Demontere Lenke på Rolex Explorer

Medlem
8. aug. 2015
Sted
Oslo
Hei!

jeg sliter med å få av lenken på Rolexen min (214270)

Jeg har riktig verktøy, men sliter allikevel.

Noen som har noen tips / videoguide?

Har forsøkt å finne, men finner ikke noen bra guider for dette.

Bruk tommel til å presse på oversiden, mens du tar ut springbaren på den ene siden først (mens du presser med tommelen fortsatt fra oversiden) og tar ut den andre siden av springbaren. That's it.

• Liker
Reaksjoner: Jensen92
Først - tape på lugsene!!!!

Har du et vanlig barettverktøy er det litt vanskelig, siden baretten må presses inn på begge sider. Det er lettere med en barett-tang.

Press baretten inn på en side, samtidig som du presser lenken ned mot baksiden av uret slik at barett-tappen ligger ann på kanten av lugsen, gjør samme sak på motsatt side. Pass på at baretten ikke spretter av gårde når du skyver lenken ned mot baksiden av uret.

Og igjen.. tape på lugsene!!!
Da slipper du stygge merker på disse

• Liker
Reaksjoner: Collettmuller
Hvordan tape bruker du da @Gin? Jeg har prøvd det tidligere, men det har funket dårlig, da springbaren skyver tapen unna likevel..

Først - tape på lugsene!!!!

Har du et vanlig barettverktøy er det litt vanskelig, siden baretten må presses inn på begge sider. Det er lettere med en barett-tang.

Press baretten inn på en side, samtidig som du presser lenken ned mot baksiden av uret slik at barett-tappen ligger ann på kanten av lugsen, gjør samme sak på motsatt side. Pass på at baretten ikke spretter av gårde når du skyver lenken ned mot baksiden av uret.

Og igjen.. tape på lugsene!!!
Da slipper du stygge merker på disse

Vet du hvor jeg får tak i barett-tang?

(Fikk til slutt løsnet lenken, men det tok sin tid)

Gikk først til innkjøp av en 6825, men viste seg at "gaflene" er hakket for brede til å passe smooth inn på nyere Rolex. Har også forsøkt å file til disse, da jeg hadde lest at flere hadde hatt hell med dette på TRF. Ikke spesielt vellykket for min del. 6825 er forsåvidt supergrei å bruke på Omega og andre klokker med litt bedre plass :p

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Gikk først til innkjøp av en 6825, men viste seg at "gaflene" er hakket for brede til å passe smooth inn på nyere Rolex. Har også forsøkt å file til disse, da jeg hadde lest at flere hadde hatt hell med dette på TRF. Ikke spesielt vellykket for min del. 6825 er forsåvidt supergrei å bruke på Omega og andre klokker med litt bedre plass :p

Hadde du utgaven med FF-gafler?

Jeg bestilte en sånn en gjennom Lervik. Kan absolutt anbefales, selv om den koster noen kroner.

Kan du si noe om hvilket merke det er og hva den kostet sånn ca.? Jeg kikket på en klype fra Bergeon, men den ville vel koste ca. 3000,- etter import. Er dette innafor eller finnes det noen rimeligere alternativer?

Kan du si noe om hvilket merke det er og hva den kostet sånn ca.? Jeg kikket på en klype fra Bergeon, men den ville vel koste ca. 3000,- etter import. Er dette innafor eller finnes det noen rimeligere alternativer?

Den jeg har er et orginalt Rolex-verktøy som heter så mye som "Ref. 3200". Husker ikke helt hva den kom på, men mener det var rundt 1800.

Var litt stress å få tak i den, men absolutt verdt det. Passer helt perfekt på SEL, og gjør av- og påmontering av lenker til en ripefri drøm :D