Etter litt frem og tilbake, endte jeg opp med denne som et rimelig bruks-ur. Greit å ha på jobb og i felt, uten å være bekymret ved en eventuell T/S.
Nodus er vel strengt tatt ikke noe som klinger godt på norsk, men merket har i løpet av kort tid, fått gode skussmål. Nodus er latin og betyr komplikasjon. To entusiaster ifra Los Angeles, har bygd opp en merkevare med en rekke modeller i sport/dykker kategorien. Dette er et typisk boutique-ur, som kun selges på nett.
Første gang jeg tittet på nettsiden -
https://www.noduswatches.com/ - var det meste utsolgt. Det jeg likte var klassisk design uten "hommage-syke". I begynnelsen av denne måneden, tilbød de på nytt ulike tre modeller, Avalon - dykker m klassisk Van Buren kasse, Contrail, klassisk sports-ur med crown-guards, og den jeg valgte, Retrospect II. Denne har en rekke designelementer ifra 60-tallet, m sunburst-skive, "blade-hands" og en bezel med konkav utforming.
Pris var 450USD og 20 dollar for FedEx Express. (Usedvanlig billig for denne typen frakt) La inn bestilling på en fredag og mandag ettermiddag stod budet på døren!
I boksen fulgte det med et reise-etui i grønn canvas, med plass til to ur, pusseklut samt en gummi-reim ifra Barton. Sistnevnte i kategorien "cheap".
Stort pluss for reise-etui - meget mer anvendelig enn en fjong boks i edelt treverk. Uret fremstår mye større enn oppgitt mål på Ø = 40.5mm. Mye av årsaken er en tynn bezel. I tillegg har uret lugs med avstand på 49mm og 22mm lug. Dette var en overraskelse når uret kom på håndleddet. Hadde dette vært i butikk hadde jeg nok helt mot "nei, takk".
Selve urkassen fremstår som vellaget m polerte sider, og børstede lugs. Bezelen har såkalt coin-edge, greit grep men motstanden ved omdreining føles noe billig. Men ingen slark og jevnt inngrep på 120 klikk ved full omdreining.
Lenken er av god kvalitet og et annet design enn oyster-kopi - heldigvis. Denne er nok likevel av kategorien generisk, ifra en leverandør i Asia. Innpregingen på låsehaspen er ikke imponerende, men så er dette heller ikke noe ur til en stor sum.
Urverket er den utprøvde traveren ifra Seiko, NH-35A, som er justert og regulert i 4 posisjoner - angitt på et medfølgende kort. I følge noen anmeldelser, er avviket pr døgn i COSC klasse. Blir interessant å se hva mitt ur klarer. Rotoren er støysvak mtp andre ur med tilsvarende ver
Lume på skive, samt hele bezelen er bra, men ikke av "Seiko-kvalitet". For å få skikkelig lume, må denne "lades" og får karakteren godkjent.
Så blir det store spørsmålet, om denne flippes etter kort tid. Størrelsen, eller rettere sagt hvordan denne fremstår, er en liten kime til irritasjon. Jeg hadde håpet på en noe mer klassisk tolkning og påfølgende visuell størrelse. Må være alderen som spiller inn. Uansett en godkjent pakke mtp pris og kvalitetsfølelse.
Teknisk data:
Ø40.5mm kasse - 316L
Lengde 49mm
Lug 22mm
Høyde 12.5mm
Urverk, automatisk Seiko NH35A.
Ryddig og lettlest skive. Dato kl 6.
Solid kasse, men bærer greit - takket være vinkel på hornene.
Størrelsen er en enigma. I følge mål, skulle Breitling-en være størst, men slik ser det ikke ut.
Kjekt reise-etui med plass til to ur.