Den generelle oppfatningen av Rolex

Hei.

Siden man selv har vært student en gang så skal jeg prøve å svare litt seriøst.

Velg å ta tilbakemeldingene du har fått på oppgaven din her og bruk det. Det du ser her er jo et tydelig tegn på at du har et validitetsproblem i undersøkelsen.

Videre har du lagt ut dette hos det antakelig minst signifikante utvalget i Norge. Hvis du er ute etter den gjennomsnittelige norske oppfatning må du ikke finne på å spørre her.

Det ser ut fra tittelen på undersøkelsen at dette er på et bachlerstudie. Hvis dette i tillegg er bachleroppgaven din så har du et stykke arbeid foran deg.

Det er ganske mange forskjellige mennesker her, og sikkert mange med en del erfaring fra statistikk, dataanalyse, utredningsmetodikk etc. Det er sikkert folk her som kan hjelpe deg til en flott oppgave, men for guds skyld, ikke med svar på den kvantitave delen av oppgaven.

Jeg formoder at du jobber ut fra en hypotese som du prøver å få bekreftet, men ikke helt klart for meg hva den er.
Du er jo inne på noe som kan bli noe interessant, men vet som sagt ikke hvor du vil. (selvsagt vet jeg ikke det, det er ikke poenget heller, men det gjør det vanskeligere å gi råd.)

Var jeg deg ville jeg ha brukt sonen til å få hjelp til en god hypotese, og kankje en kvalitativ undersøkelse til bruk av utforming av den kvantitative.

pandama,

Hyggelig at du tenkte på Tidssonen som et sted å forhøre seg om en klokkerelatert oppgave, men her tror jeg du må tilbake på tegnebordet. Som flere har påpekt er testen din for svakt designet til at den vil kunne generere noen fornuftige resulateter, og samtidig er det et stort feiltrinn å sample fra Tidssonens brukere. Det blir litt som å sende ut en valgtest til medlemslisten til LO.

På generell basis er det greit å huske på at man må være ekstremt forsiktig når man benytter kvantitative metoder i "svevende" fag som økonomi, markedsføring osv. Fysikeren Ernest Rutherford kom blant annet med følgende perle som er ganske beskrivende: "The only possible interpretation of any research whatever in the "social sciences" is: some do, some don't"

...også må man jo ikke glemme Feynman :)

[video=youtube;IaO69CF5mbY]http://www.youtube.com/watch?v=IaO69CF5mbY&feature=related[/video]

(Beklager avsporingen)

Skjønner ikke hva du mener med denne? Rolex på CO? Vi betaler stort sett 20-60000 for vanlige Rolex. Det ville jeg betalt hos CO også om de var originale.. Fake er det ingen her inne som kjøper.

Når det gjelder utvalget mitt så synes jeg at jeg trenger noen som kan litt om klokker for jeg har spurt en del og det er en god del som ikke vet noen ting om klokker, så jeg trenger begge ekstrempunktene, men 90% av svarene jeg skal analysere blir fra den generelle befolkningen.

Takk for mye synspunkter fra dere som har litt meire peiling enn meg om klokker.

Når det kommer til selve skrivingen skal dette være en mere statistisk oppgave på bachelor nivå innenfor forbrukeratferd. Selve resultatet vi får har ingenting med hvor god karakter man får og når det gjelder spørsmålene har vi brukt en mal som har blitt brukt før, bare omformulert og lagt til noen spørsmål.

Problemstillngen blir nok ikke 100% sikker før vi leverer inn (15 mai), men tror den blir noe slik:
Er det klokkemerkene eller utsalgsstedet som betyr mest for kjøpsatferden

Før jeg begynte å spørre folk var jeg ganske sikker på at Rolex er ett såpass sterkt merke at det ikke ville bli endret så mye prosentvis og det ser ut til å komme til dette også.

Tall igjen for kommentarer, skal ta det i betraktning når jeg skriver =)

Jeg vil våge påstanden at utsalgsstedet er helt ubetydelig for de aller fleste her. Så lenge garantier og alt annet er i orden.
Når jeg vet hva jeg vil ha betyr det mindre om butikken også selger q-tips og tannbørster.

Pandema:

Du bør drøfte hypothese og undersøkelsesmetode mer med din studieveileder så du ikke kommer skjevt ut. Og selv om det (kanskje) ikke er validiteten på resultatene som karaktersettes er det ingen ulempe å legge vekt på også det. Særlig hvis du ønsker at oppgaven din skal oppfattes som interessant og kanskje være med på din CV etterhvert.

For øvrig er jeg tilbøyelig til å være enig med flere som har kommentert dette, noen mer diplomatisk enn andre, at du bør utstyre deg med litt mer ydmykhet ift både reaksjonene du har fått. Ikke så lett for en fra din generasjon kanskje, men veeeldig smart ihvertfall å late som.

Å bli solgt på CO, Narvesen, Sparkjøp, Fretex (!) ol ville nok på sikt svekket merkevaren, men blant oss her på TS tror jeg forholdet til Rolex er så sterkt at om overnevnte butikker hadde solgt dem (billigere) så hadde det ført til handle bonanza dersom garatier osv var likt. :p

Pandema:

Du bør drøfte hypothese og undersøkelsesmetode mer med din studieveileder så du ikke kommer skjevt ut. Og selv om det (kanskje) ikke er validiteten på resultatene som karaktersettes er det ingen ulempe å legge vekt på også det. Særlig hvis du ønsker at oppgaven din skal oppfattes som interessant og kanskje være med på din CV etterhvert.

For øvrig er jeg tilbøyelig til å være enig med flere som har kommentert dette, noen mer diplomatisk enn andre, at du bør utstyre deg med litt mer ydmykhet ift både reaksjonene du har fått. Ikke så lett for en fra din generasjon kanskje, men veeeldig smart ihvertfall å late som.

+1

Å bli solgt på CO, Narvesen, Sparkjøp, Fretex (!) ol ville nok på sikt svekket merkevaren, men blant oss her på TS tror jeg forholdet til Rolex er så sterkt at om overnevnte butikker hadde solgt dem (billigere) så hadde det ført til handle bonanza dersom garatier osv var likt. :p

Det hadde selvfølgelig ikke vært mulig for Rolex å selge sine klokker til dagens priser med en slik markedsstrategi.. Rolex som merkevare hadde gått i dass, derfor heller ikke veldig aktuelt :)

Jeg tør og på stå at hadde Rolex blitt solgt på CO, europris, nille, jula, ville nok vare merke ha mistet sin respekt blandt veldig mange seriøse større ad. hvem ville forhandlet det.

Folk som drar på bjerke og legger igjen 50-100k hadde kansje ikke gjort det samme på europris.

Rolex blir forbundet med høy kvalitet og kjempe bra vare merke lang historie og alt fra konglige, prinser, sjeiker, filmstjerner.

hvem av disse drar på nille og handler ???

Til eksempel:

Dewalt var før og kjøpe hos store og seriøse ut salgsteder. maxbo, byggmaker, byggeriet .....

Dewalt kom for salg på europris og ble et produkt som mange proffer sluttet og kjøpe og prisen på produktet datt også vesentlig.

Jeg tør og på stå at hadde Rolex blitt solgt på CO, europris, nille, jula, ville nok vare merke ha mistet sin respekt blandt veldig mange seriøse større ad. hvem ville forhandlet det.

Folk som drar på bjerke og legger igjen 50-100k hadde kansje ikke gjort det samme på europris.

Rolex blir forbundet med høy kvalitet og kjempe bra vare merke lang historie og alt fra konglige, prinser, sjeiker, filmstjerner.

hvem av disse drar på nille og handler ???

Til eksempel:

Dewalt var før og kjøpe hos store og seriøse ut salgsteder. maxbo, byggmaker, byggeriet .....

Dewalt kom for salg på europris og ble et produkt som mange proffer sluttet og kjøpe og prisen på produktet datt også vesentlig.

Ja men er det da Dewalt/Rolex det er et problem med da eller oss som forbrukere? I min verden er man idiot om man velger bort et godt produkt om det selges på feilt sted. Jeg har en feltsag som er perfekt i skogen, brukt den i ti år. Den er bedre enn andre sager jeg har prøvd som kun selges hos "korrekte" forhandlere. Drittsager har det vært faktisk. . Min hellige sag fant jeg på Kiwi i Pasvik

Ja men er det da Dewalt/Rolex det er et problem med da eller oss som forbrukere? I min verden er man idiot om man velger bort et godt produkt om det selges på feilt sted. Jeg har en feltsag som er perfekt i skogen, brukt den i ti år. Den er bedre enn andre sager jeg har prøvd som kun selges hos "korrekte" forhandlere. Drittsager har det vært faktisk. . Min hellige sag fant jeg på Kiwi i Pasvik

Off topic:

Beste saga jeg noen gang har hat var en. ELU bordsag. Gikk som et skud i 8år. har brukt mye kjente merker etter den. og ingen kommer i nærheten på kvalitet.

Problemet med Dewalt på europris er at jeg bare automatisk antar at de har dratt en Bosch og laget en kjipere linje for folk flest slik at du ikke egentlig får en skikkelig "Dewalt". Da kjøper jeg heller en kjip, grønn Bosch som er ærlig med hva den er :p.

Om det er tilfellet eller ikke aner jeg jo ikke, men det er nå engang slik jeg reagerer om en billigkjede plutselig tar inn et merke jeg ikke umiddelbart kan se om er av samme kvalitet som når man kun fant dette merket hos proffe forhandlere.

Jeg kan se hvordan dette problemet kunne ha dukket opp med f.eks Rolex på CO om jeg ikke var over snittet interessert i nettopp Rolex. For meg, i dag, ville jo en 116610 på CO til 15k mindre enn hos Bjerke vært helt konge ;).

Problemet med Dewalt på europris er at jeg bare automatisk antar at de har dratt en Bosch og laget en kjipere linje for folk flest slik at du ikke egentlig får en skikkelig "Dewalt". Da kjøper jeg heller en kjip, grønn Bosch som er ærlig med hva den er :p.

Om det er tilfellet eller ikke aner jeg jo ikke, men det er nå engang slik jeg reagerer om en billigkjede plutselig tar inn et merke jeg ikke umiddelbart kan se om er av samme kvalitet som når man kun fant dette merket hos proffe forhandlere.

Jeg kan se hvordan dette problemet kunne ha dukket opp med f.eks Rolex på CO om jeg ikke var over snittet interessert i nettopp Rolex. For meg, i dag, ville jo en 116610 på CO til 15k mindre enn hos Bjerke vært helt konge ;).

Ja.....

:):):):):):):)

Da hadde jeg gått BANNANAS med kreditt kortet på CO.

:):):):):):):):). da hadde det blitt bonanza som en på pekte i en tråd lengere ned..

P.s: du har nok rett med dewalt dem tar inn de laveste modelene. det gjenspeiler seg i pris. men det går utover vare merket.når dem selger på slike butikker. sammen med best tools til 199,- for en skrudrill. ;)

Uten sammenligning for øvrig; de av oss som er passert 30 husker vel kanskje hvordan Adidas ødela merkevaren sin på 90-tallet...alt for mange utsalgssteder og for billig...kreden var da helt borte..

Uten sammenligning for øvrig; de av oss som er passert 30 husker vel kanskje hvordan Adidas ødela merkevaren sin på 90-tallet...alt for mange utsalgssteder og for billig...kreden var da helt borte..

Jeg husker det...

nå har dem knapt noen få steder som selger det dem har en sånn adidas consept store.. på grorud. Oslo.

Der har dem overaskende bra priser på mye snadder kjøper ofte jogge bukser der...

Nick er ikke like populært det nå lengere som det var før..

Husker NIKE AIR MAX 2 og 3 ahhahhaha

Hei.
Jeg driver for tiden å skriver bachelor oppgaven min innenfor økonomi for Universitetet i Stavanger.
Jeg undersøker hvor mye folk er villig til å betale for klokker.
Derfor trenger jeg hjelp av dere til å få nok undersøkelser for å få et statistisk bra grunnlag å skrive ut fra.

Hvis Rolex klokker hadde blitt solgt på Clas Ohlson, hvor mye ville dere betalt for den da?

..
Når det kommer til selve skrivingen skal dette være en mere statistisk oppgave på bachelor nivå innenfor forbrukeratferd. Selve resultatet vi får har ingenting med hvor god karakter man får og når det gjelder spørsmålene har vi brukt en mal som har blitt brukt før, bare omformulert og lagt til noen spørsmål.

Tall igjen for kommentarer, skal ta det i betraktning når jeg skriver =)

Nuvel...

Jeg må si jeg sliter veldig med tilnærmingen, og ser desverre ikke annet enn manglende hypotese og fraværende problemstilling(er).
Spørreskjemaet gir meg ikke grunnlag for å se sammenheng mellom datainnsamling og hva denne “informasjon” skal gi av relevant verdi ift forbrukeradferd.

Har du virkelig fått "go" for dette metodevalg og hypotese av din veileder?
Jeg mener du er veldig tjent med å revurdere tilnærmingen i sin helhet. Dersom det er reell forbrukeradferd du er opptatt av, bør du tydeliggjøre hypotesen gjennom mer konkrete problemstillinger.
I tillegg bør metodevalg og spørsmål i tilknytning til datainnsamling ha preg av relevans og ikke minst høyere grad av realisme (diplomatisk formulert).
Dette vil gjøre oppgaven troverdig gjennom mer valide og reliable data som forhåpentligvis gir grunnlag for konklusjoner og allmen generalisering.

Hvis du er interessert i å vite (sitat) "..hvor mye folk er villig til å betale for klokker...", så klarer jeg ikke se hvordan en fiktiv setting med Rolex solgt på Clas Ohlson er en relevant kobling som gir troverdige funn.

Når oppgaven samtidig skal være (sitat) "...en mere statistisk oppgave på bachelor nivå innenfor forbrukeradferd...", så klarer jeg heller ikke se grunnlaget for å trekke konklusjoner om slik adferd basert på spørsmål som hverken er realistiske eller virkelighetsbaserte.

Et konstruktivt bidrag til deg vil være at du vurderer en annen metode og undersøkelsesform. Det kan eksempelvis være rettet mot en gruppe som oss, samt andre mer eller mindre representative utvalg av populasjonen, om deres kjøp av klokker, og hvilke drivere som motiverer kjøp av ur for x antall hundre kroner, og/eller ur for x antall hundre tusen kroner.
Du har "et hav" av muligheter til å formulere mer relevante problemstillinger for å kartlegge forbrukeradferd og betalingsvillighet enn det du får frem gjennom spørreskjemaet slik det er utarbeidet.

Forøvrig anbefaler jeg deg lese denne artikkelen som litt bakgrunn og inngang for kjøps- og forbrukeradferd i tilknytning til klokker:
http://fagbokforlaget.no/filarkiv/Klokkemerker_case.pdf, skrevet av samfunnsforsker Thor Øivind Jensen.
Artikkelen er generelt bra, beskriver viktig bakgrunn og historikk, og gir noen svar på hvordan enkelte som legger penger i ur tenker.

Lykke til!