Datejust vs. Datejust II

Medlem
7. aug. 2013
Innlegg
15
Sted
Osloområdet
Hei

Jeg er interessert i en ny klokke, og hadde først tenkt meg en Sub. Det var helt til jeg så Datejust-tråden her på forumet, og forvirringen ble total... Synes Datejustene er veldig fine og virker som en finfin allroundklokke til mitt bruk.

Men, hvilke forskjeller er det egentlig mellom DJ og DJ II (nye) bortsett fra den åpenbare størrelsen?
-Er det for eksempel frskjeller på urverket?
 
Jeg mener 1162XX har Rolex in-house 3135 med 31 juveler 28800 vph og 42 timer gangreserve, mens 1163XX har Rolex in-house 3136 med 31 juveler, 28800 vph og 50 timer gangreserve. Har du prøvd klokkene? Begge er vanntett til hundre meter. Hva som er forskjellen på verkene, annet enn driftreserve er jeg usikker på, men det kan kanskje andre svare bedre på. Personlig liker jeg at Rolex har crownguards, men det er jo en smakssak.

Størrelseforskjellen er jo ganske stor, så kanskje du bestemmer deg bare pga det?
Det ligger også en flott DJII i K/S her inne, kanskje ta en titt på den.
 
Redigert:
Takk for svar!

Ja, prøvd dem begge på hos Bjerke, men jeg synes det var vanskelig å foretrekke en foran den andre. DJ II var muligens litt stor til mitt håndledd, men sett ved siden av hverandre så DJ så "liten" ut. Størrelse er vel noe man venner seg til etter litt tids bruk, men synes det var vrient å få et bilde av akkurat dette i butikken. -Jeg burde vel egentlig få lånt en som jeg kunne ha på armen en dags tid så jeg kunne venne meg til størrelsen.
 
Takk for svar!

Ja, prøvd dem begge på hos Bjerke, men jeg synes det var vanskelig å foretrekke en foran den andre. DJ II var muligens litt stor til mitt håndledd, men sett ved siden av hverandre så DJ så "liten" ut. Størrelse er vel noe man venner seg til etter litt tids bruk, men synes det var vrient å få et bilde av akkurat dette i butikken. -Jeg burde vel egentlig få lånt en som jeg kunne ha på armen en dags tid så jeg kunne venne meg til størrelsen.

Jeg vet ikke hvilke ur du tidligere har hatt, men min oppfatning er at man starter med relativt store ur. Etterhvert som interessen øker, minsker diameteren. Jeg startet på 47, syntes det var kult. Så ble det 45, så nede på 40. Nå har jeg funnet to ur som utfyller hverandre godt på henholdsvis 44 og 41 mm. Det skal også sies at mine armer er ganske "grove". Personlig vil jeg heller ha en klokke som er litt for liten, enn litt for stor. Man kan heller ikke se seg blind på mm, da det er stor forskjell på bærekomforten på f.eks en 42 mm rolex sammenlignet med en 42 mm Breitling:)
 
Jeg vet ikke hvilke ur du tidligere har hatt, men min oppfatning er at man starter med relativt store ur. Etterhvert som interessen øker, minsker diameteren. Jeg startet på 47, syntes det var kult. Så ble det 45, så nede på 40. Nå har jeg funnet to ur som utfyller hverandre godt på henholdsvis 44 og 41 mm. Det skal også sies at mine armer er ganske "grove". Personlig vil jeg heller ha en klokke som er litt for liten, enn litt for stor. Man kan heller ikke se seg blind på mm, da det er stor forskjell på bærekomforten på f.eks en 42 mm rolex sammenlignet med en 42 mm Breitling:)

+1

Før likte jeg godt store Breitlinger og Omega 45,5, nå klarer jeg stort sett ikke større klokker enn 41-42 mm til daglig dags bruk.

Jeg har forøvrig prøvd å like 36 mm klokker, har hatt både explorer 1 og datejust tidligere, men disse blir rett og slett for små synes jeg. Jeg har ganske små håndledd og synes en Rolex med 40mm er helt perfekt. Denne er ikke for stor og heller ikke for liten.

Men du må nesten bare ta en tur til hos Bjerke og prøve enda mer, ta deg god tid når du er der, og gå gjerne rundt i butikken med klokkene på hånden, ikke la de stresse deg, det viktigste er at du gjør det rette valget for deg :)
 
Takk igjen for svar.

Skjønner hva dere mener, og får vel bare ta turen nedom Bjerke igjen...

Forresten, finnes det noen butikker der de har "utstillingsmodeller" som ikke fungerer/er verdiløse som man kan låne med for å prøve det på i en periode? Det hade vært genialt slik at man kan bli vant til størrelse etc.
 
Takk igjen for svar.

Skjønner hva dere mener, og får vel bare ta turen nedom Bjerke igjen...

Forresten, finnes det noen butikker der de har "utstillingsmodeller" som ikke fungerer/er verdiløse som man kan låne med for å prøve det på i en periode? Det hade vært genialt slik at man kan bli vant til størrelse etc.

Det har jeg aldri hørt om dessverre. Blir jo nesten som "fake" klokker, og det holder jo de store produsentene seg langt unna.

Men jeg ser poenget ditt :)

Du må nok bare bli enig med deg selv før du handler :)
 
Men, hvilke forskjeller er det egentlig mellom DJ og DJ II (nye) bortsett fra den åpenbare størrelsen?
-Er det for eksempel frskjeller på urverket?

Et vanskelig valg, men jeg hadde kjøpt DJII med fluted bezel. Sort eller hvit skive. Her er en nysolgt som illustrer prisnivået: http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/rolex-datejust-ii-*-solgt-til-en-vestlending-*-18743/ Før syntes jeg de var for store, men etter å ha sett dem live på andre enn eget håndledd har jeg falt pladask KJEMPEFINE! forsåvidt ikke noe feil, overhodet, med DJI heller om DJII er for stor.

En forskjell på 3135 og 3136 verket er at sistnevnte som står i DJII, som i en av relativt få modeller, har Rolex inhouse dempesystem, Paraflex. klipp og lim fra Rolexforums.com:

The Kif, Incabloc are just shock protection systems just like the now in-house Rolex Paraflex system and basically they all do the same job.Its the same with the hairspring parachrom in the real world would doubt if the average wearer would find any difference.Now if the movement is correctly regulated there is no reason than say one movement with the parachrom and paraflex,will perform any better that one with the KIF shock and Nivarox hairsprings.

3130 base without date, now some later models reported with parachrom.
3131 parachrom
3132 parachrom and paraflex shock system
3135 base with date in the 16610
3135 Sub ceramic parachrom
3136 parachrom bleu and paraflex shock system
3155 base with date & day
3156 parachrom bleu and paraflex shock system
3185 base with date and GMT function
3186 parachrom bleu
3187 parachrom and paraflex shock system
4130 Chronograph Parachom started 2000 but then a more grey colour now parachrom bleu which is done by some chemical proses to turn it blue
4160 parachrom.
9001 parachrom
 
Strålende svar, folkens. Supert med raske og gode tilbakemeldinger!

Var nedom Bjerke igjen i dag, uten at jeg ble så mye klok(k)ere av det. Har en bekjent med en DJ som jeg har tenkt å prøve litt for å se hva jeg synes om størrelsen.
 
Det er mange som har en klassisk Datejust, men jeg har på følelsen at alle sitter på dem, siden det er så få som kommer på kjøp og salg. Så jeg endte med å kjøpe en ny og har ikke angret på det. Jeg liker bedre de smale markørene på skiven til den klassiske Datejusten. Markørene på DJ II synes jeg er for breie. Og den klassiske er den mest behagelig klokken du kan ha på deg. I tillegg er den klassiske Datejusten en gentlemans watch. Den er discreet luxury. Man flasher ikke en DJ, du vet hva den er og bryr deg ikke om andre vet det. Om de får et kompliment for en fin DJ, så takker man for det uten å utbrodere.

Jobber du i advokat, finans eller eiendomsmegling så går du får DJ II :D

Jeg synes begge er fine, men her er Archie luxurys mening :D
Geezers, Spivs, Publicans - Rolex DateJust II Wearers - ArchieLuxury Explains - YouTube
 
Jeg er kjempefan av DJII...

Mer perfekt klokke har jeg enda ikke prøvd på armen, så om 24-30 mnd når klokkesparekontoen er fylt opp skal jeg kjøpe mitt eksemplar... :)

DJ blir for liten på armen for meg, dessverre! (Samme problem med 36mm Explorer)
 
Jeg stemmer også DJ2. Med sine 41mm er den perfekt, og den er jo en skikkelig allrounder! Like fin til dress som hagearbeid. Det at indexene er ganske store syntes jeg designmessing er veldig vellykket.

Gå for sort eller blå skive. Fantastiske "nye" klassikere begge 2.
 
Begge to er svært lekre og anvendelige :) dj2 syns jeg er en vellykket retake på en klassiker,med moderne størrelse. Bærer fantastisk og får mye armtid her hvertfall.
 
I mine øyne er dj2 vesentlig mer sportslig i uttrykket pga sin størrelse. De nye dj1 bærer større enn sine 36 mm imho og virket ikke for liten for mine lenker. Jeg kunne båret begge og ville valgt ut fra hva som var i boksen ellers og bruksområde.
 
Takk igjen for finfine synspunkter. Setter pris på den hyggelige tonen det er inne på Tidssonen!

Jeg tror jeg har konkludert med at jeg må prøve en av dem på armen så lenge at jeg kan gjøre meg opp en skikkelig mening. Begge er veldig fine, og slik jeg forstår det fra dere fullveridg gode ur. Så da koker det ned til størrelse.

En siste ting, om det nå skulle bli en DJ. Hva er meningene på lenker? Selv synes jeg det er enklere å "velge" Oysterlenken til DJ2, men til DJ blir det vanskelig. Heller veldig til den klassiske looken med fluted bezel og Jubileelenke, men har hørt at sistnevnte lenke ikke er like holdbar. Hva ligger egentlig i dette, og hvor lenge har man en Jubileelenke før den ser utslitt ut?
 
Heller veldig til den klassiske looken med fluted bezel og Jubileelenke, men har hørt at sistnevnte lenke ikke er like holdbar. Hva ligger egentlig i dette, og hvor lenge har man en Jubileelenke før den ser utslitt ut?

De gamle Jubilee-lenkene var "eltet" av maskiner av tynne stålplater. Typiske asiatiske lenker lages enda slik. I dag er Jubilee-lenka laget av solide fresede ståldeler som er nittet sammen med stålbolter og er uslitelig hva strekk angår.
 
De gamle Jubilee-lenkene var "eltet" av maskiner av tynne stålplater. Typiske asiatiske lenker lages enda slik. I dag er Jubilee-lenka laget av solide fresede ståldeler som er nittet sammen med stålbolter og er uslitelig hva strekk angår.


Veit du meir om kortid den nye "massive" lenka kom? er det til datejust II?
Har sett litt etter datejust med jubilee, men den eine eg har prøvd på armen hadde mykje slark og virka utslitt, trur den er godt brukt.
 
Slark og lyd er digg! Gjerne litt for lang også...
Men jeg er en gammel mann ;)