Den store sykkeltråden

Enkelt og greit fordi det er bedre.

Kraftigere og lettere å stanse noe som beveger seg sakte enn fort. http://www.highballblog.com/2010/08/disk-brakes-vs-rim-brakes-mtb.html#

Saktere men med tilsvarende høyere moment. Jeg er usikker på matematikken når vi tar med alle variablene, som ikke akkurat er få, men det er sikkert at skiver i praksis er en overlegen konstruksjon til det meste. Grunnen til hudrailisk felgbrems i trial, i alle fall på bakhjul regner jeg med er at du får låst hjulet på samme sted som kreftene blir tilført (i bunn og grunn, selv om det er på motsatt side), og at du da slipper å la alle kreftene gå gjennom nav, eiker og nipler. Mindre flex. Men jeg har ramla litt av lasset på sykkelteknologi. Har ikke de fleste rene trialsykler også skiver rund baut nå?
 
Saktere men med tilsvarende høyere moment. Jeg er usikker på matematikken når vi tar med alle variablene, som ikke akkurat er få, men det er sikkert at skiver i praksis er en overlegen konstruksjon til det meste. Grunnen til hudrailisk felgbrems i trial, i alle fall på bakhjul regner jeg med er at du får låst hjulet på samme sted som kreftene blir tilført (i bunn og grunn, selv om det er på motsatt side), og at du da slipper å la alle kreftene gå gjennom nav, eiker og nipler. Mindre flex. Men jeg har ramla litt av lasset på sykkelteknologi. Har ikke de fleste rene trialsykler også skiver rund baut nå?

Det er for å minske fleksen som du sier og vekten, å dem bruker det fortsatt. Men på syklene med små hjul så blir det vel brukt skivebremser også. Der flekser vel ikke eiker og felger like mye som på en sykkel med 26" hjul
http://www.tartybikes.co.uk/26_inch_trials_bikes/c47.html
 
Små hjul vil ha vesentlig mindre flex ja, og det er vel det du finner på klassike trialsykler.



Ny rekord i stygg skriveleif :eek:

Tror 24" og 26" er mest vanlig til slik sykling rundt om byen, men det jeg har sett av konkurransesykling så er det nok 20" som gjelder :)

Det heter også klassiske ikke klassike? Trial sykler kan vel heller ikke settes sammen til et ord :eek:
 
Tror 24" og 26" er mest vanlig til slik sykling rundt om byen, men det jeg har sett av konkurransesykling så er det nok 20" som gjelder :)

Det heter også klassiske ikke klassike? Trial sykler kan vel heller ikke settes sammen til et ord :eek:

Jo det kan det. Akkurat som terrengsykkel, klokkerem, klokkeboks osv. ;)
 
Sammensatte ord skrives som ett ord på norsk. På engelsk er det ofte motsatt.

Kanskje derfor det er oppdelt!? Siden trial ikke er noe norskt ord!? :p

Men back on topic :p Jeg sykler på en slik nå:
g_12_ZASC9E_WHT_6.png

Men vill gjerne bytte til en stisykkel uten hardtail til under 20k noen som har noe forslag?
Vekt er ikke så viktig, men den må tåle mye juling! :S
 
Det heter også klassiske ikke klassike? Trial sykler kan vel heller ikke settes sammen til et ord :eek:

Milde himmel, trodde jeg hadde roen på orddeling. Klassike er tasteleif, men trialsykler er en tenkeleif. Det skal selvsagt være oppdelt med bindestrek siden det er to forskjellige språk. Eller var det ingen bindestrek...? Godt jeg er realist og ikke språklærer.
 
Specialized Enduro Comp kostet vel en 25-30k i 2011. Muligens Bikes and Boards eller Raske Sykler har den fortsatt til redusert pris (17000,- tror jeg).

Sykler fra alle de store merkene er mye for penga idag.
 
Kanskje derfor det er oppdelt!? Siden trial ikke er noe norskt ord!? :p

Men back on topic :p Jeg sykler på en slik nå:
g_12_ZASC9E_WHT_6.png

Men vill gjerne bytte til en stisykkel uten hardtail til under 20k noen som har noe forslag?
Vekt er ikke så viktig, men den må tåle mye juling! :S

Den var jo fet, men det er en god ide å gå for fulldempet. Da kan du ta helt av i skogen uten å måtte bytte ut alle ledd i kroppen før du fyller 50. Jeg har ramla litt av lasset på hva som er hot shit akkurat nå, men som Chalshus sier så er det er så mye bra nå at du kan nesten ikke trå feil om du holder deg innenfor trygge merker som Commencal, Specialized osv. Du må bare finne ut ca hvilken vandring og geometri du vil legge deg på.

Bortsett fra dirtsykkelen min som støver ned pga skrantende mot, så er dette eneste hardtailen du finner i sykkelparken min:
indexphp-1.png
 
Milde himmel, trodde jeg hadde roen på orddeling. Klassike er tasteleif, men trialsykler er en tenkeleif. Det skal selvsagt være oppdelt med bindestrek siden det er to forskjellige språk. Eller var det ingen bindestrek...? Godt jeg er realist og ikke språklærer.

Hehe, så du pirka på noen andre, så da pirka jeg litt på deg! ;) Tror det kan skrives med og uten bindestrek! ;)

Den var jo fet, men det er en god ide å gå for fulldempet. Da kan du ta helt av i skogen uten å måtte bytte ut alle ledd i kroppen før du fyller 50. Jeg har ramla litt av lasset på hva som er hot shit akkurat nå, men som Chalshus sier så er det er så mye bra nå at du kan nesten ikke trå feil om du holder deg innenfor trygge merker som Commencal, Specialized osv. Du må bare finne ut ca hvilken vandring og geometri du vil legge deg på.

Trenger en som takler en bruker/misbruker på over 100kg og 194cm, det som er det største problemet! Sykler mye på sti og ikke så mye på grus da det er litt kjedelig, så da er det jo greit med noe litt bedre til formålet. Aldri hørt om Commencal men det skal jeg sjekke ut, Specialized har jeg sett på, å kan være et bra alternativ. Her i byen så sykler alle rundt på Gosth omtrent, men føler det koster mer enn det smaker! :)
 
Hehe, så du pirka på noen andre, så da pirka jeg litt på deg! ;) Tror det kan skrives med og uten bindestrek! ;)

Er det sant? Kan ikke huske :eek: Trodde jeg hadde et prinsipp om å ikke gjøre det...

Sti er tingen! Min generelle erfaring er at folk kjøper minst ett hakk for pinglete sykkel og kort vandring. Etterhvert som man får mer og mer dilla og og utvikler seg som syklist oppsøker man grovere terreng, og da er det kjedelig om ikke sykelen har litt å gå på. Nå til dags får du sykler som kan holde rimelig bra fart i en downhill-løype og likevel være lett å sykle over fjellet med.
 
Kanskje derfor det er oppdelt!? Siden trial ikke er noe norskt ord!? :p

Og back off topic igjen: Særskriving på norsk (å dele opp ord med mellomrom) ser jævlig ut i alle tilfelle, inkludert når første del av ordet er utenlandsk og den andre delen er norsk. Så vidt jeg kan skjønne av Norsk Språkråd (kjapt google-søk) er regelen at uttaler du det som ett ord skrives det som ett ord.

Mitt språkinstinkt sier at det skal skrives trialsykkel, men at det også vil være lov å skrive trial-sykkel. Jeg finner ikke en spesifikk regel for samskriving av utenlandske og norske ord, men bindestrek brukes når man samskriver med egennavn eller forbokstavord (NATO-styrker, PC-en). Og med tanke på utenlandske og norske ord sammen: du ville ikke skrive "snowboard proffen" heller.

Nå håper jeg ikke at dette blir en diskusjon om enkeltdebattanters rettskrivning (min egen inkludert), men det er interessant å diskutere slike spesifikke tema når hansken først er kastet.
 
Er det sant? Kan ikke huske :eek: Trodde jeg hadde et prinsipp om å ikke gjøre det...

Sti er tingen! Min generelle erfaring er at folk kjøper minst ett hakk for pinglete sykkel og kort vandring. Etterhvert som man får mer og mer dilla og og utvikler seg som syklist oppsøker man grovere terreng, og da er det kjedelig om ikke sykelen har litt å gå på. Nå til dags får du sykler som kan holde rimelig bra fart i en downhill-løype og likevel være lett å sykle over fjellet med.

Pirka på deg sjøl faktisk.. haha, så ikke hvem du siterte!! Men var bare for gøy ;)

Men ville ikke sykkel med mye vandring bli tung å sykle på uansett? Kanskje enda mer om jeg veier mye?

Og back off topic igjen: Særskriving på norsk (å dele opp ord med mellomrom) ser jævlig ut i alle tilfelle, inkludert når første del av ordet er utenlandsk og den andre delen er norsk. Så vidt jeg kan skjønne av Norsk Språkråd (kjapt google-søk) er regelen at uttaler du det som ett ord skrives det som ett ord.

Mitt språkinstinkt sier at det skal skrives trialsykkel, men at det også vil være lov å skrive trial-sykkel. Jeg finner ikke en spesifikk regel for samskriving av utenlandske og norske ord, men bindestrek brukes når man samskriver med egennavn eller forbokstavord (NATO-styrker, PC-en). Og med tanke på utenlandske og norske ord sammen: du ville ikke skrive "snowboard proffen" heller.

Nå håper jeg ikke at dette blir en diskusjon om enkeltdebattanters rettskrivning (min egen inkludert), men det er interessant å diskutere slike spesifikke tema når hansken først er kastet.

Jeg er heller ingen fantast av orddeling, men når både Opera foreslår trial sykkel/trial-sykkel og Google så må jeg jo bare tro at dem vet hva dem driver med!? IDK.. Mulig det ikke skal deles opp :)

Samskriving står heller ikke i ordboka? Ikke til UIO engang. Men det gjør sammenskriving http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=sammenskriving&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Men nå skal jeg slutte å kverulere! ;)
 
Haha når vi først er inne på orddeling må jeg si at jeg blir irritert av "sykkel ritt" i overskriften :)
 
En favoritt er "helt lamme lår (på tilbud)", ikke helt OT når det kommer til sykling :mrgreen: Nå går denne tråden utfor stupet... skal ta meg sammen nå. Språk er interessant.

Pirka på deg sjøl faktisk.. haha, så ikke hvem du siterte!! Men var bare for gøy ;)

Men ville ikke sykkel med mye vandring bli tung å sykle på uansett? Kanskje enda mer om jeg veier mye?

Måtte det :) Hudrailisk var rett og slett for ille...

Vet ikke om jeg klarer å forklare helt hvorfor, og årsakene er sammensatt, men opp til 6" skal du i alle fall kunne tråkke godt avgårde på. Kraftoverføringen, lavhastighetsdemping og lock-out er noen av grunnenene, og vekten har blitt til å leve med.
 
Trenger en som takler en bruker/misbruker på over 100kg og 194cm, det som er det største problemet!


Så lenge du ikke høkker 2 metere til flatmark hele tiden, takler samtlige normalbygde 5-6 tommers stisykler bruken din uten problemer. Commencal er et merke fra Andorra som sies å være meget gode. Har flere kompiser som sykler på rammer derfra. Fin geometri og svært lekne sykler. De får alltid gode omtaler. Importeres av sykkelbutikken.no i Bergen.

Om du er 194 med normale proposjoner skal du ha en XL.