Daytona med El Primero urverk

Det har vel blitt solgt Daytonaer under 50k NOK i Norge, men prisen på Zenith-modellene av Daytona er etter det jeg kan skjønne på vei opp. Har kikket etter en lignende en stund, TT med svart skive går sjelden for under 7.500 USD (og da er det ofte litt slitne modeller fra tidlig 90-tall). Med mva så ender man opp på det samme: ca. 54.000.

Mulig det er litt prutningsmonn hvis det er lenge siden service?

Er DAYTONA DAYTONA?

Er ikke en Daytona en Daytona (bortsett fra aldersforskjeller)?

At det er en El Primero Daytona betyr rett og slett at det er en Daytona av litt eldre årgang som er utstyrt med Zenith sitt legendariske El Primero urverk. I de nyere Daytonaene sitter det in-house verk fra Rolex.

Edit: Hopalong skrev det bedre :)

Ikke helt. Rolex presenterte sitt første kronografverk i 2000. Før dette brukte man mer eller mindre modifiserte verk fra andre produsenter - sist og mest kjent er nok El Primeroverket fra Zenith. Anders har skrevet utfyllende om forskjellen før og etter 2000 her: http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?1100

Edit:Mathfjeld var først :)

To raske spørsmål som dukker opp i hodet mitt...

1) Stemmer det at Rolex nedjusterte El Primero til 28800 bph?

2) Zenith El Primero har ikke hack funksjon såvidt jeg vet, la Rolex dette inn i cal. 4030?

Rolex nedjusterte ja. Det fremgår vel også av artikkelen at rolexverket har lenger reserve og er raskere å trekke. Men el primero er dyrere brukt. Sub dialsene er vel også lenger ute på skiven.