Den forhåpentligvis lange durabilitetstråden

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.677
Sted
Sandnes
Noen liker gule, noen liker blå, noen liker store og noen liker små. Gull, platina, med og uten patina. Chrono eller GMT, e du med? Tritium og Lithium, er egentlig alt tull i grunn? Vi har alle våre laster og lyster. En av mine store greier hva ur og annet for den saks skyld angår er durabilitet. Altså hva tåler det av pryl!! Legg økonomi og realitet til side nå og tenk dette; hvilken klokke ville DU hatt når den store KRIGEN kom, når det ikke lenger var kjære mor eller bror. Når nabo sto mot nabo og sykt barn ikke lenger var unnskyldning for noe som helst. Hvilket ur har du på deg da, og hvorfor?
 
Sinn U2. Noe mer tool watch tror jeg ikke eksisterer?

Enig med Sinn. Men U2 har jo mekanisk ETA-verk. Det optimale må være UX.

Folk kan si hva de vil, men et COSC quartz med minimum syv års levetid, og ca. 2000HV på den svarte teggi-modellen er overlegen det meste når det kommer til "durability".
 
Men, om den STORE krigen kommer, så blir det vel mangel på batterier?

Da må det bli noe mekanisk, f.eks. en Helson Sharkdiver :)

Heller en quartz. Bedre i vite den tåler det. En mekanisk klokke tåler begrenset støt og vibrering. Spesielt om ikke urverket har noe form for beskyttelse (cage, PARAflex etc). G-shock er også et godt forslag. Den tåler nok mer enn en UX. Svakheten til sistnevnte er safirglasset. Det ligger jo ganske utsatt til. Idag kan man vel få en G-shock med solar energi? Det måtte jo vært det optimale, men det er jo fryktelig depremerende å gå med en plastikklokke da.

Morsomt at du nevner en Helson :D
 
Veldig bra

Slik argumentering jeg er ute etter Sponon :). Pga myyye løping med min omega knakk feste til loddet og det er vel tykkeste delen i hele urverket, en skikkelig plugg ifølge urmaker. Og man må tenke på glass her. veldig mange klokker har eksponert glass, altså det er "høyeste" punkt på klokken. Quartz kan vel være fint om krigen ikke varer så lenge men her snakker vi the BIG one.. Hva med type eco drive eller kinetisk som driver??? Som sagt håper det kommer mange flere innlegg. For dagen kommer ....... Og da vil jeg vite hva klokka er når det er slutt :)


Heller en quartz. Bedre i vite den tåler det. En mekanisk klokke tåler begrenset støt og vibrering. Spesielt om ikke urverket har noe form for beskyttelse (cage, PARAflex etc). G-shock er også et godt forslag. Den tåler nok mer enn en UX. Svakheten til sistnevnte er safirglasset. Det ligger jo ganske utsatt til. Idag kan man vel få en G-shock med solar energi? Det måtte jo vært det optimale, men det er jo fryktelig depremerende å gå med en plastikklokke da.

Morsomt at du nevner en Helson :D
 
Helt klart en G-shock. En mekanisk klokke har ikke sjans mot en slik hva gjelder pålitelighet.
Jeg har en G-shock GW 9200, den har et lite solcelle-panel som omfavner displayet. Dvs den er, sålenge du har sol i ny og ne, omtrent evigvarende. Den kan vel ligge i 9 mnd uten så mye som et lysglimt og. Også er den radiostyrt, så jeg trenger aldri å bekymre meg om klokka mi går riktig eller ei.
Og på g-shocken (som ikke har safirglass) ligger glasset 2-3 mm nedenfor "bezelen", som betyr at det skal mye til før selve glasset får en sprekk etc.
 
Litt usikker på om en radiostyrt G Shock er svaret. Hva skjer når radiosignalene forsvinner?

Er enig med Sponon i at en Sinn UX er veldig nære; i hvertfall når en skal legge litt klokkeglede i det. Burde være enig - kjøpte akkurat UX en hans:D
 
Når radiosignalene forsvinner vil den fortsette å gå etter siste oppdatering? Og da vil den fortsette der helt til den plukker opp nye. Ser ikke hva som er negativt med det... Den vil fortsatte holde tiden langt bedre enn et mekanisk ur som har blitt rista og herja med..!
 
Tror vi er enige om quartz, spørsmålet er hvilken. Jeg vil i hvertfall gå for en analog med superquartzverk
 
Jeg ville ha gjettet på at en heldigital Casio uten noen bevegelige deler er hakket mer driftsikker enn en analog sak med tannhjul og visere. Kanskje særlig når det kommer til lengre perioder uten muligheter for tilsyn og service, og med plenty muligheter for røff behandling.
 
Hmm

Kom i nattens løp til å tenke på et godt gammeldags solur. I og for seg en god løsning men lite praktisk under en himmel dekket av atomtåke. Intr å se at jo verre konflikten blir jo billigere blir klokkene vi foreslår å bruke :). Tenkte som andre endel på en eller annen variant av G-shock men som ny på forumet var jeg redd forslaget ville bli sett på som blasfemi :razz::cool: .
 
Ville helt klart gått for en Casio G-shock eller noe i samme klasse. Solcelle, stoppeklokke, nedtelling vinner lett over alle de fancy funksjonene på en sub; vribar bezel.
 
Hvis jeg skulle plukket en klokke fra samlingen min slik den er nå, måtte det blitt Doxaen. Den har jo så solid kasse at den står i fare for å skade ting den dunker borti, ikke omvendt ;)

Ellers hadde det blitt en UX tror jeg.