De glemte klokkers uke.

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.967
Sted
Cockaigne
Når kona eller noen andre friske mennesker rister på hodet over antallet klokker i huset, pleier jeg å forsvare meg med at de fleste blir brukt jevnlig. "Noen mer enn andre, og noen i perioder nesten hele tiden, men i løpet av en måned har de fleste vært på armen", sier jeg og skifter tema, for det er nemlig ikke helt riktig. Mange av klokkene mine blir sjelden eller aldri brukt. Det er synd, for flere av dem representerer det beste av bruksur fra de mekaniske verkenes glanstid; fra tiden etter siste verdenskrig og frem til kvartsrevolusjonen. I løpet av denne perioden gikk armbåndsuret fra å være en kostbar og relativt skjør luksusgjenstand til å bli robust mekanisk allemannseie, godt hjulpet av velstandsøkning og en imponerende innovativ industri som stadig gjorde forbedringer av alle urets deler.

Klokkene det dreier seg om i denne tråden er stort sett kjøpt før, under og kort etter studietiden. Noen er kjøpt på loppemarkeder, noen etter annonser i avisene, noen fra urmakere og noen har jeg fått. De færreste har kostet mer enn noen hundrelapper, noe som passet utmerket på et studentbudsjett. Enkelte av dem har jeg knapt hatt på armen, men resten ble brukt i rotasjon noen år. Etterhvert som samlingen økte med mer moderne og kostbare ur ble oppholdene i klokkeboksen stadig lengre. De siste årene har de kun blitt trukket opp innimellom, og sjelden sett dagslys.

Men det skal de få nå. Jeg har bestemt at fra idag av og ut neste uke, skal følgende regler gjelde for valg av ur:

1. De skal være vintage. Grensen for en slik betegnelse er flytende, men som generell regel bør de være minst tretti år gamle.

2. De skal ikke ha vært brukt mer enn to ganger det siste året. Dvs at Sub 5513, Seamaster 300 og noen til faller utenfor.

3. De skal brukes til alle anledninger jeg ville brukt et moderne ur - unntatt eventuell svømming.

4. Alle ur som har vært i bruk skal behørig presenteres med tekst og bilde i denne tråden.

Sånn. Da er det bare å finne frem pussekluten. Og, forresten, hvis noen har lyst til å gjøre noe tilsvarende, må de gjerne bruke denne tråden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Furch og Preacher
Som vintage-frelst, gleder jeg meg! Kommer den første i dag? Plis. :grin:
 
Fredag: Første klokke ut er en velbrukt IWC. Den kom i mitt eie via en klokkeuinteressert medstudent, som hadde fått den av en enke han gjorde hagearbeid for. Uret hadde tilhørt hennes mann, som hadde kjøpt den ny hos Alf Lie og brukt den til jobb og fritid helt til han døde. Han var ivrig skiforeningsmedlem, og hadde blant annet denne klokken på armen da han tråkket unnarennet i Holmenkollrennene. (Hun sa også at han brukte klokken til denne jobben under OL i 1952, men det tror jeg ikke kan stemme. Etter verknummeret er klokken antakelig produsert noe senere.)

P5139550.jpg


Skiven er nok renset en gang, kanskje pga fuktinntrenging, så den har en litt gråaktig patina. Dauphine-viserne er litt skjoldete, men fremdeles pene, og den 34mm store kassen er uten store hakk og sår. Kronen har IWCs originale fiskesymbol.


Under snap-on baklokket ligger et av IWCs mest brukte og anerkjente verk: Kaliber 89. Det håndopptrukne verket ble utviklet under krigen, introdusert i 1946 og var i produksjon til midt på syttitallet. Det er svært driftssikkert, og regnes blant de fremste av verk uten komplikasjoner fra denne perioden. Interesserte kan lese mer om verket i denne flotte artikkelen: http://www.timezone.com/library/comarticles/comarticles631964764786093750

P5139546.jpg


P5139545.jpg

Som bildet viser har verket alvorlig behov for en rens og ny pakning på baklokket. Likevel har det kun tapt ett sekund fra jeg trakk det opp i dag morges og frem til nå klokken 2130. Det er mer enn godkjent. Det er en liten perle av et ur.

P5139555.jpg
 
Spenende tråd dette her, blir absolutt moro å se hva som dukker opp her i løpet av perioden :) Også veldig bra at du legger til såpass mye informasjon om dagens vintage :) Kommer garantert til å følge med på denne tråden! (akkurat som jeg ikke holder et lite øye med det meste her inne ;) ).
 
Spennende tråd, gleder meg til å se hva du har liggende.
Og en veldig bra start med IWC'n, morsomt med historie.
 
Et ørlite spørsmål: Hvordan i all verdens navn og rike kan dere vite hvilket urverk-caliber som sitter i klokkene?

Beklager at jeg er off-topic - det er ikke meningen å forstyrre denne flotte tråden.
 
Veldig morsomt konsept! Skal bli spennende å se hva slags snacks som dukker opp på armen din fremover. Veldig lærerikt for oss som er nysmittet av denne interessen å få litt innsyn i vintageverden!

Two thumbs up! :D
 
Dette er spennende, og et veldig fint tema for en tråd. Må si det ble en god start, spent på hva du ellers har latt gå for lut og kaldt vann de siste årene.
 
Veldig god tråd-idé for en spennende samling! Gleder meg til å lese og lære mer klokkehistorie :)
 
God idé :) ..er litt misunnelig på den IWCen kjenner jeg.

Får meg til å tenke på hvor mange flotte ur som ligger ubrukt rundt om i skuffer og skap, både hos de som vet hva de har og de som ikke gjør det.
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Lørdag: Idag har værgudene ladet opp til 17. mai og latt regnet øse ned. Jeg har vært på tur med bikkjene i uværet, og skutt noen runder på lerduebanen. Dagens ur måtte derfor være en litt tøff variant: Omega Seamaster Cosmic.

P5149558.jpg


Siden Omega introduserte Seamasterlinjen i 1948 har de produsert et hodepinefremkallende antall varianter, fra små enkle dressur til kraftige submarinerkonkurrenter. Mange av dem er forsynt med verk i Omegas berømte 5-serie; verk som fremdeles er noe av det beste som har kommet fra den fabrikken. Det er egentlig litt merkelig at disse urene idag kan kjøpes svært billig, mens endel av konkurrentene bare stiger i pris. Litt av grunnen er nok at de finnes i store antall, men kanhende skyldes det også at de mange variantene bidrar til at Seamasterene ikke har en klar nok identitet.

Omega laget på førtitallet et firkantet månefaseur med betegnelsen Cosmic. Da Speedmasteren ble plukket ut som astronautklokke valgte fabrikken å gjenopplive navnet for å utnytte romsuksessen. Seamaster Cosmic kom på markedet sent på sekstitallet, og finnes i varianter med håndopptrekk og automatikk, stål, gull eller gull på stål, med eller uten cyclops mv. Kassen er tydelig inspirert av Rados modell Diastar. Det mest særegne med klokken er at kassen er uten baklokk. Tilgang til verket er derfor kun fra skivesiden. Senere kom en Cosmic 2000 med mer tradisjonell kasseform og daydate-funksjon.

P5149562.jpg


Jeg har sett dem både med Omega-lenke og Omega-rem, men er ikke sikker på om de ble levert med rem originalt. Min har en elastisk lenke som var populær på syttitallet og årsak til at de fleste i bestefargenerasjonen mangler hår på venstre håndledd. Den har Omegas egne automatiske verk 552, og klokken er produsert i mitt fødeår 1969. Kassen bærer preg av bruk, men er i god stand og aldri polert. Den sølvfargede skiven skinner pent og er uten merker, mens glasset burde vært skiftet.

Pakningene er nok gamle, men et par vanndråper klarte den fint:

P5140886.jpg


Jeg kjøpte klokken etter å ha satt annonse i regionsavisen etter mekaniske ur. En av dem som ringte hadde misforstått, og da jeg møtte opp hos ham ville han selge meg en Timex eller noe slikt. Lett frustrert over bomturen spurte jeg om han ikke hadde en eldre klokke noe sted. "Tja, jeg har jo konfirmasjonsklokken som jeg bruker når jeg jobber i hagen og slikt, men den gamle driten er vel ikke noe å ha på." Etter en tur i boden kom han tilbake med Cosmicen, lett malingflekket, og jeg måtte nesten true ham til å ta imot to hundre kroner for den. Det lett hoderystende uttrykket hans har jeg sett mange ganger senere.
 
Du er fenomennal, Hopalong!
Tråden "Hopalongs ur" har jeg lagt inn blant "Favoritter", den får jeg aldri nok av. Ser med glede og spenning frem til neste helg allerede - keep it coming :)
 
Helt enig, Chr.
En av de kjekkeste trådene å lese på veldig veldig lenge. :D
 
Takk for svært hyggelige tilbakemeldinger. Slikt inspirerer til å skrive mer :D

Søndag: Heuer, etablert av Edouard Heuer 1860, er et merke mange klokkesamlere er opptatt av. Hovedgrunnen til det er nok fabrikkens enestående historie med kronografer. Helt fra fabrikken i 1880 som den aller første begynte med serieproduksjon av kronografer, var navnet synonymt med slike ur - og etterhvert også med sportsgrenenene hvor kronografene ble brukt.

Men Heuer laget også andre typer. Klokken som har vært på armen min idag har ikke kronograf, men derimot kalenderfunksjon. Dag og måned vises i hvert sitt vindu, mens datoen presenteres av en egen viser. Å stille uret er en litt komplisert operasjon som jeg ikke begynte på idag, men datoen er riktig.

P5159565.jpg


Verket er automatisk av hammer- eller bumpertypen. Fjæren trekkes av en hammerliknende vekt som beveger seg i halvsirkel mellom to stoppfjærer. Det er en forløper til dagens fullsvingende rotorverk, og var den første typen automatisk opptrekk som fungerte tilfredsstillende. Oppfinner og patenteier var engelskmannen John Harwood. Hammerautomatikk var dominerende fra tyvetallet og de neste tiår, men utpå femtitallet var de mer effektive rotorverkene blitt så mye bedre at de fleste produsenter gikk over til slike.

P5159573.jpg

Verket i min klokke er signert Heuer, men jeg vet ikke om de har produsert det. Den ellers nokså komplette oversikten hos Ranfft opplistet ingen hammerautomatiske fra Heuer: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk
Jeg finner imidlertid ingen stempler eller merker fra andre fabrikker i mitt ur. Kanskje noen av Heuerkjennerne her inne vet noe om dette?

Kassen er gullbelagt stål, og gullet er temmelig tynnslitt på ørene og langs kanten. Det gir uret et nokså slitent uttrykk. Det forsterkes av en uoriginal krone, endel riper og hakk på hele kassen, og et verk som skriker etter rens. Men skiven er relativt pen og trekker opp inntrykket. Såvidt jeg har kunnet finne ut er klokken produsert engang mellom 1945 og 1955, så det skulle egentlig bare mangle at det ikke var litt slitt.

P5159570.jpg


Jeg husker ikke hvordan jeg ble eier av klokken, og kan heller ikke huske å ha båret det en hel dag tidligere. Derfor synes jeg det fortjente å bli med på topptur i godværet idag.

P5150904.jpg