Dagens vintage

Denne ble levert til urmaker i går for en liten rens av kasse, verk og glass :)
Dette er en av de første Chronolympic-modellene (fra 1968) som ble produsert med et småsjeldent valjoux 72-verk.
Kassen har som dere ser levd et hardt liv, men skiven er i tilnærmet perfekt stand.
Nå mangler bare originallenken :)
Chronolympic.jpg
 
Oh lala !! Jeg må revurdere Breitling hatet mitt ;) Jeg stiller meg i kø på denne hvis den skal overlates andre.

Men kan du forklare bezelinndelingen ? Har det med seiling å gjøre eller ?

Hate Breitling? Tja. Det er ok å hate Breitling etter 1982 slik jeg ser det, selv om de har skjerpet seg de siste 6-7 åra med både in-house og modeller som er mer tro mot det merket var i gamle dager. En fin "kur" kan være å bilde-søke vintage Breitling, tror du finner mye du vil like hvis du liker ref. 7650.

Ref. 7650 er en Yachting-versjon, og har noe med seiling å gjøre, det er riktig. Kronografen kan brukes for å time nedtelling til start for en regatta, som regel vist i 5 minutters intervaller farget rødt, hvitt og blått. En start på en regatta vil bli varslet 15 minutter før, og man har da dette tidsintervallet til å plassere seg best mulig ift startlinja før "racet" begynner. Som du ser av høyre sub-dial viser den nedtelling over 15 minutt, og man vil typisk starte krono-en ved første startskudd. Hvorfor man har denne muligheten for å time nedtelling på bezel også kan kanskje være en back-up, skulle du bruke kronoen til noe annet når starten går.

Nå må jeg få legge til at jeg ikke er en regatta-seiler, så forbehold om at jeg har misforstått noe i beskrivelsen ovenfor. :)