Den store Longines-tråden

Longines er den sovende kjempen som er i ferd med å våkne. Jeg elsker det!

D9877FCF-62FA-400B-84D2-FF062F8F1AB4.jpeg

Phoenix rising!

Er det en heritage eller en vintage? Den var jæ... kul.

En vintage NOS fra 70 tallene jeg kjøpte i 2014 på Ebay.
Den har fortsatt klistremerket sitt bak, siden den ble aldri solgt.
Med Tritium "T Swiss Made T" skive.
36000 b/h High beat urverk Longines 431.
En venn (som er nå urmaker for Rolex i England) gjorde en full service på den.

• Liker
Reaksjoner: netrom71, Ivar og hen
Hender det att klokkemerker gjenoppliver gamle urverk? I mine villeste klokkedrømmer drømmer jeg om en Longines med 13zn verk, og sapphire caseback. Jeg antar dette ville bli en mer high-end Longines. Det er vel bare en ønskedrøm. Kvaliteten til Longines er det ikke noe å si på, det hadde vært artig hvis de utstyrte noen av sine klokker med klassiske verk i stedet for ETA-verk.

Hender det att klokkemerker gjenoppliver gamle urverk? I mine villeste klokkedrømmer drømmer jeg om en Longines med 13zn verk, og sapphire caseback. Jeg antar dette ville bli en mer high-end Longines. Det er vel bare en ønskedrøm. Kvaliteten til Longines er det ikke noe å si på, det hadde vært artig hvis de utstyrte noen av sine klokker med klassiske verk i stedet for ETA-verk.

Ja, det forekommer en sjelden gang. Senest Omega med cal. 321.

Det er imidlertid svært lite som tilsier at Longines kommer til å relansere 13zn. Det var et revolusjonerende urverk da det kom. Høy pris og avansert mekanikk kjennetegnet verdens første flyback. Det forteller mye om datidens Longines som merke, men ikke så mye om dagens.

Hvorfor? Før var Longines høyere på rangstigen over klokkemerker, med vesentlig produksjon av egne urverk. Det endret seg gjennom kvartskrisen på 70- og 80-tallet. Merket ble kjøpt opp av AUSAG (enkelt forklart kjenner vi de i dag som Swatch Group) og for å tilpasse seg de nye tidene ble produksjon av urverk outsourcet. Slik fortsatte det. Nå er det vel kun ETA-verk de benytter seg av.

13zns etterfølger, 30CH, var imidlertid noe enklere og dermed billigere å produsere. Kanskje sveitserne en vakker dag kan gjøre noe med 13zn eller det. Men som du selv var inne på vil nok dette koste nokså mye mer enn andre uverk (og siden har det kommet både enklere og automatiske flybacks).

Bare se på 321 – skal du ha en slik Speedmaster må du ut med vesentlig mer sammenlignet med standard måneklokke. Og så høye priser som det ville medført for en moderne Longines 13zn kronograf vil ikke det matche med dagens plassering i merkehierarkiet til Swatch Group.

Den kuleste løsningen på den gamle kronografdrømmen er å gå vintage. :)

1617616954147.png

Foto fra Phillips: https://www.phillips.com/detail/longines/CH080016/76?fromSearch=longines 30ch&searchPage=1