Definisjonen av dyr...

Det finnes vel ingen klar definisjon av dyr klokke, ihvertfall ikke for min del...
Det hele startet vel for nesten akkurat ett år siden, hvor jeg brukte 1200kr på én klokke:eek:
Etterhvert sprengte jeg mine budsjetter, gang på gang. Hvor mye klokkene var verdt var ikke akkurat en motivator, snarere ett hinder:p Jeg jakter etter et ur som kan gi meg det lille ekstra iforhold til det jeg har nå... Har heldigvis ikke så mange aktiviteter som spiser av budsjettet, men vil si at jeg vil da få igjen noe da... Men opprinnelig ønsket jeg ikke bruke mer enn 5.000kr på totalt tre klokker, derretter 15.000kr, osv, nå kan jeg rettferdiggjøre kjøp til 80.000kr av én klokke:p
Jeg vil da få igjen mesteparten om jeg bestemmer meg for nå er det nok, noe det heldigvis ikke er ennå:)
Morsomt er det ihvertfall

Etter altfor mange timer med lesing og læring her på sonen gikk mitt budsjett fra 3-4 k til rundt 10-15 k. Aner ikke hvorfor, men sånn ble det og mitt "første" klokkeinnkjøp endte med å tømme guttekontoen:cool:
For meg er en dyr klokke noe man må strekke seg langt for å få råd til. Men det bør da også føles godt å få den på armen når den endelig er ute av boksen:)

En ting til som forumet skal ha er at jeg - og sikkert mange med meg, relativt raskt har flyttet grensene for hvor mye penger som kan brukes på klokker. Mitt utgangspunkt var et klokkebudsjett på 10-15K. Når den ene klokken var kjøpt skulle det være slutt. Har en vag følelse av at jeg har brukt noe mer, men av hensyn til både meg selv og kjerringa har jeg ikke tatt frem kalkulatoren.

Jeg hadde selvinnsikt nok til å innse at da jeg ga den latente klokkeinteressen fritt utløp så ville det koste. Men jeg hadde tenkt å holde kostnadene på et fornuftig nivå. Min første klokke, en Seiko, kostet under 3000 kr. Det opplevde jeg dengang som mye. Det er under tre år siden. Totalkostnaden nå er noe høyere. I motsetning til Minuteman har jeg et regneark...

Kjøper man nye, eksklusive klokker vil tapet være noe større, men verdien vil likevel være høyere enn for de aller fleste andre ting man bruker penger på.
Og med dagens lave innskuddsrente er det da nesten en plikt å investere i klokker. ;)
Men seriøst, det er faktisk ikke noe dårlig argument, eventuelt rasjonalisering.

Og med dagens lave innskuddsrente er det da nesten en plikt å investere i klokker. ;)
Men seriøst, det er faktisk ikke noe dårlig argument, eventuelt rasjonalisering.

Man skal ikke kjimse av rasjonalisering! Verden ville ikke vært til å kjenne igjen uten det:p

Det er bare synd at vedlikehold av eksklusive klokker gjerne koster litt også, som tærer litt på en eventuell verdistigning.
Men den prisen kan igjen måles opp imot gleden og opplevelsen av å bære uret:)

Det er bare synd at vedlikehold av eksklusive klokker gjerne koster litt også, som tærer litt på en eventuell verdistigning.
Men den prisen kan igjen måles opp imot gleden og opplevelsen av å bære uret:)

Det dyrere klokke, kanskje det mindre behov for service. Trenger ikke hvert 5 år, gangen og stabiliteten er bedre indikatorer. De færreste tjener penger på dette.. Om ikke det er målet da?

Det dyrere klokke, kanskje det mindre behov for service. Trenger ikke hvert 5 år, gangen og stabiliteten er bedre indikatorer. De færreste tjener penger på dette.. Om ikke det er målet da?

Ja, jeg driver med klokker fordi det er gøy. Om jeg taper lite penger er det bare en bonus:)

Som stor tilhenger av TopGear noterte jeg ned noe James May sa, oversatte det slik nogenlunde til norsk og la det ut på min facebook. Føler kanskje at den passer her også:

Jeg kom over en annonse i et blad her om dagen, en klokke til 299,- . Det var ingenting spesielt ved denne klokken, den hadde et japansk quartz urverk, og det var ingen tvil om at den var ypperlig til å vise hva tiden er.

Det er egentlig alt man trenger i en klokke. Å vite tiden, holde kontroll den, er hva som sørget for å sivilisere verden. Uten standarisert tid og nøyaktige klokker ville vi aldri utviklet trygge togbaner, det å ta buss ville vært som tipping, og hvem ville vært flygeleder dersom man måtte planlegge ankomster og avganger uten mulighet for å vite tiden. Kanskje ikke like viktig, men hva med ditt perfekt kokte egg?

Den økende interessen for klokker og ur hjalp oss å utvikle de grunnleggende prinsippene for masseproduksjon, som, ironisk nok, krever å vite nøyaktig hvor lang tid hver operasjon bruker. En suksessfull klokkefabrikk trenger et satans godt ur for tidtakning.

Å vite hva tiden er gir en trygg følelse. Selv om nesten hver hvitevare, mobiltelefoner og diverse duppedingser har mulighet for å vise tiden, er fortsatt håndleddet den beste plassen å vise den. En klokke, noe som en gang var så verdifult at kun eliten kun hadde mulighet for å kjøpe en, er nå en gjenstand vår tids mote, og dens bruk og kast mentalitet.

Og fortsatt...er de som sier "en klokke er bare en dings som viser tiden" er i bunn og grunn de samme som sier "bilen er bare noe som frakter deg fra A til B". Muligheten for å transportere deg selv fra en plass til en annen, i ditt eget tempo og med all kontroll, nøyaktig det er den flotte gaven bilen er til oss mennesker. Hvorfor ikke feire det i en Ferrari om du kan? Den gjør akkurat den samme oppgaven som en Toyota, men det vesentlig mer givende.

På samme måte, vil en omtenksomt og presist laget Omega ikke fortelle deg tiden noe mer enn klokken til 299,- , men siden vi ser på klokken hundre ganger om dagen, hvorfor ikke bli beveget av det man ser? Hva, om så, er det vi ser på mer enn kokken i løpet av en dag? Jeg kan ikke komme på noe.

Derfor er det ikke så rart, at de som liker biler - og motorsykler, fly, båter, landeveissykler og andre personlige eiendeler som tar oss rundt - har en tendens til også å like klokker? En klokke en fantastisk på så mange måter. Selv de mest grunnleggende modellene er klassiske verk av ingeniørkunst på detaljnivå, med alle klokkens fjærer, gir og knapper. En elektronisk klokke er verk utført nesten kun av mikroskopisk heksekunst, og kan ha mulighet for å vise din hjerterytme, hvor høyt du befinner deg eller temperaturen der klokken er. En klokke er noe av det mest presise maskineriet man finner, og det er bestandig med deg.

Å si at "en klokke er bare en dings som viser tiden" er for meg som å si at man bygger hus kun for å holde regnet borte fra ansiktet når du skal sove. Tiden er noe av det viktigste vi mennesker har. Hvorfor ikke nyte tiden med stil?