Den store PRO & CONTRA tråden for sub 116610LN vs 14060 (NO-DATE)

Medlem
3. feb. 2012
Innlegg
11
Sted
Trondheim
Hei folkens. Jeg skal til å kjøpe meg den nye subben black on black. Men er så sykt i tvil hva gjelder valget mellom date v.s no-date. Derfor tenkte jeg å høre med de erfarne hva dere mener er pro og contra med disse...

Prisen er én ting. Den er grei. Men hva er ellers fordelene og ulempene med disse to? Hva mener dere som har erfaring?

-Kvalitet?
-Vekt?
-Evt. videresalg?
-Urverket?
-Lenka?
-Servicer?

Stor takk for alle svar. Sleng ut meninger - gjerne ukritisk og subjektivt! Jeg vil ha HJELP til å ta valget! :)

(Grønn er ikke et option. Ikke min stil)

På forhånd takk!
 
Prøv begge på armen. Sannsynligvis vil svaret gi seg selv.

Min mening er at 116610LN er det korrekte valget, moderne og klassisk og kjennes ut som det den koster.

Lillebror (bestefar?) er et ikon, men er mest spesiell fordi den er det den er og ikke fordi klokken kjennes så himla bra ut. Flott klokke å ha i samlingen, men ikke over en 11610LN.
 
Hei.

For meg ble 116610LN for dominerende på håndleddet. 14060M er mer diskret og harmonisk. Jeg liker også den litt smidigere kassa på 14060.

Men, hvis du tror du blir plaget av rasling i lenker og ledd, så prøv begge først. Nyeste Submariner Date har en følt byggekvalitet som er vesentlig bedre enn "no date".
 
Kvalitetsfølelsen på den nye (116610) er nok til å gi meg en halvfet en...
Rett og slett fantastisk!
 
-Kvalitet?
Her vinner 116610 over 14060 på alle områder. 14060 har derimot litt mer sjarm, men den veier jo ikke alltid opp for en slapp lenke.
-Vekt?
Med større kasse og kraftigere lenke veier 116610 litt mer, dette gjør for min del ingenting fra eller til. Kanskje heller litt til da jeg liker klokker som merkes på armen.
-Evt. videresalg?
Kjøper du brukt får du solgt begge klokkene igjen for ca det samme du ga.
-Urverket?
Her er jeg blank.
-Lenka?
Lenka og låsen på 116610 banker 14060 lett. Med sin nye diving-extension juster du lenke på "notime", du har også mulighet til å justere litt og litt. Dette er praktisk om du er som meg og alle klokkene blir trangere rundt armen når det er varmt. Lenka har også solide endeledd og absolutt null slakk. For meg den perfekte brukslenke. Om det skal være en ting lenka på 14060 gjør bedre så må det være at låsen ikke har det store glatte området som skriker etter riper.
-Servicer?
Service etter 5 år, kjøper du brukt er det av erfaring sjeldent nylig tatt en service (da selger aldri i verden får disse pengene igjen ved salg). Så regn de samme servicekostnadene.

Lykke til, håper dette gjorde ting litt lettere for deg

-mathfjeld
 
14060M er lettere og litt mer behagelig å ha på armen. Ellers vinner 116610 på alle punkter.


Lillebror (bestefar?) er et ikon, men er mest spesiell fordi den er det den er og ikke fordi klokken kjennes så himla bra ut.

ChristianN oppsumerer det ganske bra.:D
 
Minimum en av dem, helst begge :D

For mitt vedkommende er Sub-c perfekt i kombo med en eldre modell med plexi. Hvis jeg kan banne i kirken, så er 14060 selvsagt en klassiker, men den mangler det lille ekstra som pleksimodellene har, og har samtidig ikke nok oppgraderinger til å være "moderne" etter at Sub-c kom. Så for meg, helt subjektivt, faller den litt mellom to stoler. Men for all del, selvsagt kunne jeg tenke meg en, lol :)
Essensen her, fra mitt ståsted, kjøp Sub-c og heller noe med plexi og matt skive på et senere tidspunkt; da har du dekket deg godt på Sub-fronten. Du vil da, som meg, kun mangle LV, RedSub, MilSub, Sea Dweller osv osv ;)
 
Nytt: Jørgensen eller Lervik ur.
Brukt: Her på forumet :).

Personlig er jeg veldig fornøyd med Jørgensen, aldri brukt Lervik selv. Jørgensen er dog fantastiske på service, svartid og generell service.