Definisjonen av dyr...

Medlem
9. jan. 2013
Rart dette med pris.

Har gjennom årene hatt noen hobbyer som har vært mer eller mindre dyre, men som regel ender det med at de blir dyre :rolleyes:
Jeg har alltid likt klokker, billige klokker og dyre klokker. Før "drømte" jeg om dyre klokker, men kikket bare på klokker kanskje opp til 5-6 tusen (før nettet var så vanlig som nå).
Kjøpe f.eks. en Tag Heuer til 12 lapper virket sinnsykt, så det ble ikke vurdert.
For et par mnd siden kjøpte jeg meg en grei klokke, og svei av noen titusner, og fornøyd med det.
Men jeg kikker fortsatt ikke på klokker til 12 lapper... Nå er det jo ikke at den er for dyr. Jeg er heller ikke noe rikere.
Hva skjer? Hvorfor blir alle hobbyer slik?
Nå tenker jeg at en klokke til 30 tusen eller 45 tusen eller ++ er jo ikke så ille, den er jo verdt det ;)

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men bare en tanke jeg har hatt om mange hobbyer.

Andre som følger sporet :eek:

Hehe, det gjelder de fleste her inne vil jeg tro. Tittet på Omega for ca 9k på nettet fra USA for 7 år siden. Den var trofast på handa mi i 5 år non-stop. Så begynte uføre. Bruker fortsatt Omega tid til annen i rotasjon med Rolex, jaeger, Audemars. Men drømmen og sparekontoen handler om patek 5711/5980 og Jaeger MUT perpetual. Dvs ca 200k i slengen. Ikke så gal pris det.. (Tjener endel mer enn for 7 år siden, men ikke sååå mye mer) galskap

Vel sånn er det vel med det meste. Om det er fiske eller klokker. Man starter et sted, men når man blir bedre eller mer erfaren så øker vel "behovet" for noe bedre og da koster det jo også mer. Grunnen til at det er verdt det er vel fordi du er mer vant til og se det og da sakte men sikkert aksepterer at det også kan koste litt mer. Jeg skjønner akkurat hva du mener, for jeg opplever det samme. :) Det er vel sånn vi mennesker er skrudd sammen, ihvertfall noen av oss. Hørtes det noe fornuftig ut. Det er ihvertfall det jeg føler.

Ja, to gode svar her. Veldig enig i den vant til å se greia. Emptien for penger forsvinner ;)

Stammer det fra URtiden, sanke det beste å ta med hjem til familien, hehe... føler det ikke sånn alltid :rolleyes:

Det jeg er litt "redd" for, er at når jeg har kommet til et vist nivå i en hobby, så gir jeg meg litt.
Så selger jeg unna det aller mes high-end, og beholder value for money greiene, for å begynne på en ny hobby...

Synes ikke det er noe galt i å hoppe fra en hobby til en ny. Mitt mål her i livet er å lære brukbart mye om det meste. Ser for meg at jeg da vil kunne ha mange gode samtaler, og stifte bekjentskaper med de fleste typer mennesker.
Mitt problem er imidlertid at jeg gjerne får nye hobbyer, men glemmer å gi slipp på de gamle... Det har resultert i at jeg bruker mye penger på hobbyer. At en hobby som klokker lar seg kombinere med mange andre hobbyer. Bil, båt, foto, etc. gjør at jeg synes det er lettere å forsvare feks 30.000 på en klokke, enn 30.000 på stereoanlegg.
Når man får trent øyet og kun ser og føler forskjellen på detaljer så er det uhyre interessant. En ting er design, men kombinasjonen av gjennomtenkt funksjonelt design og det å klare å skape et egenartet utrykk ut av noe så lite, og så "strenge" regler (rund form med lugs og krone) er fascinerende. Når man så begynner å forstå urverkene, og de forskjellige løsningene, pros and cons på bakgrunn av de forskjellige løsningene og hele historiefortellingen som urbransjen er så gode på, ja da ser man at bak en enkelt klokkemodell, ligger det flere årsverk med grubling, design og håndverk.

Hvis jeg kan bruke et ur som symbol på noe som motiverer meg, og som gjør at jeg presterer bedre. Vel, da er strengt tatt ikke pengene et tema;)

Jeg samler på vinyl, det har jeg lagt sykt mye penger i. Men i motsettning til klokker, så koster ikke en LP særlig mye. Men totalt så har jeg nok skiver for bortimot 100k. Dette har latt seg gjøre fordi det har skjedd over mange år. Når det gjelder å spare til klokker så blir det vanskeligere. Da jeg har en moderat lønn og ikke særlig tolmodighet. Men jeg planlegger å flytte om ett års tid, og hvis jeg får noe til overs så kan det være det blir en "grail".

Som jernbaneentusiast har jeg så mange lokomotiv- og vognmodeller liggende ubrukte i sine esker at jeg fint kunne kjøpt etpar nye Rolex Submariner og enda hatt penger til overs til en anstendig Seamaster for pengene disse modellene har kostet meg.

Og som bilentusiast bygger jeg en motor til et av mine prosjekter som hittil har kostet meg en kvart million. Og motoren er ikke engang ferdig. Alt dette på en høyst vanlig lønn for statsansatte, noe som betyr at alt er mulig og oppnåelig dersom man er målrettet og prioriterer hobby fremfor andre kostnadsdrivere.

Jeg er nok ikke der enda at jeg synes det er greit å svi av 55 000 på en ny Submariner, men hvem vet. Foreløpig finner jeg stor glede i vintage Cosmic, eller hva med en Steinhart Ocean Two Blue? Eller kanskje en Tissot Heritage Visodate?

Men en gang i fremtiden skal jeg ha en Submariner Black Dial med keramisk bezel. Og en Seamaster 300M. Og....

Noen av mine lidenskaper er trening, bil/motor ( om det er 2 eller 4 hjul o.s.v. ) og nå da klokker/Ur. Trening er jo ikke det dyreste, men er det som krever mest. Bil og bildeler er jo kostbart, men syns det er veldig gøy. Det blir mye polering o.s.v med maskiner og for hånd med ulike vokser og slipemidler så det krever sitt det også, men dette er bare på sommern. Vintern kjører jeg en sliter. Klokker er jo den ferske "hobby" min, den ser jeg kan bli fort dyr. Men liker historiene bak dem, det mekaniske og estetiske med dem. Men en ting har dem alle til felles, jeg syns de er veldig givende :D og det gjør det verdt kostnadene og "slitet" ved dem i mine øyne. Foruten det liker jeg fiske, da helst med flue. Som nevnt over liker å lære litt om det meste.

Redigert:
Nå er det vel slik at hobbyer og interesser fort kan koster en del penger, enten det er sykler og utstyr, hifi-anlegg, båt osv, men det er vel klokker som gir "minst" tilbake. Jeg får ikke en heftig opplevelse med en ny klokke som jeg gjør med en sykkel, eller gleden av å se en ny storfilm på 90" og surroundanlegget. Jeg forstår jo at folk synes det er litt sykt å kjøpe klokke til flere tusen, mens det er helt greit å bruke flere tusen på sykler/anlegg osv, fordi det gir mer tilbake.

Når det er sagt, så er jeg fremdeles fascinert og interessert av mange forskjellige ur og jeg kommer til å kjøpe en Monaco, GMT-Pepsi, vintage digg og datt. Venner og familie for riste på hodet så mye de vil. :cool:

Det blir jo veldig subjektivt hva klokkene "gir tilbake" vs andre materialistiske ting. For min del er det å investere i klokker en kombinasjon av mange ting. Det er jo galskap uansett hvordan du vrir og vender på det.

Jeg har hatt litt den innstillingen "Har du lyst har du lov" og strøket den siste linja "har du vett lar du vær" :D
Men når det er sagt, når det gjelder å kjøpe en dyr klokke blir det i mitt tilfelle mer til at man kjøper med hjerte samtidig som jeg tenker på økonomien min forøvrig. Kan ikke la hobbyen gå utover regninger og nødvendig sparing til bsu og sparekonto for fremtidlige hus kjøp. Så da ofrer jeg heller litt av andre hobbyer for å spytte inn i denne.
Tror det er vanskelige ihvertfall for meg å rettferdgjøre en klokke til 50K ovenfor andre enn de som er medlemmer på dette forumet eller andre klokkeinteresserte, men så lenge jeg er fornøyd er det noe jeg legger lite tid i å gruble på. :)

Noen vil sikkert le litt av dette, men min definisjon av dyr er klokker til over 20k. Selv titter jeg på klokker til 10, maks 15k. Jeg klarer rett og slett ikke rettferdiggjøre et kjøp av en klokke til mer enn dette hverken overfor meg selv eller min samboer.

Tilbakemeldingen jeg får er noe slikt som: "Hæ, du kan jo få en bil til prisen av den klokka der!".

For meg så spiller prisen eller merket forsåvidt ikke så stor rolle. Er jo mulig å få kvalitets homages av Rolex og lignende til langt under prisen av en Rolex.

Redigert:
Denne hobbyen handler ikke om hva noe koster, men hva du har på hånda:)
Dette er ikke et forum der det er konkurranse i å ha det dyreste uret.

Når det gjelder rolex hommager og at de er langt billigere, så er det sant. Men det er ikke en rolex;) man får billige Ferrari-homager også...

Lykke til med å finne drømmeklokken. Det er en morsom jakt. Du kan jo sjekke ut den nye tissot world timeren som kommer? Snasent!

Jeg beklager dersom det framstod at jeg mener det er konkurranse i å ha det dyreste uret. Min personlige mening er at jeg synes det er mye å gå rundt med en klokke til 50k på hånda. Tror ikke jeg ville følt meg komfortabel med det. Mulig det kommer med årene ;)

Er det denne du mener: Introducing The Tissot Heritage Navigator 160th Anniversary Watch — HODINKEE - Wristwatch News, Reviews, & Original Stories ? Er ikke kjempefan av slike "masete" dials. Elsker blå visere dog, så om den kommer uten alle bynavnene på dialen så kan det jo vurderes

Jeg er egentlig mer opptatt av skillet mellom "dyr" og "kostbar". Eksempel: En brukt klokke av noenlunde kjent fabrikat er ikke "dyr" selv om den koster et halvt hundre tusen. Selv om man skulle ha gjort en dårlig handel vil det aller meste av verdien være i behold og kan realiseres senere. Kjøper man nye, eksklusive klokker vil tapet være noe større, men verdien vil likevel være høyere enn for de aller fleste andre ting man bruker penger på. En klesbutikklokke til fire tusen kroner er imidlertid veldig dyr, fordi verdien er null.

Jeg har mange interesser som krever endel penger. Klokkeinteressen er av det mest kostbare, men ikke veldig dyr. Skulle jeg realisert alle gjenstander jeg har brukt penger på i løpet av årene ville det meste ha tapt seg stort: Hagler, fiskestenger, biler, motorsykler, bøker, klær, ski, sportsutstyr - det er kjempedyrt alt sammen, og hvis jeg begynner å regne ville jeg ikke få sove på ukevis. Klokkesamlingen ville jeg imidlertid trolig ha tjent penger på.

Redigert:
En ting skal dette forummet ha, og det er att budsjett klokker blir like godt mottat som dyre. Det er generelt veldig bra tone her.

En ting til som forumet skal ha er at jeg - og sikkert mange med meg, relativt raskt har flyttet grensene for hvor mye penger som kan brukes på klokker. Mitt utgangspunkt var et klokkebudsjett på 10-15K. Når den ene klokken var kjøpt skulle det være slutt. Har en vag følelse av at jeg har brukt noe mer, men av hensyn til både meg selv og kjerringa har jeg ikke tatt frem kalkulatoren.

Nå har jeg imidlertid tenkt at jeg har brukt mesteparten av det jeg skal bruke på klokker. Så får det heller flippes og byttes litt. Om jeg da ikke gjør kål på frimerke- og myntsamlingen - som jeg forøvrig har null interesse av pr i dag (samlingene, altså). Da kan det fort bli en PP eller noe i gull. Men dyrt, nei. Bare gøy.