Den glade Pepsi / Coke-tråden

Medlem
6. des. 2013
Har du en GMT Master / Master II med enten rød/blå bezelinsert, ellerrød/svart - så er det flott hvis du skriver litt om modellen du har og hva du liker / ikke liker med modellen du har eller har hatt. Det finnes selvsagt også noen med helsort bezelinsert - og noen ytterst, ytterst få med helblå bezelinsert.

Grei kilde er denne: http://www.gmtmasterhistory.com/

Tråden er ment for modellene før 116710, da det er de eldre modellene det kunne være greit å samle brukererfaringer fra.

Redigert:
Jeg kjøpte min 16750 primo 2014. Ut i fra kilder på nettet, så er dette en R-serie og da fra 1988 og claspkoden er M6 - så da matcher serienummeret på urkassen med claspen. Halveringstiden på tritium sies å være 12,5 år - og det skulle bety at for min Pepsi, som er 26 år - så er det i underkant av 25% lume igjen på visere og urskive. Viserne er litt lysere enn timemarkørene på urskiva, og dette er ganske vanlig viser det seg. Noen maler viserne for å få dem til å matche - men det er ikke noe jeg ville vurdert å få utført. Når man ser klokka i et totalt mørklagt rom - og man selv har oppholdt seg i det rommet en stund for å tilpasse øynene til mørket - så er det forholdsvis lett å se at lumen (selv om den er svært, svært lyssvak) fra urskiva og viserne er uniform - og det tyder på at viserne og urskiva er like gamle.

Det jeg liker med denne sene 16750-modellen, er at den virker relativt moderne siden den har hvitt gull rundt timemarkørene på urskiva og at selve urskiva er glossy. De tidligere modellene av 16750 hadde jo matt urskive i likhet med 1675. Jeg ville ikke sagt nei til en matt skive, men synes det er litt annerledes med en glossy Pepsi.

Den holder tiden bemerkelsesverdig bra. Det er kanskje den klokka jeg har som går mest nøyaktig.

Det eneste jeg vil si er negativt er at skrukrona er liten og puttlete. Quick-set funksjonen på 16750 er en fordel når man ikke har winder.

Spent på å lese litt om andre brukeres tilsvarende synspunkter på sine Pepsi / Coke.

10735041_845501725489880_1741897111_n.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Furch
Kan du nevne glasset og lenka i din erfaring? ta gjerne ett bilde fra siden slik en ser hvordan glasset ser ut ifra siden.

Jeg viper fra forskjellige modeler hver dag, da jeg ikke klarer å betsemme meg for hvilken jeg vil ha.
Så denne tråden vil enten hjelpe meg eller gjøre meg mer forvirret. En nyttig tråd uansett ;)
:cool:

Plexi:
Her er tre bilder. Vet ikke om de viser det du lurte på, men hvis ikke så kan jeg ta bilde fra den vinkel du ønsker. Jeg er så glad for at den har plexiglass og ikke safirglass. Det gir den litt mer sjel - og med sjel kommer også litt riper over tid. Til det så pusser jeg over plexiglasset et par minutter med Polywatch - og plexiglasset skinner igjen som om det var nytt.

925633_568950603234366_1133020202_n.jpg

10693355_1479480992313874_2056637545_n.jpg

10725105_297678310420275_1430314122_n.jpg

Lenka:
Det er en 78360 lenke og claspen har 7 ulike posisjoner man kan justere lenkestørrelsen i. Tre av dem har større avstand enn de fire innerste / siste som står ganske nær hverandre - så det å finjustere lenka (gjerne med noe så enkelt som en binders) er no problem. Fordelen med claspen er at den er tynnere enn de med flip lock. Noen 16710 ble levert med enten Explorer clasp eller fullverdig Submariner clasp med diver extention. Begge disse siste har flip lock og er da tykkere enn den som er på 16750. Ulempen er at du kan, hvis du er uheldig og henger deg opp i noe, løsne claspen da den ikke har flip lock som sikkerhetsanordning. Har opplevd et par ganger at claspen åpner seg da jeg har kommet borti noe, men klokka har ikke falt av hånden. Prøvde en periode å ha en Explorer clasp med flip lock på, men likte den originale claspen uten flip lock bedre på 16750.

Jeg kunne valgt en Jubileelenke, men disse er langt mer utsatt for slark enn Oysterlenka - og Oysterlenka underbygger mer det moderne uttrykket til 16750 med glossy urskive. Så, den originale Oysterlenka som er her passer min smak. Fordelen med Jubileelenka, hvis man skal kjøpe en slik separat, er at den er billigere enn Oysterlenka. Det er nå i alle fall mitt inntrykk etter å ha lett litt rundt av ren nysgjerrighet.

PostScript:
Michael Young i Hong Kong fikser jo slark i enten Oysterlenker eller Jubileelenker for ca. USD240. Det han gjør er rett og slett å ta av sidestykkene på leddene i lebnka - og han setter inn en tube / lite rør (rundt pinnene som er slitt i leddet) med en veggtykkelse som gjør at leddets slark nøytraliseres. Her forklarer M.Y. selv: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=276849

• Liker
Reaksjoner: Furch
Perfekt timing for en perfekt tråd!
Jeg gleder meg stort til å bli skikkelig kjent med min nye flamme.
Så langt koser vi oss stort sammen. ;)

Nydelig dame. :) Er safirglasset helt flatt på 16760? Ser ikke helt sånn ut på det bildet av den formfulle dama.

Ah. Det glemte jeg. 16710 er ventepølsa på en 16760. Sonens beste ventepølse ever. :D En 16710 frister, pga. muligheten for å veksle mellom ulike bezelinsertfargekombinasjoner.

Ellers så legger jeg merke til 2 ting på din 16710 og min 16750 når det gjelder inserten:

• strukturen i den røde delen er ulik
  • tallet 4 er ulikt utformet; flat 4 vs. ikke flat 4 for "4" og "14"

Redigert:
Bezel-inserten som står i er service-insert. Tok frem den originale og så etter nå, og riktignok ser det ut som at det er forskjeller på 4.
Strukturen er også som du sier ganske annerledes.
Tok noen bilder, men AKKURAT da jeg skulle laste opp gikk photobucket ned for vedlikehold. Rakk å laste opp ett:

2014-10-24-8625_zps845f1aed.jpg

Dette blir litt OCD-innlegg. Så noen bør kanskje se bort hit.

Se på den originale bezelinserten din @KimNK og sammenlign 4 tallene på den inserten med 4-tallet i datohjulet. Match - ikke sant. :)

Samme på min 16750:

10731534_721686827919228_607827356_n.jpg

Redigert av en moderator:
Kult med nerding. :) Forskjellen på det bildet du viser - er egentlig serif vs. non-serif. Så ikke den forskjellen før nå.

gmttidssonen2_zps5ff39207.jpg
[/IMG]Finfin tråd!

Elsker pepsi og coke modellene!

Fikk tak i min for halvannen måned siden her på TS.

En flott 88' modell 16760! Har satt på den perlon-rem fra TS-webshoppen og bruker den i rotasjon med 114060

Av

Ah, hvilken nydelig dame!
Jeg blir en svært lykkelig mann dagen den perfekte '87 16760 dukker opp.

Er utrolig glad i min 16710:
qhO79v7unpne15z_YiAv1ywBCg4Y1UQsvXXafT3UTdbULERt-KHNQGEaKo4prrZOQ9gL-NjXObHr-iizrhj6EVv5JT6ET5fD8OThOVlKHh8dZ3PB0V-eSqLx-xsMIvd-PIypzVodwJBWMF8ojNpQ5bkOFe17L3lYkW6NXF8o5UsoZzdQN8AQ5us7vax46FJDDgR3VIwuFBHnDVIBsmId1G9LljAfY9bKOkj5YrhNE1NWt8IU46QhV8J5zJR7sSRRHBuRabqW4xvQiwFC1-MWiyrOyzfh6S00_EAocDFbUv2_n6Q-N3is2CS7y3QjU7ew90kgbTU4fOUNrW_eVDUY3n67ArG8Ulp-mTevzIoDq0QFVWv6K5RWkkQ3GVEqEgyWKuYhF3TwB7e4mAJn-slEa-ocifCwDT5epuLtP7JMX5RnvEZqAdDWUYLVFpfNw71A_6wj_uknYh2oKgzJkPGtnnTdSxQgAcUa7SWclht3ih_OfnYG9oHR-yABEvhzIIQMCIMGD-t3KzzJoGzNw1ISooUw6ue3JPl-sxTvlY-WtIg=w995-h997-no

Den sitter som et skudd på armen, midt mellom 14060 og 16610 komfortmessig. 16610 synes jeg er litt topptung mens 14060 sitter som en tatovering :). Pepsien ligger midt imellom med suveren bærekomfort.

Denne bærer jeg på original oyster lenke og jo mer jeg bruker de eldre lenkene (78790, 93150 osv.) jo bedre liker jeg dem. Bar i lengre tid min 16610 på ny glidelock lenke og synes etterhvert det blir litt sterilt. De eldre lenkene er mer organiske og gir alt i alt en bedre opplevelse imho.

I begynnelsen var jeg stor fan av verket i 16710 og jeg synes enda det er suverent å kunne "hoppe" timeviseren x antall timer mens klokken går når jeg er ute å reiser og må endre tidssone. Men jeg lurer på om ikke verket i 16700/16750 er den egentlige sweet spoten i GMT historien. Har også en 16753 i rotasjon og setter pris på hvor mye enklere det er å stille denne ved klokkebytte. Den 16750/16753 har som kjent quick set date, på 16710 må man kjøre timeviseren x antall runder for å få datoen riktig.

Ellers kan jeg godt like kombinasjonen av at klokken er svært lik det originale designet (=1675 om man ser vekk fra NCG og PCG klokkene) samtidig som den har safirglass. Det gir i min bok en klassiker som man virkelig kan bruke i de fleste sammenhenger uten å være bekymret for riper og eller vanninntrenging. Jeg tar med min på stranden eller i bassenget uten bekymring.

Alt i alt snakker vi her om en skikkelig stayer i boksen med klart enklokke potensial :cool: