Takk igjen
Vi får ta igjen den klokkepraten neste gang, aircooled.
Mandag: I hele etterkrigstiden har den sveitsiske urindustrien vært førende når det gjelder mekaniske ur. Slik har det ikke alltid vært. Veldig mange av de tidlige nyskapninger og forbedringer i det mekaniske verkets barndom ble gjort av urmakere i England – naturlig nok siden landet både var fremst i den industrielle utviklingen og hadde et stort behov for skipskronometre. Sveitserne laget også gode ur, men de var ofte mer forseggjorte og dyre luksusgjenstander heller enn verktøy. Felles for dem var småskalaproduksjon og mye håndverk for å regulere og tilpasse delene i hvert enkelt ur. Den moderne klokkeindustrien, med standardiserte og utskiftbare maskinelt produserte deler, ble skapt i Amerika. Fabrikker som Waltham, Elgin og flere andre laget etterhvert så gode klokker at både sveitsere og engelskmenn ble utkonkurrert fra det amerikanske markedet. (Engelskmennenes reaksjon var, forutsigbart nok, “never change a losing team” – de fortsatte som før, innførte importrestriksjoner og forsvant, på samme måte som resten av britisk industri gjorde mange tiår senere. Sveitserne derimot, dro til Amerika for å lære om industriproduksjon, startet egne fabrikker og ble etterhvert bedre enn sine læremestre også på dette.)
På hjemmemarkedet var imidlertid amerikanske merker helt dominerende sålenge folk brukte lommeur. Amerikanske menn kviet seg lenge for å bruke de små og pysete armbåndsurene som ble populære i Europa, men da disse begynte å slå an var mange amerikanske merker ikke forberedt. De som ikke hadde gått over til armbåndsur tidlig nok forsvant stort sett i depresjonen på trettitallet. De overlevende klarte seg relativt godt inntil andre verdenskrig fikk produksjonen over på militært utstyr: Skipskronometre, forskjelige typer elektriske og mekaniske måleinstrumenter, bombetimere, mv. I mellomtiden kunne de nøytrale sveitserne overta det amerikanske markedet, og da sveitserne i årene etter krigen kom med prisgunstige komplikasjoner som kronografer, automater, kalendere mv var det tydelig at amerikansk klokkeindustri ikke lenger var førende. De merkene som overlevde gikk dukken i kvartsrevolusjonen. Det som selges under navn som Hamilton, Elgin, Illinois, Gruen, Waltham mv i dag, har ingenting med de opprinnelige fabrikkene å gjøre. Det eneste merket som har overlevd sammenhengende er billigprodusenten Timex (tidligere Ingersoll).
Det var en litt for lang innledning, men altfor kort om et veldig interessant kapittel i klokkehistorien. De som vil lese mer kan søke på amerikanske jernbaneur, for eksempel. Det selskapet som best klarte overgangen til armbåndsur var Gruen. Grunnen til det var nok at de fikk verkene sine fra egne fabrikker i Sveits. All annen produksjon, montering og regulering ble gjort i Statene. På den måten kunne man selge ur med det ettertraktede “Switzerland” på skiven, uten at de ble rammet av importrestriksjonene som gjaldt ferdige ur. Dessuten var fabrikkene fremdeles istand til å lage urverk under hele krigen. Etter krigen begynte de også å lage verk i statene.
Gruens mest berømte modell er “Curvex”, som har en kasse formet etter håndleddet. Det er mulig ved hjelp av et kurvet verk – noen modeller så kurvet at de skulle bæres på innsiden av håndleddet "Ristside" Modellen “Veri-thin” var først bygget for å være så flat som mulig, men ble noe høyere etter hvert som moten endret seg. Mitt ur er en litt høyere Veri-thin i gull på stål, med jålete kasseører og kurvet plexiglass. Skiven er merket “Switzerland” og har holdt seg pen, mens de gullfarvede viserne har falmet litt. Inni tikker et kompakt 17-steiners håndopptrekksverk. Det er rent og i god stand, uten merker på skruene, og har holdt tiden bra idag. Uret er produsert rundt 1950, og er et pent, nokså lite dressur. Hvor det kommer fra husker jeg ikke, men det har åpenbart ikke vært i daglig bruk hos tidligere eier.
Tidlig på femtitallet solgte Gruen flere armbåndsur i Statene enn noen annen og var godt rustet for fremtiden. I 1953 hadde de sitt beste år noensinne, og Gruen-familien solgte aksjene. Fem år senere var firmaet nedsyltet i gjeld, styreformann var tvunget til avgang, de fleste ansatte sagt opp, hovedkvarteret solgt, arkivene brent og posisjonen var tapt for godt. De hanglet videre i obskur glemsel til engang på syttitallet. I dag eies visstnok rettighetene til navnet av et firma som blant annet selger “Hello Kitty”-klokker.
Litt interessant er det at Gruen på tyvetallet eide fabrikken J. Aegler sammen med Hans Wilsdorf og Aegler selv. Her laget de verk både for Rolex og Gruen, og noen av disse ble brukt om hverandre av de to merker. Senere solgte Gruen sin andel til Wilsdorf, og det er fremdeles på denne fabrikken Rolex lager verkene sine. Gruen bygget ny fabrikk, “Precision”, som på femti- eller sekstitallet også ble solgt til Rolex og i dag er deres administrasjonsbygning.