepet klokke-interesse i klokke-pris?
Jeg syns nå som vanlig dødelig at det er sprudlende liv i markedsdelen om dagen, det må jo for andedammen som vi endog er her i Noreg være helt kurrant å se på gårsdagens annonser med 114060, IWC Big Pilot og SD4K f.eks som livlig nok.

Hvis vi ser for oss de helt ekspesjonelle uren (prismessig i hvert fall) så har vel valutaen en innvirkning, ligger Euroen på 9.5 NOK så frister det sikkert å gå til det store utland når du selger, og med så pass svak norsk valuta er det kanskje del i trådstarters frustrasjon at du da omvendt ikke går til det store utland og ser på ur med samme interesse.

Sen har jo forumet en dynamisk natur, veksten - god som den er, gjør noe med salgsdelen også.
Fler Low-end ur (hvis, gud forby ur inntil og medregnet Rolex er Low-end) og de som selger High-end søker kanskje andre fora for å unndra salgen offentlighetens søkelys om det er for at de har svin på skogen eller om de vil unngå å utsette seg for svin på skogen (les: tyveri og røvere) skal ikke jeg synse om.
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
Flipping av Rolex er kanskje redusert siden det er blitt lengre ventetid og dårlige tilgjengelighet på stål/sport Rolex ut fra AD. Når det er vanskeligere å få noe nytt, blir ikke det gamle sendt i sirkulasjon. Tror det er en av flere faktorer.
 
Virker som det er lite tilkomst av nye ur. Klokketrond tilførte markedet hele tiden med nye godbiter som han skaffet fra ett eller annet sted. Tenker for eksempel på helgull Panerai'en 379 som han solgte som førstemann. Rødt gull Patek 5712 som @The Player hadde osv.
 
Litt sladder:
Jeg fikk fra troverdig hold, vite at Rolex AD'ne i Norge har sports ur INNE og at de får tak i alt det de ønsker å bestille fra Rolex.
Men at de nå bevisst unnlater å levere de mest attraktive urene direkte til Norske kunder, men lar de vente. Utenlandske (Asiatiske) kunder får derimot levering av de samme urene direkte over disk.

Dette gjøres visstnok for å skape et "sug i markedet" og stoppe den trenden med at enkelte AD'r begynte å bli litt vel rause med sine rabatter.

Konspirasjon eller fakta? Ikke vet jeg, men uansett er det et interessant markedsførings grep.
Dog sannsynligvis ulovlig (horisontalt pris-samarbeid)
 
Redigert:
@adamskater har et godt poeng. Prisene i Norge er nå jevnt over lave, grunnet kroneverdien, eller rettere sagt, de er høyere i andre land. Jeg har kjøpt 3 klokker i løpet av de siste mnd. og samtlige måtte jeg ha betalt mer for på Chrono24. I tillegg kommer momsen. Dette gjør at man kanskje får mer for klokken i EU.
 
Jeg hadde ærlig talt ikke forventet at bruktprisene skulle følge nyprisøkningene så drastisk. Ser jo at Omega PO Calibre 2500 som for litt over et år siden gikk for 14-16k nå glatt går for over 20. Noe har skjedd, uten tvil!
 
Mange sammenligner priser med Chrono24. Min opplevelse av prisene der er at de er inntil 100% over reell markedspris og altså er fantasipriser, som er gjentand for pruting i større eller mindre grad. En ren sammenligning som "jeg priser mitt ur til kr 100 000 fordi billiigste på Chrono24 koster 90 000 + 25%" er meget tvilosm. Men hvis markedet her vil betale slike priser, så....
 
Jeg er uenig med deg. Det finnes selvfølgelig ofte et visst prutningsmonn, men jeg tror prisene på Chrono24 stort sett avspeiler markedsprisene. At de er 100% over reell markedspris er i alle fall ikke riktig. Du må sammenligne kjøp fra profesjonelle selgere på Chrono24 med kjøp fra profesjonelle selgere her hjemme.
 
Mange sammenligner priser med Chrono24. Min opplevelse av prisene der er at de er inntil 100% over reell markedspris og altså er fantasipriser, som er gjentand for pruting i større eller mindre grad. En ren sammenligning som "jeg priser mitt ur til kr 100 000 fordi billiigste på Chrono24 koster 90 000 + 25%" er meget tvilosm. Men hvis markedet her vil betale slike priser, så....

Man vil alltid finne eksempler på "drømme/fantasipriser" på Chrono24, men det er jo heldigvis slik at majoriteten av annonsene ligger i et ganske likt prisintervall med små prosentvise forskjeller avhengig av stand, år, komplett osv. Min erfaring med handel via Chrono24 er at det som oftest er ganske så lite prutningsmonn hos de seriøse aktørene.
 
Litt sladder:
Jeg fikk fra troverdig hold, vite at Rolex AD'ne i Norge har sports ur INNE og at de får tak i alt det de ønsker å bestille fra Rolex.
Men at de nå bevisst unnlater å levere de mest attraktive urene direkte til Norske kunder, men la de vente. Utenlandske (Asiatiske) kunder får derimot levering av de samme urene direkte over disk.

Dette gjøres visstnok for å skape et "sug i markedet" og stoppe den trenden med at enkelte AD'r begynte å bli litt vel rause med sine rabatter.

Konspirasjon eller fakta? Ikke vet jeg, men uansett er det et interessant markedsførings grep.
Dog sannsynligvis ulovlig (horisontalt pris-samarbeid)

Med tanke på det jeg så i Hong Kong på ettervinteren er jeg tilbøyelig til å tro at det er noe sannhet i dette. Rolex AD'er 'overalt' Sub', Blnr, Daytona ligger framme i disken, virket ikke som det var knapphet der :)
 
Med tanke på det jeg så i Hong Kong på ettervinteren er jeg tilbøyelig til å tro at det er noe sannhet i dette. Rolex AD'er 'overalt' Sub', Blnr, Daytona ligger framme i disken, virket ikke som det var knapphet der :)

Man trenger jo ikke å reise lengre enn til København eller Stockholm - utvalget er og har stort sett alltid vært enormt mye bedre, både av Rolex og ur fra andre produsenter. Har en mistanke om at Norge generelt nedprioriteres, men jeg er usikker på om det er for å skape mer etterspørsel - eller om det rett og slett er fordi Norge er et lite marked.....
 
Kanskje litt på siden men jeg kom her om dagen til å tenke på dette;

Rolex som eksempel.

De produserer 1mill ur i året. Hvert år. Har ikke alltid gjort det men stort volum endog. Altså store kvanta ut på markedet av kvalitet som om man ikke mister dem i havet holder stand i årevis.

Priser som bare stiger dermed ikke allemannseie.

Hvor blir de alle av?

Sånne mengder med mekaniske ur fra produsentene vi kjenner som går ut i markedet hvert år. Man skulle jo nesten tro at "alle" snart hadde et ur som ble servet.

Ja jeg vet at 90+% av alle ur som selges er battericrap som kastes etter tre år.

Men ikke alle mekaniske ur over en viss verdi.

Av Rolex og Omegas årlige produksjon på samlet nesten to mill ex, vet vi hvor mange ex de selger av dem hvert år?
 
Kanskje litt på siden men jeg kom her om dagen til å tenke på dette;

Rolex som eksempel.

De produserer 1mill ur i året. Hvert år. Har ikke alltid gjort det men stort volum endog. Altså store kvanta ut på markedet av kvalitet som om man ikke mister dem i havet holder stand i årevis.

Priser som bare stiger dermed ikke allemannseie.

Hvor blir de alle av?

Sånne mengder med mekaniske ur fra produsentene vi kjenner som går ut i markedet hvert år. Man skulle jo nesten tro at "alle" snart hadde et ur som ble servet.

Ja jeg vet at 90+% av alle ur som selges er battericrap som kastes etter tre år.

Men ikke alle mekaniske ur over en viss verdi.

Av Rolex og Omegas årlige produksjon på samlet nesten to mill ex, vet vi hvor mange ex de selger av dem hvert år?

Jeg går ut i fra at alle selges, ellers ville de vell satt ned produksjonen? Klart det ligger jo en god del ur i forretningene rundt om i verden men disse er jo solgt fra rolex sitt ståsted