Den store Rolex Explorer-tråden

I hvert fall i forhold til nyere Explorer II :)

Akkurat passe størrelse, behagelig på håndleddet - og meget lettlest skive.

Det eneste minuset er at akkurat denne klokken er en temmelig strøken og komplett ‘99-modell, med «swiss only»-skive. Den blir mao. ikke med ut på tur i skog og fjell, noe jeg egentlig synes er litt synd.

Mao. en fin kontorklokke :p
Jeg har begynt å slite med det samme på min. Da jeg kjøpte den for mange år siden for 26k var det ikke noe spesielt i det hele tatt. Nå om dagen ligger jo en 89 modell med open 6 og fin patina på skiva for 4-5 ganger på nettet. Blir litt rart å skulle ta for mye sjanser da. Litt synd, derfor jeg kjøpte en Pelagos i titan som "skævvklokke"

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
…. jeg kjøpte en Pelagos i titan som "skævvklokke"

Har endt opp med 2 stk. Pelagos, skuddsikre - som brukes slik Explorer’n egentlig burde vært brukt.

Jeg skulle gjerne hatt en Explorer II til - satser på at den kommer i 40 mm på et eller annet tidspunkt :mrgreen:

Har endt opp med 2 stk. Pelagos, skuddsikre - som brukes slik Explorer’n egentlig burde vært brukt.

Jeg skulle gjerne hatt en Explorer II til - satser på at den kommer i 40 mm på et eller annet tidspunkt :mrgreen:
Jeg får etter hvert en 36mm explorer inn, for 3. gang.. Får se om den blir en hverdagsbeater som er planen. Pelagos har jeg fått veldig sansen for, dekker nøyaktig det behovet jeg ville.

Explorer II i 40mm hadde vært snasent, da tror jeg det hadde blitt sendt en rimelig kjapp mail innover.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
88065A1C-8FB0-4691-B908-5FDEE96C81FE.jpeg

Da var det endelig min tur til å bli med i utforsker klubben. Det meste med denne klokka er perfekt synes jeg. Stor hvit skive , fete visere, lav kassetykkelse osv. Eneste å sette fingern på som forbedringsområde er at jeg gjerne skulle hatt en mini glidelock på denne for hurtig justeringen at clasp. Ellers en perfekt allround / beater / toolwatch synes jeg :)

Vedlegg

• 20220312_134010.jpg
    20220312_134010.jpg
    132,6 KB · Visninger: 0
Redigert:
Da var det endelig min tur til å bli med i utforsker klubben. Det meste denne klokka er perfekt synes jeg. Stor hvit skive , fete visere, lav kassetykkelse osv. Eneste å sette fingern på som forbedringsområde er at jeg gjerne skulle hatt en mini glidelock på denne for hurtig justeringen at clasp. Ellers en perfekt allround / beater / toolwatch synes jeg :)
Gratulerer!

• Liker
Reaksjoner: icejeep
Etter 136 dager har siste gen Explorer 124270 stoppet for første gang siden den ble stilt vekk fra sommertid.

Kurs på jobb med mye fysisk arbeid gjorde at jeg valgte en annen klokke denne uka.
Men jeg har sjekket nøyaktigheten regelmessig og kan rapportere om et snittavvik på 0.06s i døgnet. Eller 8.2s på 136 dager.
Imponerende av Rolex dette. Den knuser selv en GS Spring Drive jeg har hatt på nøyaktighet.

Etter 136 dager har siste gen Explorer 124270 stoppet for første gang siden den ble stilt vekk fra sommertid.

Kurs på jobb med mye fysisk arbeid gjorde at jeg valgte en annen klokke denne uka.
Men jeg har sjekket nøyaktigheten regelmessig og kan rapportere om et snittavvik på 0.06s i døgnet. Eller 8.2s på 136 dager.
Imponerende av Rolex dette. Den knuser selv en GS Spring Drive jeg har hatt på nøyaktighet.
Fantastisk. Selv om min er eldre skjønner jeg at jeg må få den regulert. Måtte stille den i dag etter fem dagers bruk, ca. 40s for rask.

• Liker
Reaksjoner: Hovedsignal
Fantastisk. Selv om min er eldre skjønner jeg at jeg må få den regulert. Måtte stille den i dag etter fem dagers bruk, ca. 40s for rask.
+8 er jo fortsatt ikke grusomt av en mekanisk klokke. Men 114270 skal jo holde seg +/- 2s når den er velregulert og i god stand.
Du får levere den hos Ur-tjenesten for service :)

+8 er jo fortsatt ikke grusomt av en mekanisk klokke. Men 114270 skal jo holde seg +/- 2s når den er velregulert og i god stand.
Du får levere den hos Ur-tjenesten for service :)
Sant det. Den hadde service høsten 2020 så håper den holder seg litt til før neste.

Har vel fått beskjed fra urmaker en gang om at det må påregnes en regulering en liten stund etter service (og var da inkludert i prisen på servicen). Enig i at +8s/d ikke er så ille, men den rolexen kan bedre :) Til hverdagsur ville jeg nok ønsket bedre nøyaktighet enn det.

• Liker
Reaksjoner: Hovedsignal og kire