Daytona - argumenter for og mot?

Medlem
20. juli 2009
Jeg feirer rundt år senere i år, og før jeg fant dette forumet var jeg 100% sikker på at jeg skulle gi meg selv en Daytona som gave.

Som bruksklokke, hver dag, uansett hvem jeg skal møte, hvilke sokker jeg har på meg osv. Og gjerne flere dager på rad også.

Siden jeg begynte å lese her har jeg (sorry Anders) nedgradert Daytona'en fra 100%...

Men nå er jeg 100% sikker på at det ikke blir en annen klokke jeg ønsker meg som gave!

Så, med mindre det kommer en nyhet fra Basel, behøver jeg argumenter både for og mot et kjøp av en Daytona!

Vil gjerne høre fra de positive men også de som "misliker" Rolex og Daytona...

Før jul var vi 4 stykker i London, og jeg tok dem med inn i en butikk og fikk 4 personers mening:

• Kona ristet på hodet
  • En kompis sa "Jan Thomas" og spurte ekspeditøren hvor de hadde Timex klokkene
  • Kona hans sa "råharry" men allikevel en klokke med særpreg
  • Jeg siklet...

Hjelp!

Jeg har ikke så mye å si om Daytonaen da jeg kun har sett den på bilder. Men "Jan Thomas" er den ikke - han har jeg derimot sett med diverse vintage Submarinere...:D:D:D

Det høres vel ut som om ditt reisefølge ikke er videre interessert i klokker - sånn helt generelt!?:p

Jeg kan godt se for meg Daytona fylle de behov og bruksområder du ramser opp her. Jeg synes det er en skikkelig flott klokke, og den passer fint til de fleste antrekk.

Som en personlig preferanse foretrekker jeg litt "grovere" ur, men det er smak og behag. Jeg tror du sikkert vil få rådet om å følge magefølelsen av mange:)

Og husk; det er ikke i alle kretser at "Jan Thomas" er et skjellord;)

Takk for innspill - så langt.

Ikke meningen å støte noen ang. "Jan Thomas", det beskriver mest kompisens forhold til livet - og klokker...

Damene er glade i ur, men kun av edle metaller - m.a.o. ikke slik som oss her inne.

Har hatt to Daytona stål, kjøpte begge nye på Bjerke.
Synes denne modellen er noe av det fineste Rolex har laget, men solgte dem igjen etter noen måneders bruk.
Hovedgrunnen var at det meste av denne klokken er høyglanspolert, noe som er utrolig vanskelig å holde pent
og hairlinesfritt. ( Det ble riper selv av skjortemansjetten....) Savnet også dato etterhvert.
Men - det er et utrolig nydelig ur med en svært behagelig lås og lenke. Holder seg godt i pris også...

Veldig veldig flott klokke, ingen tvil om det! Utrolig kult design, skyhøy klassikerfaktor og fin størrelse. MEN, den mangler dato! jeg blir nuts av å gå for mange dager uten dato, og kommer mer og mer til at det er et must. Det er hovedgrunnen til at den ikke har kjempehøy må-ha-faktor hos meg.

Jeg liker Daytona veldig godt. Særlig de i hvitt gull. Som nevnt over, så holder de seg også godt i pris, og det er jo alltid et pluss. For meg en av to klassiske kronografer (den andre er naturligvis Speedmasteren), med et design som ikke går av moten og som passer til det aller meste.

Men jeg tenker litt sånn at hvis du virkelig har tenkt å slå på stortromma til jubileet, og er i tvil om Rolex Daytona er den rette, så er den kanskje ikke det. En klokke i den prisklassen og til den anledningen bør jo egentlig bare få hjertet ditt til å banke raskere, og kommentarer som "råharry", burde fått blodet ditt til å koke og ferien til å få en rask slutt. :D

Whats all the fuzz about????

Skjønner ikke hvorfor folk går av skaftet for en Daytona.
Hadde tatt en sub anyday over Daytona...

Jeg har også hatt Daytona i stål med svart skive!

Uten tvil en rålekker klokke som tok pusten av meg når jeg åpnet opp klokkeesken for første gang!

Men dessverre, som noen andre også påpekte, avtok denne følelsen ganske fort fordi klokken ble fort stripete og bezelringen fikk veldi fort hairlines som jeg synes gjorde at klokken mistet en del av det "rene" designet den hadde!

Jeg synes også at klokken virket ganske liten, den er 40mm som andre Rolex, men fordi at bezelen på en måte er "innebygget" så virket klokken mer som en 38mm etter mine øyne!

Men som nevnt, utvilsomt en rålekker klokke:D

Jeg synes også daytonen blir for liten til sport. En slik klokke egner seg mer til dress . Designet synes jeg er rålekkert, så skulle ønske den var litt større. Ville heller invistert i to andre sports Rolex fremfor en daytona - det er jo mulig rent prismessig. Ellers er det jo en klokke som holder seg godt i verdi, så det er et argument for å kjøpe den. Den vil nok alltid være populær.

For prisen av en Daytona kan du vel nesten få denne

omega_Broad_Arrow_ms.jpg

+ denne

RTEmagicC_09_0605_Broer_rolexjpg.jpg

Daytona

+
Klassisk design og størrelse

Høy kvalitet på kasse og urskive

Robust og driftsikkert urverk

Ikke dato, dato på tricompax chronographer er sjelden pent!

Holder seg godt i verdi

-
Tatchymeterskala på bezel

Ikke alle urskivene er like smakfulle

Lenken er ikke bra nok for en klokke i denne prisklassen

Ikke noe horologisk mesterverk, urverket er nærmere Seiko enn JLC (uten at det nødvendigvis er noe negativt)

Høy ”harryfaktor”, som blir forsterket av at enkelte eiere bygger om klokkene, ikke alle modifiseringer er like smakfulle, PVD, bytte av urskive...

Jeg har ikke noen problemer med å anerkjenne de fleste innvendingene som kommer fram her, tvert i mot. Uret er en ripemagnet, elegant til grensen av feminint når man sammenliker med endel kontemporære sportsur, det er mindre enn de andre sportsmodellene til Rolex etc etc etc. Og deBalzac, det finnes endel harrytasser som skifter skiver og herjer verre med urene ;)

Men jeg er en uforbederlig fan likevel :D Uret sitter som et skudd på hånda mi, har vel knapt noen mer komfortable ur. Jeg har bare gode ting å si om lenke og lås, der kjenner jeg meg ikke igjen i kritikken. Urverket er ikke haute horologie, men presist, robust og ærlig. Som vel alle de andre Rolex-verkene. Det kan jo diskuteres om pakken er verdt pengene, men beveger man seg først inn på det minefeltet er man generelt ille ute i vår verden :D

Det koker som vanlig ned til smak, det er ingen som bør føler seg presset til å like Daytonaen på grunn av hypen rundt. Det er ingen magi involvert.

Takk for alle innspill - trur eg...

Jeg er også litt redd "harryfaktoren" - at den kanskje blir for vulgær - uten å mene det. Forøvrig "innertier" på sleivsparket til Anders.

+
Høy ”harryfaktor”, som blir forsterket av at enkelte eiere bygger om klokkene, ikke alle modifiseringer er like smakfulle, PVD, bytte av urskive...

Nå er det ikke alle som dater "damene" i Great Garlic Girls eazy123!

Synes daytonaen er veldig fin.....på damer! :)

Liker også godt den i hvitt gul, men ikke prisen. Ett sted går grensa. Speedmasteren du viser til er allerede anskaffet så... Men jeg var ikke mye i tvil før jeg skrev denne tråden, har blitt litt mer i tvil over å ikke lese "kun" positive tilbakemeldinger. Men...

Jeg liker Daytona veldig godt. Særlig de i hvitt gull. Som nevnt over, så holder de seg også godt i pris, og det er jo alltid et pluss. For meg en av to klassiske kronografer (den andre er naturligvis Speedmasteren), med et design som ikke går av moten og som passer til det aller meste.

Men jeg tenker litt sånn at hvis du virkelig har tenkt å slå på stortromma til jubileet, og er i tvil om Rolex Daytona er den rette, så er den kanskje ikke det. En klokke i den prisklassen og til den anledningen bør jo egentlig bare få hjertet ditt til å banke raskere, og kommentarer som "råharry", burde fått blodet ditt til å koke og ferien til å få en rask slutt. :D

Hva jeg gjør er usikkert, vil se om det kommer noe nytt fra Basel - og deretter bestemme meg endelig.

Om jeg kjøper den så blir det neppe en "unboxing" post, kun en PM til Anders og vise hvordan klokkene til folk som ikke pynter på bil og klokker hos Biltema ser ut...

Fortsatt god helg!

Om du ikke tør glede deg over et klokkekjøp i full "offentlighet" vet jeg ikke helt hva du skal med klokka. Det er ikke mange ur som skremmer så mange haters fram fra treverket, wow. Litt av en bragd med tanke på hvor mye tvilsom smak som ellers applauderes. Jeg må motvillig innrømme at jeg blir litt provosert, jeg er vel vant til litt mer ydmykhet i forhold til andres smak.