Day-Date II - oppsvulmelt og vulgær eller modernisert eleganse?

Medlem
8. mars 2010
Sted
Over fjorden
Var en tur innom Bjerke i dag, kom til å ble stående å titte på DD II som de hadde inne. Prøvde ikke på, det skal sies, jeg fikk rett og slett ikke lyst der jeg stod.. !

Jeg er stor fan av DD, elegant, pompøs men samtidig nok pedigree til å slippe unna med det. Jeg har rett og slett skikkelig lyst på en DD en vakker dag.

Denne lysten ble ikke framkalt av DD II. For mine øyne ser den oppsvulmet ut, som om en har skrudd opp diameteren uten å gjøre nok med andre dimensjoner. Det er noe med forholdene som ser feil ut for meg.
En annen ting med størrelsen.. Jeg kan se sjarmen med en Seamaster eller Submariner i helgull. Men når DD med sin mer sofistikerte stil og tradisjon kommer med liknende dimmensjoner blir det for meg bare feil..

Så, la oss diskutere smak og behag.
Er jeg rett og slett en inngrodd og gammelmodig gubbe på 22 år her jeg sitter å drikker whisky, hører på klavermusikk? Er DD II et stilsikkert ikon med gode proposjoner?

Jeg er tvilende til trenden med at dressur er i ferd med å bli på størrelse med gårsdagens sportsur. (Det skal sies at jeg er utstyrt med små pinglehåndledd og dermed er partisk.)

:cool:

DD II fungerer ikke for min del, en DJ II derimot, det kunne jeg hatt.

Enig med deg rousp, det er bare noe som blir feil med DD II i mine øyne også! Den er rett og slett feil propesjonal på en/eller flere måte(r).. Men som Mathfjeld sier; en DJ II derimot er ikke feil :)

Selvmotsigende nok så syntes jeg at DJ II ser bra ut..! Har enda ikke fått prøvd den på, så er med forbehold om endring av mening. ;)

Selvmotsigende nok så syntes jeg at DJ II ser bra ut på bilder hvertfall..! Har enda ikke fått prøvd den på, så er med forbehold om endring av mening. ;)

DD II er en fantastisk klokke som jeg en gang i fremtiden håper på å kunne kjøpe.
Det eneste jeg ikke liker ved den er fluted bezel på gullversjonene. Det budre også være et alternativ med smooth bezel slik platina-utgaven har.

Den gamle 36mm-utgaven passer best på kvinner, med mindre man har håndledd som en 10-åring.:p

Jeg har inntrykk av at mange Rolex-entusiaster er mer konservativ enn Rolex selv, og synes endringer er det verste som finnes. Jeg jubler over alle de nye forandringene på Rolex sine modeller de senere årene. Ikke minst det at mange modeller har vokst.

Gamle sure gubber kan heller sitte å kose seg med småpike-klokkene sine i fred og ro og dagdrømme tilbake i tid, fremfor å surmule over at verden går fremover og størrelse og kvalitet går oppover;)

Kan ikke akkurat si at denne ser særlig ufjelg(les:den er temmelig lekker) ut:
DDII.jpg

Men for min egen del er den helt uaktuell av flere grunner:
Det er en for stor pen-klokke både etter min smak og arm. Og ikke minst, i en prisklasse som gjør den helt totalt out of the question. Om jeg hadde fått velge fritt blant dagens Rolex modeller, hadde denne kommet nest sist ut. Kun slått av YM II.

Men såpass overveldet begeistret jeg er blitt for DateJust, skulle derimot mer enn gjerne takket ja til en 36mm DD i gult gull på lærrem (med gullenka på lur....)

Jeg for min del har ikke særlig sans for denne størrelseøkningen. Kjøpte en Explorer 36mm like før jul i fjor og tenkte at den gjerne kunne vært 2-3mm større. Helt til jeg prøvde den på. Klokka er perfekt til mine lanker med sine 36mm.
Var i Bergen på Bjerke på nyåret og testa ut Explorer 39mm. Det var da jeg skjønte at jeg gjorde best i og kjøpe 36mm.
Det første jeg tenkte når jeg fikk 39mm på hånden var "INEX". Jeg sa det til dama bak disken at dette var nedtur. Men det er mitt førsteinntrykk,da. Kan hende at jeg hadde blitt meget fornøyd etter litt armtid. Jeg ville uansett aldri ha bytta min 36mm i den nye versjonen, det er helt sikkert.
Har flere klokker i tankene fremover men regner nok med at jeg ender opp med en Datejust 36mm:)

På bildet ser hvitgullversjonen med glatt bezel veldig bra ut. Hadde vært artig å beskue denne en dag. Tviler på at den muligheten kommer med det første (les: noen sinne..)..

Når det kommer til størrelsen på klokkene er jeg uenig med deg. Et sportsur kan gjerne være opp til 42 mm for mine håndledd. Noe over det blir for svært. Dressur syntes jeg ser best ut under 40mm, og en Rolex på 36mm er rett og slett elegant! :)

Når en har på et dressur handlet det ikke om å være mest mulig moteriktig for meg, så da liker jeg best den klassiske looken et mindre ur.

Vi er veldig konservative. Det er ingen tvil om det.
Jeg klarer ikke å se at den nye an omtales som vulgær. Snarere en relativt tidsriktig evolusjon. Likevel må jeg innrømme at den gamle et best. Sånn er det bare...:cool:

Noe av grunnen til den konservative holdningen er jo at du kan være sikker på at klokken du kjøper er like aktuell om 10-20år som den er idag.
Den vil ikke være offer for svingninger i motebildet og trendnisser.
Når det er sagt føler jeg at økningen fra 36mm til 41mm ikke blir feil det heller.
Det er jo fremdeles en slank og stilig dressklokke.:cool:
Så det blir modernisert eleganse på meg.

Det jeg har litt problemer med er såkalte sportsklokker på 45+ i diameter.
Hvem faan er det som bedriver sport med en så svær stålklump på armen?:confused:
Nå er Rolex langt fra det stadiet. Gudskjelov.:)

På bildet ser hvitgullversjonen med glatt bezel veldig bra ut.

Det er platinautgaven som er avbildet i ragamuffins post, ikke hvitt gull.

Var det noen som lurte på prisen på DD II?
394 000 for den billigste platinautgaven
209 800 for billigste gullversjon