Den perfekte allbruks klokka (alternativ til Explorer 1 med dato)?

Medlem
10. aug. 2011
Innlegg
812
Sted
Bergen
Er på jakt etter den "perfekte" allbruks klokka. Denne må ikkje være for stor (les: under 40mm).
Hadde eigentleg sett ut Explorer 36mm - men den manglar dato. Dato er einaste komplikasjonen eg treng.
Viktig at klokka tåler ein hektisk kvardag. Dette er med andre ord ei klokke ein ikkje skal være redd for å bruke, men den vil heller ikkje bli utsatt for ekstreme påkjenningar.
Det er ikkje negativt dersom prisen er lavare enn Explorer, samt at den er lett å få tak i.

Har til no kikka litt på Sinn 556I. Seiko har også SARB33. Damasko DA36 er eit anna alernativ, men den er litt overkant stor.

Har aldri prøvd nokre av disse klokkene - og det er heilt sikkert mange andre i "samme" klasse.
Nokon som har gode tips? Legg gjerne ved bilete.
På førehand takk:)
 
Omega Aqua Terra! Med fare for å snuble ut foran eksekusjonspelotongen så syns jeg at denne har mange av de samme kvalitetene som Exploreren.
23110422106001-30.jpg
 
Omega Aqua Terra! Med fare for å snuble ut foran eksekusjonspelotongen så syns jeg at denne har mange av de samme kvalitetene som Exploreren.
23110422106001-30.jpg

Nydelig ur,blant Omegas fineste skiver men er det flere enn meg som synes det er en viss ubalanse med "pil" bare på den ene viseren?
 
Nydelig ur,blant Omegas fineste skiver men er det flere enn meg som synes det er en viss ubalanse med "pil" bare på den ene viseren?

Ganske sikker på at den gamle modellen hadde pilen på timeviseren, syns det passet litt bedre iallefall.

Edit: sjekket Google, ser ut til at jeg kanskje bare finner på ting ;)
 
Nydelig ur,blant Omegas fineste skiver men er det flere enn meg som synes det er en viss ubalanse med "pil" bare på den ene viseren?

Kunne ikke vært mer enig, mangler liksom noe ...Men utover det, vakker vakker, og slettes ingen dårlig kadidat synes jeg. Et annet alternativ kunne være en Omega 2254, selv om den er 41mm og sånn sett 1 stakkars mm over grensen her:D
 
Har til no kikka litt på Sinn 556I. Seiko har også SARB33.

Har en Sinn 656 som fint kunne vært brukt som hverdagsklokke. Minuset er lite datovindu og at jeg føler den er litt liten. På plussiden syntes jeg den ser bra ut, og den fremstår som solid nok til å være med på det meste...

SARB'en som jeg også har eid føles riktigere i størrelsen og er nok en "penere" klokke, og var for meg mer semi-cassual på kontoret. Til dekkskiftet og oppussingsprosjekter ville jeg nok heller valgt Sinn'en!

Støtter ellers forslaget om Aqua Terra som er en fantastisk klokke! :)
 
Hva med Sinn 856 da. Litt mer av alt dog fortsatt lite datovindu. Et veldig flott ur og kvaliteten er ikke noe å si på.
 
I denne klassen er det utrolig mye kult, jeg hadde gått for en IWC flieger!
 
Takkar for mange gode forslag.
Heller fortsatt mest mot Sinn - trur eg.
Omegaen er nydeleg, men kanskje litt for fin(?).

Explorer 2 får eg meg ikkje heilt til å like. Muligens for at eg haldri har prøvd den på armen. Syns ikkje den har ein like "enkel" utsjånad som dei andre her.
Seiko Alpinist er sikkert bra til sitt bruk, men som allbruksklokke trur eg ikkje den er den rette for meg....
IWC Flieger er vel ein del større enn 40mm?

Takk for alle gode innspel!
Berre å legge inn fleire dersom de har - og då gjerne med bilete:)
 
Hva med denne da?

Rolex-Submariner-116610-LN.jpg


Lages av et firma som kaller seg Rolex, og skal visstnok kunne brukes både til hverdags og fest. :p ;)

40mm, men litt dyrere enn Explorer. Ellers oppfyller den alle kravene dine.
 
Takkar for mange gode forslag.
Heller fortsatt mest mot Sinn - trur eg.
Omegaen er nydeleg, men kanskje litt for fin(?).

Explorer 2 får eg meg ikkje heilt til å like. Muligens for at eg haldri har prøvd den på armen. Syns ikkje den har ein like "enkel" utsjånad som dei andre her.
Seiko Alpinist er sikkert bra til sitt bruk, men som allbruksklokke trur eg ikkje den er den rette for meg....
IWC Flieger er vel ein del større enn 40mm?

Takk for alle gode innspel!
Berre å legge inn fleire dersom de har - og då gjerne med bilete:)

Okay - IWC flieger mark xvii er 41 mm, og litt eldre er vel 39 (?).

Tror dessverre du må gå for en Patek 5165 ;)
 
Nomosen var utruleg flott med mørk skive.
Kikka litt på Nomos sine sider. Ser ut til at du ikkje får dunkel og dato med manuelt opptrekk.
Dersom ein skal ha mørk skive og dato så må ein over på Club Automat Datum dunkel. Denne er 41,5mm.
 
Veldig ned i pris har du jo Hamilton.
Den første er mekanisk manuell, til bare 2200,- nok ferdig tollet:

Hamiltonmechanical.jpg


Denne er bare ratet til 5 ATM, men bygger bare 8mm, mao meget slank og brukervennlig.

Den neste er mekanisk automatik, ca en tusenlapp mer:

HamilonKhaki1.jpg


Denne er ratet til 10 ATM og bygger 2mm mer, altså 10mm.
Begge er 38mm.

Siden du vurderer Explorer, hadde jeg i ditt tilfelle garantert gått fro Omega AT.
 
Nomosen var utruleg flott med mørk skive.
Kikka litt på Nomos sine sider. Ser ut til at du ikkje får dunkel og dato med manuelt opptrekk.
Dersom ein skal ha mørk skive og dato så må ein over på Club Automat Datum dunkel. Denne er 41,5mm.


Det er fult mulig å kjøpe Nomos dunkel med manuell opptrekk og dato. Når du er på Nomos` nettside vises ikke denne modellen men de har en videre link til Nomos Store og der kan du kjøpe dunkel med manuell opptrekk og dato. Men vær rask, tror ikke de har så mange igjen. Har nettopp kjøpt Club dunkel med automatisk opptrekk og dato. Nyyyydelig klokke som jeg føler er absolutt vært pengene.