Den store FOTO-grafitråden

Herlige resultater, kunne jeg spurt hvilke utstyr du anvender for IR?
Har en drøm at noen relanserer Kodak Aerochrome-film snarlig :whistle:
Hehe, ja, tror det er mange som håper på noen lager noe tilsvarende igjen ja, ikke umulig siden det er litt trendy med film igjen.

Kjøpte et Samsung NX500 og modifiserte det selv, fjernet IR/Hot mirror selv. Valgt dette kamera siden det var det siste samsung lagde så relativt billig til å være APS-C og akkurat nytt nok til å filme i 4K. Så er det bare IR filter i tillegg foran linse for å få de forskjellige bølgelengdene. Disse bildene er tatt med IRChrome filter som kombinerer 2 bølgelengder slik man kan beholde blå himmel og orange/rosa blader og slikt. Med de andre bølgelengdene får man hvite blader, sort hvit men med lyse farger på trær og slikt i stedet for mørkt etc. Veldig moto og trenger ikke være så dyrt. Selv selger jeg unna de fleste filterene for IR siden jeg har falt for IRChrome filteret, synes det funker veldig godt som all-round filter.
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Klarte og ta noen nærbilder av denne før takeoff.

IMG_0389.jpeg
IMG_0390.jpeg
IMG_0388.jpeg
IMG_0386.jpeg
 
Forrige helg på Østlandet. Flere høstbilder, også tatt med iPhone 14 pro max. Det er vel kanskje på tide å oppgradere til iPhone 16. Mener å huske at jeg ikke vurderte iPhone 15 som noe særlig bedre enn 14 (i tillegg til at prisene på iPhone er komisk høye), men med nyeste modell er det kanskje betydelige oppgraderinger (tenker på kamera)?
IMG_7399.jpeg
IMG_7405.jpeg
 
Redigert: