Davosa

Medlem
2. aug. 2010
Innlegg
38
Sted
Sandnes
Hei,

Jeg kan vel kalles en rookie angående klokker, men har lenge ønsket å anskaffe meg ei seriøs klokke som en start. Ble tipset om dette forumet av en kollega og etter å ha lest masse om ulike klokker, samt linker som er postet her har jeg blitt enda mer giret. Gjennom flere dager med å lese i forumet og andre artiklert og hjemmesider har jeg funnet frem til ei klokke som appellerer og som jeg virkelig liker.

DavosaClassicAutomatic.jpg


Det kunne vært interessant å høre hva dere mener om Davos Classic Automatic og kanskje noen har tips eller innspill på forhandler. Jeg skal om ikke lang tid en tur til Aberdeen så dermed en handel kan foretas der og kroner kan spares er det interessant

Hva sier dere?

På forhånd takk :)
 
Oppfølging

Hei igjen,

Har nå surfet enda mer og funnet enda mer kjekt. Hva med denne lekkerbisken? En annen ting er at jeg ikke har tenkt så mye på pris heller annet en kanskje max 15k. Jeg har sett en Tag Heuer som henger høyt, men jeg er ikke helt klar for å passere 20k enda ;)

OrisClassic.png
 
Dersom taket er 15-20K, så ville jeg ha sjekket ut en hel haug med merker :)
 
Om jeg var deg ville jeg økt rammene bare ørlite (!) og sett etter en pent brukt IWX Mark XVI.
Den vil jeg tippe at faller i smak mtp designene du har lagt ved tidligere.
Pent brukte eksemplar ligger vel i området 16-18k (correct me if I'm wrong, IWC-fantaster).
 
Om jeg var deg ville jeg økt rammene bare ørlite (!) og sett etter en pent brukt IWX Mark XVI.
Den vil jeg tippe at faller i smak mtp designene du har lagt ved tidligere.
Pent brukte eksemplar ligger vel i området 16-18k (correct me if I'm wrong, IWC-fantaster).

+1

Eller en brukt Omega Seamaster/Speedmaster om du vil ha med lenke.

Er det rem og clean skive som lokker kan du ikke gå feil med en enkel IWC!
 
I prisleiet 15-20k sier jeg som alltid:
Longines.:)
Maurice Lacroix.:D

Hvis du kan få tak i en pent brukt IWC er det bare å kline til.
 
Eller kanskje en Omega Railmaster, om det lar seg gjøre å finne en brukt.
Forøvrig har Maurice som nevnt flere flotte alternativer.

Lykke til
 
Tusen takk for mange gode tips her, jeg skal sjekke dem nærmere. Når det gjelder selve kjøpsprosessen så har jeg sett at en del handler på internet. Videre har jeg blitt fortalt at en fort kan spare en 10-20% utenfor Norge. Da jeg snart skal en tur til Aberdeen som skrevet tidligere kan kanskje noe kroner spares.

I utgangspunktet som nybegynner har jeg en følelse om å prioritere kjøp i trygge omgivelser hos en autorisert forhandler. Noen tanker omkring dette?

Jeg bor jeg på vestlandet, er det da Askeland i Stavanger som er plassen å gå? Har etter det jeg forstår på min kollega blitt fortalt at pruting i butikk er på sin plass ettersom at butikkene har høy kalkyle og mye å gå på. Noen innspill?
 
Nå sporer jeg av...

fullstendig av. Jeg ser at desto mer jeg kikker desto mer oppjaget blir jeg. Kom over denne rå klokka.

Tudor.png


Regner med at jeg ikke helt klarer å bestemme meg før jeg er i butikken og foretar valget hehe...
 
Jeg bor jeg på vestlandet, er det da Askeland i Stavanger som er plassen å gå? Har etter det jeg forstår på min kollega blitt fortalt at pruting i butikk er på sin plass ettersom at butikkene har høy kalkyle og mye å gå på. Noen innspill?

Du spesifiserer ikke hvor på Vestlandet, men Askeland i Stavanger og Lervik ur i Haugesund har jeg veldig gode erfaringer med :)
 
Sandnes er byen hvor jeg bor og der vet jeg om Urmaker Grøtteland og Ottersen. Ottersen er en butikk jeg skyr ettersom jeg hadde en dårlig erfaring med ei klokke som de klarte å ødelegge for en del år siden.
 
Sandnes er byen hvor jeg bor og der vet jeg om Urmaker Grøtteland og Ottersen. Ottersen er en butikk jeg skyr ettersom jeg hadde en dårlig erfaring med ei klokke som de klarte å ødelegge for en del år siden.

Oj.:eek: Hva ble enden på visa?
Har handlet hos Otteren ved flere anledninger, og har for øyeblikket et ur til overhaling hos dem.
Nå ble jeg nesten litt engstelig...
Har forøvrig kun opplevd god service der tidligere.
 
En gang på 80 tallet kjøpte jeg en rimelig klokke som jeg likte, en Orient chronograph et eller annet. Noen år seinere, sannsynligvis etter et batteri bytte har det blitt gjort en dårlig jobb som endte med at det dugget på innsiden av klokka. Jeg tenkte, ja det er rimelig klokke men Otteren må være i stand til å fikse dette. Men de klarte å lage en stor hvit ripe på innsiden av ringen.

Da jeg påpekte dette, utbedret de dette med å legge noe sort over slik at skaden ikke var så tydelig. Han karen jeg pratet med sa at han ikke kunne gjøre noe mer enda jeg påpekte at de hadde ødelagt klokka. Ja, det var en rimelig klokke, betalte i utgangspunktet omkring 2500 for klokka en gang på 80'tallet og jeg innså vel at jeg ikke kom noe videre med dette.

Etter dette har jeg ikke handlet noe hos Otteren og kommer ikke til å gjøre det begrunnet ut fra hans holdning og måten han forsøkte å dekke over at de ødela klokken ettersom jeg ikke oppdaget umiddelbart og gikk tilbake og spurte hva den ripa var. Det er skammelig og ikke si fra umiddelbart at en har bommet.


Beklager dårlig bilde kvalitet.

IMG_0310.jpg
 
Oj.:eek: Hva ble enden på visa?
Har handlet hos Otteren ved flere anledninger, og har for øyeblikket et ur til overhaling hos dem.
Nå ble jeg nesten litt engstelig...
Har forøvrig kun opplevd god service der tidligere.

Grøtteland har jeg ikke så mye erfaring med, annet enn at jeg fikk justert lenka på en Swatch der en gang i tiden.

Otteren opplever jeg som lite fleksibel når det gjelder priser, så jeg vurderer dem ikke når jeg skal ha ny klokke/service.
 
Så du mener at Askeland er mer samarbeidsvillig med tanke på pris? En annen ting, hvordan er service innstillingen hos Askeland?
 
Så du mener at Askeland er mer samarbeidsvillig med tanke på pris? En annen ting, hvordan er service innstillingen hos Askeland?

Selv får jeg meget god service hos Askeland (kan ikke snakke for andre), men så har jeg også lagt igjen litt penger hos dem.

Dersom man viser litt genuin klokkeinteresse, så tror jeg man får en positiv opplevelse der :)
 
Da har jeg vært innom Askeland og sporet av ;) Det blir en helt annen opplevelse å holde klokka, kikke på detaljene fra alle vinkler, for å ikke gleme å prøve klokka på. Sporet av i denne forstand menes med at jeg har kommet over i en annen prisklasse. Alternativene nå er:
- Omega Seamaster Diver
- Omega Seamaster Planet Ocean
- Tag Heuer GrandCarrera Calibre 6
- Tag Heuer Aquaracer Automatic Calibre 5

Jeg heller sterk mot Grand Carrera klokka. Jeg kikket litt på priser i England også og ser at jeg f.eks. på en Omega klokke kan spare ca 4800. Dermed passer det bra at jeg snart skal på tur :)

Hva synes dere om endringene?
 
Orisen du hadde der liker jeg :) Oris er flotte ur, men kjøper du en ny må du ikke regne med å få pengene dine tilbake ved et eventuelt salg. Kjempe kvalitet og ikke så altfor dyre :)

Seamaster diver er fantastisk :) hva ville Askeland ha for den?
Du får ny breitling ned i overkant av 18k hvis det og er av interesse for deg :)

Bruk god tid, så du får ett ur nettop du er fornøyd med ;)