nice! var det noen særskilte amerikanske importregler som gjorde at Longines valgte å ikke sertifisere disse som chronometer til tross for den høye finishen? ( chatons enchassés, 3 pos., 2 temp., svanehals, polerte skruer osv)
Om det var særskilte regler mht chronometer vet jeg ikke, men vil nok tro at amerikanerne hadde sine regler som gjorde det kostbart å importere. Det var jo slik med mye annet da proteksjonismen stod høyt. Blant annet var det jo vanlig å "straffe" antall rubiner/jewels. De operer (så vidt jeg vet) fortsatt med fortolling basert på verk, kasse og reim/lenke - hver for seg.
Chronometer-sertifisert eller ikke - en del av disse ble solgt som Railroad approved. Dvs at de var godkjent for bruk av togpersonell, da med tallen fra 13 - 24 i tillegg til de vanlige tallene på skiven .
På Basel ble det lansert en re-edition av disse RR280 klokkene. Dessverre da med et annet verk (som da heter RR888 og er automatisk).
Mitt eksemplar ble opprinnelig solgt i USA våren 1962. Så den har holdt seg godt.