Dagens vintage

eOdWM7m.jpg
 
Tok en full service på en gammel Omega fra 1956 for noen uker siden og fikk den igjen i dag. Ref. 2891-1 med et cal. 267 verk. 2891 er overgangsmodellen fra de umerkede Omegaklokkene fra 50-tallet til de første Seamasterne med manuelt opptrekk som etterhvert ble til Seamaster 30 og man finner 2891 både med og uten Seamaster på skiven. Cal. 267 verket som sitter i er også det samme som er i den legendariske Omega Ranchero fra rundt samme tid. Klokken er min fars onkel sin gamle klokke som har ligget i en skuff i rundt 50 år og jeg fant da jeg hjalp mine gamle med en vårrengjøring og siden jeg trengte en dressklokke var denne velkommen.
WZ81zGI.jpg
aQCNyBE.jpg
 
Redigert:
Tok en full service på en gammel Omega fra 1956 for noen uker siden og fikk den igjen i dag. Ref. 2891-1 med et cal. 267 verk. 2891 er overgangsmodellen fra de umerkede Omegaklokkene fra 50-tallet til de første Seamasterne med manuelt opptrekk som etterhvert ble til Seamaster 30 og man finner 2891 både med og uten Seamaster på skiven. Cal. 267 verket som sitter i er også det samme som er i den legendariske Omega Ranchero fra rundt samme tid. Klokken er min fars onkel sin gamle klokke som har ligget i en skuff i rundt 50 år og jeg fant da jeg hjalp mine gamle med en vårrengjøring og siden jeg trengte en dressklokke var denne velkommen.Vis vedlegg 286280Vis vedlegg 286281
Min 2791-1 hilser. Ser ut som eneste forskjellen er at min har sølv visere og markører i stedet for gull.
CA3A5123-D6BD-46F1-A9C8-7C106ED87ED1.jpeg
 
Min 2791-1 hilser. Ser ut som eneste forskjellen er at min har sølv visere og markører i stedet for gull.
Vis vedlegg 286313

Ja de var ganske like! 2791 og 2891 er så og si samme klokke bortsett fra et par småting. 2791 ble solgt fra 1954 til 1955, den har en noe forskjellig form på avrundingen på baklokket og flesteparten har cal. 266 urverk, noen av de siste har 267 urverk. 2891 ble solgt fra 1955 til 1956 og kommer kun med cal. 267 urverk. Den skiven vi begge har ble også rettet mot det skandinaviske markedet så den er ganske sjelden i resten av verden. Flott klokke!
 
Ja de var ganske like! 2791 og 2891 er så og si samme klokke bortsett fra et par småting. 2791 ble solgt fra 1954 til 1955, den har en noe forskjellig form på avrundingen på baklokket og flesteparten har cal. 266 urverk, noen av de siste har 267 urverk. 2891 ble solgt fra 1955 til 1956 og kommer kun med cal. 267 urverk. Den skiven vi begge har ble også rettet mot det skandinaviske markedet så den er ganske sjelden i resten av verden. Flott klokke!
Takk. Ser også at krona er forskjellig, men min er nok byttet. Kan jeg spørre hva du betalte for service? Min trenger nok det snart.
 
Takk. Ser også at krona er forskjellig, men min er nok byttet. Kan jeg spørre hva du betalte for service? Min trenger nok det snart.

Jeg betalte 3000,- for full demontering, rens, ny olje, nytt glass, nye pakninger og trykktest hos en lokal urmaker. Anbefaler å gjøre det hos en lokal urmaker som har erfaring med vintage klokker og ikke sende til Omega da de har en tendens til å bytte ut deler, polere kassen til den er ugjenkjennelig og generelt prøve å gjøre den ny igjen. Noe av sjarmen med disse klokkene er historien de har opparbeidet seg gjennom årene og du forringer også verdien ved å restaurere for mye.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: kire